تأثیر حرکات اصلاحی در بهبود ساختار قامت دانشآموزان
کد خبر: 50878
متخصص آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی گفت: اگر دانشآموزان با وضعیت بدنی صحیح در هنگام نشستن آشنا نباشند قطعاً مشکلات ساختار قامتی در آینده برای آنها به وجود خواهد آمد.
ابراهیم درتاج متخصص آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به حرکات اصلاحی و تأثیر در بهبود وضعیت ساختار قامتی دانشآموزان اظهار داشت: باتوجهبه نتایج تحقیقات صورتگرفته مشخص شده که اکثر افراد چه در سن پایین و چه در سن بالا از وضعیت بدنی مطلوب برخوردار نیستند که یکی از دلایل اصلی این وضعیت بدنی نامناسب به سبب ماشینیشدن زندگی و استفاده کمتر از بدن برای انجام کارهای روزمره است که آثار ناشی از این بیتحرکی مشکلات ساختار قامتی را برای افراد به وجود میاورد.
وی با اشاره به بررسی ساختار قامتی دانشآموزان توسط آموزشوپرورش بیان داشت: با شروع ماه مهر و شروع کار مدارس یکی از مواردی که باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد، بررسی ساختار قامتی دانشآموزان است که باتوجهبه حالت نشستن دانشآموزان در پشت میز و نیمکتها و عدم آشنایی آنها با وضعیتهای نشستن مناسب از اهمیت ویژهای برخوردار میشود.
رئیس کمیته تندرستی و حرکات اصلاحی هیئت آمادگی جسمانی قم با اشاره به بروز مشکلات قامتی بر اثر نشستن طولانیمدت بر روی میز و نیمکت گفت: میز، نیمکتها و صندلیهایی که در مدارس وجود دارند و دانشآموزان در ساعتهای طولانی چهار تا پنجساعته بر روی این آنها مینشینند؛ اگر با وضعیت بدنی صحیح در هنگام نشستن آشنا نباشند قطعاً مشکلات ساختار قامتی در آینده برای آنها به وجود خواهد آمد.
وی با اشاره به برگزاری کارگاههای آموزشی برای دانشآموزان و والدین عنوان کرد: میتوان با برگزاری کارگاههای مختلف آشنایی وضعیت بدنی مناسب و وضعیتهای نشستن، خوابیدن، راهرفتن و همه وضعیتهایی که در زندگی روزمره وجود دارد برای دانشآموزان و والدین و معلمان مدارس نسبت به آشنایی آنها با وضعیتهای نابهنجار بدنی و تذکر به دانشآموزان جهت طرز صحیح حرکات بدنی مانند نشستن، برخاستن و راهرفتن، از مشکلات ساختار قامتی در آینده برای دانشآموزان پیشگیری کرد.
درتاج با اشاره به روش دیگر اصلاح ساختار قامتی افزود: سنجش ساختار قامتی و ارزیابی ساختار قامتی دانشآموزان هم روش دیگری است که میتواند در شناسایی ناهنجاریها و معرفی افرادی که دارای ناهنجاریهای خاص هستند و معرفی این افراد به مراکز حرکات اصلاحی میتواند در راستای آشنایی افراد با مشکلات قامتی آنها و اصلاح و درمان ناهنجاریها به رفع این مشکلات کمک کرده و آنها را به وضعیت مطلوب و بهینه برگرداند.
وی با اشاره به انجام منظم غربالگریهای بدنی گفت: اگر فردی فکر کند که اگر امروز غربالگری رو انجام داده و دیگر بینیاز از غربالگری است کاملاً در اشتباه است؛ به همان صورت که افراد هر ۶ ماه الی ۱ سال بهصورت منظم تستهای پزشکی از قبیل قندخون، چربی، تیروئید و غیره را انجام میدهند، در بحث غربالگری حرکات اصلاحی نیز باید بهصورت روتین و سالیانه این تستها را بگذرانند تا به مرحله بروز ناهنجاریهای بدنی نرسند.
متخصص آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی با اشاره به اهمیت حرکات اصلاحی در مدارس بیان داشت: اهمیت حرکات اصلاحی یکی از موضوعاتی است که حتماً باید در مدارس موردتوجه قرار بگیرد و مدیران مدارس و معلمان تربیتبدنی و آموزگاران پایه و دبیران دروس مختلف و هستند در صورت آشنایی با حرکات اصلاحی میتواند در ساعات درسی طرز صحیح نشستن را به دانشآموزان تذکر داده و یا با اختصاص یک تایم استراحت کوتاه و انجام برخی حرکات کششی ساده و یا بلندشدن و نشستن دانشآموزان روی نیمکت کمک شایانی به این دانشآموزان کنند و از ابتلا آنها به ناهنجاریهای بدنی و مشکلات ساختار قامتی در آینده جلوگیری کنند.