printlogo


در نشست علمی «صحیفه پژوهی» مطرح شد؛
درباره صحیفه سجادیه کوتاهی کرده‌ایم
درباره صحیفه سجادیه کوتاهی کرده‌ایم
کد خبر: 51832
هشتمین نشست علمی «صحیفه پژوهی» به همت بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه و با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با موضوع صحیفه سجادیه؛ پژوهش های دانشگاهی، درسنامه‌ها و روش تدریس برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» هشتمین نشست علمی «صحیفه پژوهی» با موضوع صحیفه سجادیه؛ پژوهش های دانشگاهی، درسنامه ها و روش تدریس با حضور حجت‌الاسلام احمد غلامعلی، صحیفه پژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث و حجت الاسلام مرتضی وافی، رئیس بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه امروز به همت بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه و با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی در این نشست با اشاره به پژوهش های انجام شده در حوز صحیفه سجادیه در بعد از انقلاب گفت: مقالات منتشره بر اساس پرتال جامع علوم انسانی شامل ۸۷ مقاله علمی دانشگاهی، ۴ مقاله علمی پژوهشی وزارت بهداشت، ۹ مقاله علمی پژوهشی حوزه، و ۶ مقاله علمی ترویجی حوزه  است.

وی با بیان ینکه درواقع حوزه و دانشگاه در این مدتی که از انقلاب می گذرد کمتر از ۱۱۰ مقاله در خصوص صحیفه سجادیه تولید کرده است افزود: در این خصوص ما قاصر نیستیم بلکه مقصر هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث همچنین به کتاب های درسی صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: در مجموع ۴کتاب درسی در این خصوص داریم که شامل کتاب درس نامه صحبفه سجادیه در سال ۱۳۹۴، کتاب شناخت نامه صحیفه سجادیه در سال ۱۳۹۸، کتاب آشنایی با صحیفه سجادیه؛ادعیه و زیارات ماثوره در سال ۱۴۰۰ و کتاب آشنایی با صحیفه سجادیه در سال ۱۴۰۰ می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به به ویژگی های پژوهش های دانشگاهی پرداخت و گفت: ساختارمند بودن، پرهیز از پراکنده نویسی، رشد پذیر بودن دانش ( موقتی بودن نتایج)، توجه به تجربه و تکرار، عینی بودن، و توجه به مسائل روزمره از ویژگی های خاص پژوهش های دانشگاهی است که باید به آن توجه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی در ادامه به بایسته های تدوین کتاب درسی پرداخت و افزود: نگارش اهداف، ارتباط بدنه و عنوان، قلم روان وساده نگاری ( پرهیز از کاربستن اصطلاحات دیریاب ، ادبی ، تخصصی )، دسته بندی، داشتن چکیده،پرسش ،پژوهش ، و معرفی منابع بیشتر در هر درس از بایسته های تدوین کتاب درسی به لحاظ ساختاری است.

وی تصریح کرد: همچنین توجه به هدف ( شامل معرفی ، ابعاد، نکته های معارفی ، ایجاد چالش؟ سیر تطور؟ پیشینه ؟ نسخه های اصلی و فرعی ؟ روایات؟ اعتبار سنجی ؟)، نیاز سنجی (شامل جنسیت ، ارتباطات بین فردی ، معنای زندگی ، حضور در فضای ، کارکرد دین و دین داری، کارکرد دین در دنیای جدید ، عقلانیت بشر ، اعتقاد به انسانیت )، توجه به بسامدهای صحیفه ، اولویت بندی ، مستند نگاری ، و استدلالی نیز از بایسته های تدوین کتاب درسی به لحاظ محتوایی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث  استاد را سومین بایسته در این خصوص  دانست که مدیریت یادگیری، و تهیه پیوست شیوه تدریس لازمه تحقق آن است.

 




انتهای خبر /

 
لینک مطلب: http://javaneparsi.ir/News/item/51832