وی ادامه داد: پژوهش از زمان شیخ مفید (ره) و شیخ طوسی (ره) تاکنون مورد سفارش و تأکید اساتید مختلف حوزوی بوده است.
دبیر شورایعالی حوزههای علمیه بعد از ذکر مواردی از دغدغه بزرگان حوزوی نسبت به مسئله پژوهش، ابراز داشت: توصیه بزرگان بر این بوده است که طلبه مانند یک مجتهد در مسائل اظهارنظر و لااقل ترجیحی داشته باشد و به این شکل در درس شرکت کند.
وی افزود: اگر کسی اینگونه در مقام تدرّس بر بیاید، حتی اگر از استعداد خیلی بالایی برخوردار نباشد، بالنده میشود، چرا که زود از نواقص خود مطلع میشود و قهراً سؤالات خوبی در ذهن او شکل میگیرد و طبعاً بهتر میتواند از استاد استفاده کند و استاد نیز بهتر میتواند به او آموزش دهد.
پژوهش شامل تفکر تتبع و تکرار است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تفکر، تتبع و تکرار را سه عنصر پژوهش ارزیابی کرد و بیان داشت: پژوهش مَزج چند امر با یکدیگر است. یکی تفکر و تعمق. دوم تتبع و سوم تکرار نظر به این معنا که مسئله را مختومه شده حساب نکند و پیوسته آن را مورد تجدیدنظر قرار دهد.
وی استبداد در رأی و نظر را عامل گمراهی در نظر دانست و اظهار داشت: در پژوهش حتماً باید افکار صاحبنظران دید و به نظرهای بزرگان توجه کرد. مَن استَبَدَّ بِرَأیِهِ ظَلَّ.
استاد حوزه علمیه قم پرهیز از سطحینگری را از دیگر توصیههای بزرگان به طلاب عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: پژوهش نباید بهگونهای باشد که آموزش و تدرّس را در طلاب تحتالشعاع قرار دهد. پژوهش برای طلاب جوان باید مکمل درس باشد.
آیتالله شبزندهدار با اشاره به مسئله پژوهش در موضوعات تکراری ابراز داشت: در پژوهش نباید تکرار باشد، اما برای پرورش طلبه، تکرار پژوهش در برخی موضوعات چالشی مانند قاعده لاضرر، اشکالی ندارد؛ بلکه طلبه را بالنده میکند. پژوهش در مطالبی که کمتر در آنها کار شده است، برای لُجنههای علمی خوب است.
وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه بعد از تشکیل نظام اسلامی توقع بیشتری از حوزه علمیه میرود اظهار داشت: الان با زمانهای قبل که دست حوزه بسته بود متفاوت است، چون حوزه میتواند خودش تصدی کند و مشکلات و مسائل را احصاء کند.
دبیر شورایعالی حوزههای علمیه ابراز امیدواری کرد: انشاءالله معاونت پژوهش باتوجهبه همه این مطالب و توکل به خدا و استعانت از حضرت بقیةالله (عج) و حضرت معصومه (س) موفق باشد.
راهاندازی ۱۲۰۰ کانون علمی در مدارس علمیه
در ادامه حجتالاسلاموالمسلمین مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزههای علمیه، گزارشی از اقدامات و برنامههای این معاونت ارائه کرد.
برگزاری همایشهای معتبر علمی، تقویت ارتباط و تعامل حوزه علمیه با دیگر دستگاههای حاکمیتی، سامانه جامع مراکز پژوهشی، اقدامات دبیرخانه حمایت از پژوهشهای موردنیاز جامعه و نظام، شورای هماهنگی نشریات، همایش کتاب سال، تقویت جایگاه پژوهش در روند آموزشی حوزههای علمیه، ارائه آمارهایی از فعالیتهای پژوهشی در سطوح مختلف، نشریات علمی، برگزاری دورههای تربیت مربی پژوهشی، توجه ویژه به پژوهش در حوزههای رجال، ادبیات عرب و اخلاق تربیتی، معرفی و احصاء ظرفیتها و اولویتهای فرهنگی و دینی استانهای کشور و فعالیت حدود ۱۲۰۰ کانون علمی در مدارس علمیه، از محورهای گزارش معاون پژوهش در این دیدار بود.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/52043 |