امروزه یکی از شاخصههای توسعهیافتگی شهرها پیشرفت در بخش حملونقل است که در حال حاضر استان در این مسیر قرار دارد.
به گزارشپایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» بر اساس آمار اعلامی از سوی شهرداری قم در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در شهر قم مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۱۹۰ دستگاه به صورت مداوم و مستمر در خطوط ۲۲ گانه حضور دارند.
در طرح جامع حملونقل شهری قم، برای افق ۱۴۱۲ تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیدهشده است و شهرداری نیز اعلام کرده تا ابتدای سال آینده مجموع اتوبوسهای شهری قم به ۳۵۰ دستگاه خواهد رسید که این امر نشان میدهد از برنامه تدوینشده عقبماندگی قابلتأملی وجود ندارد.
صرف بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در توسعه حملونقل
از همین رو سید مرتضی سقائیان نژاد در حاشیه آئین رونمایی از اولین اتوبوس برقی شهر قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت فعلی ناوگان اتوبوسرانی قم، اظهار داشت: بر اساس برنامهریزیهای انجامشده قرار بود تعداد اتوبوسهای قم به ۵۰۰ دستگاه برسد، در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی قم شامل ۲۷۱ دستگاه فعال است که باید برای تقویت آن اقدامات بیشتری صورت گیرد.
وی اضافه کرد: در همین راستا ۴۹ دستگاه اتوبوس دیزلی از ایرانخودرو دیزل خریداریشده بود که به دلیل اختلافاتی میان این شرکت و وزارت کشور، همچنان محقق نشده است.
شهردار قم از برنامه شهرداری قم برای توسعه استفاده از خودروهای برقی خبر داد و گفت: برای کاهش آلودگی هوا، کاهش سروصدا و افزایش ایمنی، خودروهای برقی گزینهای مناسب هستند. در همین راستا و با در نظر گرفتن معیارهای زیستمحیطی، ۲۰ دستگاه اتوبوس برقی با هزینهای بالغ بر ۳۷۵ میلیارد تومان خریداری شده است.
وی ادامه داد: همچنین، ۱۰ دستگاه اتوبوس دیزلی تولید داخلی با هزینه ۸۰ میلیارد تومان خریداری شده است.
سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: تا دو ماه آینده نیز ۱۰ دستگاه دیگر اتوبوس به ناوگان حملونقل اضافه خواهد شد، همچنین امسال ۱۴ دستگاه از اتوبوسهای موجود بازسازی شده که با احتساب اتوبوسهای برقی و دیزلی جدید، تعداد کل ناوگان افزودهشده به حملونقل عمومی قم به ۱۰۰ دستگاه خواهد رسید.
وی از پیش بینی ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت خرید اتوبوس برای سال آینده خبر داد و گفت: با مذاکرات انجامشده با وزارت کشور و سازمان مدیریت، قرار است این رقم به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.
سقائیان نژاد تصریح کرد: این بودجه به تحقق برنامههای پیشبینیشده برای رسیدن به عدد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان قم کمک خواهد کرد.
گفته شده روزانه در شهر قم به طور متوسط ۲ میلیون سفر درونشهری از سوی شهروندان صورت میگیرد که از این تعداد به طور متوسط ۱۲۰ هزار نفر از اتوبوس برای حملونقل استفاده میکنند که این آمار اندک است و به نظر میرسد، باید مشوقهای لازم برای ترغیب جامعه به استفاده از اتوبوس جهت رفت و آمد در نظر گرفته شود که این امر علاوه بر کاهش مصرف انرژی و سوخت به امر کاهش ترافیک شهری به خصوص در هسته مرکزی شهر قم کمک خواهد کرد.
پیشرو بودن قم در جوانی ناوگان حملونقل
از همین رو خانهزاد یزدی در نشست خبری خود با اشاره به آمار جابهجایی مسافران گفت: در فروردین امسال ۱٫۵ میلیون نفر و در خرداد ۲٫۵ میلیون نفر توسط ناوگان عمومی جابهجا شدند، قم از نظر جوانی ناوگان در رتبه اول و از نظر تعداد ناوگان فعال در رتبه دوم کشور قرار دارد.
وی گفت: در حال حاضر حداکثر بهرهوری از امکانات حملونقل عمومی را داریم و نیازمند افزایش تعداد اتوبوسها در شهر قم هستیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه در حوزه حملونقل عمومی از مباحث فرهنگی نباید غافل شویم افزود: در این عرصه رسانه ملی و رسانههای دیگر میتوانند نقش آفرین باشند.
وی ادامه داد: در حال حاضر تلاش داریم تا اینترنت رایگان را در داخل اتوبوس ایجاد کنیم و این امر مشوقی برای استفاده مردم به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی و کارآمد شدن این بخش باشد.
افزایش استفاده شهروندان از ناوگان عمومی
از طرفی هم محسن محرری در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به عملکرد سازمان اتوبوسرانی، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۷۰ دستگاه اتوبوس در حال خدمترسانی در سطح شهر هستند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اتوبوسهای موجود در ناوگان حملونقل عمومی استان با شرایط مطلوب فاصله دارد و حتماً باید تعداد این اتوبوسها در سطح شهر بیشتر شود اما استفاده بهینه از همین تعداد هم جای تقدیر دارد.
عضو شورای شهر قم با اشاره به اهمیت رصد و نظارت بر عملکرد و توزیع اتوبوسها در معابر و خیابانهای شهر، گفت: جلب اعتماد عمومی به ناوگان اتوبوسرانی برای ما بسیار مهم و ارزشمند است چراکه آوردههای بسیار مفیدی و مهمی برای شهر خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با سیستمهای کنترلی موجود امکان رصد فعالیت رانندگان، اطلاع از زمان دقیق رسیدن اتوبوسها بهایستگاهها و ارائه شکایات یا نظرات شهروندان فراهم شده و این موضوع موجب افزایش رضایتمندی مردم و نقش مهمی در کاهش استفاده از خودروهای شخصی دارد.
محرری در ادامه با اشاره به اینکه امروز استفاده از ناوگان حملونقل عمومی در زندگی شهروندان بیشتر شده است، ابزار داشت: تمام پیشرفتها و تلاشها بخش اتوبوسرانی افتخاری برای شهر قم است.
وی اضافه کرد: اقدامات دو سال اخیر سازمان اتوبوسرانی را میتوان الگویی موفق در سطح کشور دانست.
امروزه یکی از شاخصههای توسعهیافتگی شهرها پیشرفت در بخش حملونقل است؛ حملونقل پایدار شهری درواقع حرکت روان وسایل نقلیه، مردم و کالاها است که تأمینکننده آسایش مردم و پایداری محیط با مطلوبترین هزینه و تلاش است.