وی با اشاره به اینکه مدلهای استکباری و استعماری، دو لبه یک قیچی هستند، افزود: بهصورت سنتی زمانی که صحبت از استعمار میشود، قاعدتاً انگلستان به ذهن مخاطب متواتر میشود و زمانی که صحبت از استکبار میشود، طبیعتاً آمریکا مقدم بر همه کشورها خواهد بود، زمانی که ترکیب استعمار و استکبار را در کنار یکدیگر قرار میدهیم، ماحصل آن رسانههایی است که هدف آنها تسلط میدانی بر همه دنیایی است که استعمارگران و استکبارگران گمان میکنند از آن خودشان است. فرمول استعمار و مدل استکبار، ایدئولوژی نرم عملیاتی و دیگری میدان جغرافیایی در کشورهای هدف را قطع میکند و این قطع کردن باهدف اتصال یکی از این لبهها به دنیایی است که برای خودشان تعریف کردهاند.
این کارشناس ارشد رسانه و علومشناختی در ادامه گفت: زمانی که صحبت از رسانههای لندننشین یا نیویورک نشین میشود میبایست دقت داشت که این رسانهها دنبالههای استعماری و استکباری یا خاصیت تیزکنندگی لبه قیچی را دارند و یا پوشاننده آثار برش یا برندگی هستند.
داوودی بیان کرد: محور رسانهای مدل عربی نیز در جهت همان مدل استعماری - استکباری است، زمانی که صحبت از رسانه و مخاطب میشود بنا بر جنس پیام، محیطی که پیام در آن شکل میگیرد، برنامههای متنوع، نتایج متفاوتی را خواهیم دید و در نهایت به این جمعبندی میرسیم که اگر به دنبال اقداماتی در حوزه آفند متقابل یا پدافند هستیم باید از سیاست این رسانهها باخبر باشیم.
وی بیان کرد: در فضای رسانهای امروز در مواجهه با این نظام استکباری و استعماری، عدم درک این تفاوتها، رسانههای ما حتی رسانه ملی را دچار مشکل کرده چرا که دانش محور و اندیشه محور و عملیاتی محور به این موضوعات نگاه نشده است.
کارشناس ارشد رسانه و علومشناختی رسانههایی همانند بیبیسی، یورونیوز، اینترنشنال و منوتو در حوزه نظام استعماری نشأتگرفته از نظام انگلیسی دانست و گفت: مرز و سیاست رسانههای استکباری و استعماری به یکدیگر نزدیک اما برقراری مکانیزم رسانه کاملاً متفاوت است مثلاً رسانههای آمریکایی پایه مثل صدای امریکا، رادیو فردا، رادیو اسرائیل، سیانان و فاکسنیوز رسانههایی هستند که در حوزه پایه آمریکایی وارد درگیری با مخاطب میشوند.
وی افزود: نظام رفتار رسانههای امریکایی زاویهدار و بعضاً بدون رعایت آن ظرافتهایی که نسبت به محیط مخاطب در واقع مدنظر قرار میگیرد اما رسانههای استعماری معمولاً صبورترند با یک رفتار حرفهایتر به مسائل نگاه میکنند.
داوودی با اشاره به اینکه مدل مواجه استعمار و استکبار با ایران، از حالت بهتنهایی به حالت ترکیبی و دورهمی تغییر پیدا کرده است، گفت: امروزه شبکه تلویزیونی بیبیسی از انگلستان بدون ویای و رادیو فردا از آمریکا بدون الجزیره و العربیه از سمت محور عربی و بدون کان ۱۲ و شبکه ۲ رژیم صهیونیست نمیتوانند یک اقدام را انجام بدهند مگر این که در کنار یکدیگر بتوانند اتفاقی را حاصل کنند، بنابراین میتوان گفت تغییراتی در رویکرد و مدل رخداده است.
وی ادامه داد: مدل اول، مدل تعریف و نظامبندی از نظام قدرت در عرصه بینالملل با ابزاری به نام رسانه کاملاً تغییر کرده است، این تغییر در ابتدا به منزله قدرت ما تلقی نمیشود؛ بلکه به منزله افزایش میزان ضعف در مدیریت عملیاتی آنها اتفاق میافتد چرا که رسانه منبعث از دو مجموعه جدی وزارتخارجه کشورها و مجموعه دستگاهها و سرویسهای امنیتی است، بنابراین بهتبع در آنها نیز نوعی کاهش در وزن را شاهد هستیم.
این کارشناس ارشد رسانه و علومشناختی با بیان اینکه افت قدرت در سازههای مختلف قطعاً بر ابزار تسلطی این کشورها اثرگذار خواهد بود، افزود: بریتانیای کبیر تبدیل به انگلیس و ایالت متحدهای که جنگ جهانی، جنگ ستارگان، نظم نوین جهانی را اداره میکرد، تبدیل به آمریکا شده و بسیار افت کرده است.
وی اضافه کرد: اگر از بعدی دیگر به این موضوع بنگریم خواهیم دید ایران زمان پهلوی شده است جمهوری اسلامی ایران، کشوری که نمیتوانست خودش را اداره کند، کیلومترها آنطرفتر میتواند اعمال قدرت داشته باشد، بنابراین کاهش آن قدرت و افزایش این توانمندی، اساساً مدل را عوض کرده است و در سیر این جریانات رسانهها صرفاً حامل پیام نمیشوند؛ بلکه در نزد قدرتهای کاهنده، ابزار رادیکالسازی میدان در کشور هدف میشوند؛ بنابراین نوع مواجه ما نیز نمیتواند همانند قبل باشد، همانطور که در نظام بینالملل مجبور به حرکت رادیکالی هستیم، قاعدتاً اگر از مدل اقدام رادیکالی در مواجه با فضای ترسیم شده استفاده نکنیم، دچار مشکل خواهیم شد.
