وی با بیان اینکه دانشگاه محل اتصال همه این بحرانها بود افزود: حضرت امام (ره) به همین دلیل فرمودند دانشگاه مرکز و مرجع صلاح و فساد جامعه است، ما دانشگاهی میخواهیم در خدمت جامعه باشد.
وی با بیان اینکه ستاد انقلابفرهنگی نیز به همین علت دچار تحول شد و به شورایعالی انقلابفرهنگی تبدیل شد تصریح کرد: کلاسهای دانشگاهی بهجای علم و تحقیق به محلی برای جنگ تبدیل شده بود، با شکلگیری شورای انقلابفرهنگی این اتاق جنگها برچیده، و بنا شد دانشگاه در خدمت جامعه قرار بگیرد.
عضو شورای انقلابفرهنگی، تحولهای ایجاد شده در عرصه دانشگاهی کشور پس از پیروزی انقلاب را مورد اشاره قرارداد و یادآور شد: در آغاز پیروزی انقلاب فقط ۲۸ دانشگاه در کشور وجود داشت، اما اکنون نزدیک به ۴۰۰ دانشگاه جامع داریم.
مخبر همچنین اضافه کرد: برخیها آمار دانشگاههای کشور را حدود سه هزار دانشگاه اعلام میکنند، این آمار اشتباه است، به مفهوم واقعی و در طبقهبندیها و معیارهای ملی و جهانی، تعداد دانشگاههای کشور ۴۰۰ مرکز آموزشی است.
وی با ذکر اینکه تعداد دانشجویان کشور در پیش از پیروزی انقلاب ۱۸۰ هزار نفر بود گفت: در آن زمان، کمتر از پنج هزار استاد دانشگاه داشتیم، اما اکنون حدود ۱۰۰ هزار استاد دانشگاه و عضو هیئتعلمی داریم، البته همه این استادان همتراز نیستند، این تحولهایی است که به برکت نظام اسلامی رقم خورده است.
رئیس فرهنگستان علوم با یادآوری اینکه در پیش از انقلاب اسلامی، ایران در هیچ رتبهبندی علمی جهانی قرار نداشت بیان کرد: در حال حاضر ۲ درصد علم جهان بهوسیله دانشمندان ایرانی تولید میشود.
وی بیان داشت: نزدیک به سه درصد از پراستنادترین فعالیتهای علمی جهان مربوط به دانشمندان ایرانی است.
مخبر دزفولی با اشاره به پیشرفتهای بزرگ کشور در پزشکی، مهندسی و علوم پایه خاطرنشان کرد: ما در علومانسانی در جهانیسازی دچار ضعف هستیم، اما کارهای پایهای بسیار خوبی در کشور انجام پذیرفته است.
رئیس فرهنگستان علوم در بخش دیگری از سخنان با تأکید بر اینکه انجام کارهای بنیادین فرهنگی بالاتر از سیاستگذاری فرهنگی است گفت: ما همچنان در کشور در زمینههای علمی و فرهنگی یک نظریه مبنا نداریم و جای یک مجموعه بههمپیوسته قابلارائه در محافل خارجی و داخلی خالی است.
وی اظهار کرد: سیاستگذاری در موضوعهای فرهنگی مانند عفاف و حجاب، جنسیت، زن و کودک نیازمند نظریه مبنا است، اما هنوز در این موضوعها، عقب هستیم.
وی در ادامه افزود: داشتن برنامههای راهبردی برای هر کشوری ضروری است؛ ولی ضروریتر از آن، نظریههای مبناست.
مخبر دزفولی بیان کرد: شورای حوزوی شورای انقلابفرهنگی باید به حلقه وصل نخبگان حوزوی و دانشگاهی برای ارائه نظریههای مبنا تبدیل شود.
عضو شورایعالی انقلابفرهنگی با تأکید بر لزوم ارائه نظریه مبنا پیرامون موضوعهایی مانند هوش مصنوعی و کوانتوم بیان کرد: حوزه علمیه باید به این توانمندیها مسلح شود، در غیر این صورت، حاشیههای کار به حدی زیاد خواهد شد که رفع آن، غیرممکن میشود فقط یک مصرفکننده خواهیم شد، تعیینکننده نخواهیم بود.
وی یادآور شد: ما میخواهیم در فناوریهای روز دنیا، نقش پیشرو داشته باشیم، ولی هنوز نحلهها، انجمنها، تشکلهای علمی تخصصی حوزوی آنچنان تحرک جدی، سازمانیافته و همهگیری را پیدا نکردهاند.
رئیس فرهنگستان علوم همچنین با بیان این مطلب که امروز دیگر، علم برای دانشافزایی و خدمترسانی نیست تصریح کرد: علم به ابزار قدرت تبدیل شده، ازاینرو آمریکا برای سیطره علمی بر جهان، یک تریلیون دلار بودجه برای تحقق و توسعه اختصاص داده است.
وی یادآور شد: قدرت علمی از نظر جمهوری اسلامی، باقدرت علمی آمریکا که منجر به ساخت بمب و ریختن آن بر سر مردم غزه و لبنان میشود، متفاوت است.
مخبر همچنین تأکید کرد: شورای انقلابفرهنگی با کمک نخبگان حوزوی، برای حکمرانی دینی اندیشه و تدبیر و نظریهپردازی کند و بر مبنای این نظریهها، برنامههای سیاستگذاری کلان را پیشنهاد دهد.
وی در ادامه با بیان این نکته که حوزه و دانشگاه باید به این مقولهها ورود پیدا کنند افزود: چون حکومتی به نام جمهوری اسلامی شکلگرفته، و میخواهد پیام خود را به جهان برساند باید همه اجزا را تدارک ببیند، تا به هدف شکلگیری ایران قویدست پیدا کنیم.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/51647 |