داوودی با اشاره به خروجیهای رسانه استعماری تصریح کرد: ما در این رسانهها با خروجی آلفا و بتا مواجه هستیم چند روز پیش در یکی از دانشگاههای تهران حرکتی صورت گرفت که استاندارد ضدانقلاب را برای محصور و محدود کردن مخاطب ارتقا داد.
این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: رسانههای استکباری با ۱۲ مکانیزم رفتارسازی علیه انقلاب اسلامی فعالیت دارند مثلاً در مسئله محورها و جبهه مقاومت، مفاهیمی چون اراده، هویت و ماهیت عنوان میشود که رسانههای استعماری و استکباری این مفاهیم را با پیامسازی اینطور معنا میکنند که معنای اولیهاش آلارم، انتظار و ضرورت است و سپس با این استدلال علیه انقلاب اسلامی وارد کارزار رسانهای میشوند و اراده را با نیاز، هویت را با انتظارات و ماهیت را با ضرورتها به یکدیگر گره میزنند و زمانی که اینها در محور پیام منطبق میشوند، این رسانهها دراختیارگیری ذهن مخاطب به توانمندی میرسند.
داوودی گفت: بنابراین مهمترین نکته این است که دقت داشته باشیم در چه فضایی فعالیت رسانهای انجام میشود.
وی ادامه داد: صحبت از مقاومت، بیان از هویت و ماهیت جبههای است که توانسته وضعیت دنیا را هم در حوزه نظری و هم در حوزه عملی از تعاریفی که بر اساس قدرت و زور جریانات غربی، استعماری و استکباری نشأت میگرفت جدا کرده و فصل جدیدی در مسئله بلوکبندیها و جبههبندیهای دنیا ایجاد کند.
داوودی ادامه داد: ازاینرو باید توجه باشیم رسانه تراز جبهه مقاومت نباید فقط رژیم صهیونیستی را دشمن بداند. تمام رینگها و محیطهایی را که در هر نوع و ساحتی به رژیم صهیونیستی کمک میکنند هم باید دشمن بداند و به این دشمنی در همه حوزهها و ساحات معتقد باشد و برایش برنامهریزی داشته باشد. پس درعینحال که رژیم صهیونیستی را دشمن میداند، نباید از سایر رینگها و حوزههای ثانویه نیز غافل شود.
این کارشناس عنوان کرد: باید دقت داشت که رفتار رسانهای در محور مقاومت بههیچوجه پروژهای نیست بلکه یک فرآیند طولانیمدت خستگیناپذیر است. پس بهروز کردن قواعد دانشی و تجربهای و قواعد روش، منش، بینش و نگرش صحیح در محور مقاومت کمک میکند که در محور مقاومت شاهد رسانههای دستاول باشیم. نه رسانههای تابعهشده شده، نه رسانههای دستدوم به بعد، و نه رسانههایی که قدرت روایتگری را از دست دادهاند و امکان ایجاد قرائتهای متناسب با محور مقاومت را ندارند.
وی ادامه داد: امروز سازمان رفتاری نظام سلطه در حوزه رسانهها به کمک فیکنیوزها به دنبال مشغول سازی مخاطب است، پرداختن بهاتفاق دانشگاه آزاد برای این بود که افکار عمومی را از موارد مختلف منحرف و بهموقع ضربه خود را وارد کند.
داوودی افزود: در یکسال و یک ماه گذشته بعد از عملیات طوفان و عملیات وعده صادق ۱ و ۲، رسانههای ما در داخل چه کاری برای تبیین این موفقیت کردند؟ باید دقت داشته باشیم ما وارد جنگی تمامعیار با رژیم صهیونیستی و آمریکا شدهایم و باید یادآوری کرد با عملیات طوفانالاقصی، رژیم صهیونیستی فلج شد و خساراتی که جبهه مقاومت به رژیم صهیونیستی زد در طول تاریخ این رژیم بینظیر است، حال این سؤال پیش میآید رسانههای داخلی چه میزان از این پیروزی موفقیتآمیز و اسقاط اسرائیل را رسانهای کردند.
وی بیان کرد: زمانی که داعش وارد سوریه شد، همه دنیا خواستار عزل بشار اسد شدند اما ایران تنها کشوری بود که اعلام کرد بشار باید بماند، آن روزها همه دنیا گفتند داعش علیالدوام است اما حاجقاسم سلیمانی اعلام کرد داعش رفتنی است، داعش رفت و مقاومت ماند اما بزرگترین کاری که نظام سلطه با همراهی رسانههای نفوذی و فیکنیوزها انجام داد این بود که با اختفای اطلاعات، دستاورد جریان مقاومت را تغییر داد و به واسطه خودمان علیه خودمان نگاه مخاطب را منحرف کرد.
این کارشناس رسانه اضافه کرد: برای همین اگر بخواهیم با نظام سلطه مواجه شویم باید بر نقاط ضعف، آسیبها اشراف داشته باشیم تا در داخل درگیر انتخابات آمریکا، دانشگاه آزاد و انواع این موضوعاتی که ما را از اصل دور میکند، نباشیم. دشمن به دنبال این بازیهاست تا متوجه ضریب خسارت و نابودیاش نشویم و بدین مسئله که رهبر انقلاب فرمودند: اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید و اکنون این مسئله تسریع شده است.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/51324 |