بدون جانبداری تنها با نگاهکردن به رسانهها و برنامههای تبلیغاتی قبل از پیروزی انقلابی اسلامی میتوان متوجه شد جایگاه زنان تنها بهعنوان یک کالای جذاب جنسی روی مجلات، سر درب سینماها و جهت افزایش فروش اجناس بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» مسئله کرامت زنان در همه جوامع همواره یکی از چالشهای بزرگ که حتی منجر به درگیریهای بزرگی نیز شده است کرامت زنان در جامعه اسلامی و دین مبین اسلام همواره از اولویتها بوده است.
اما سالها در جوامع غربی و جوامع سرمایهداری زن برده و در اختیار سرمایهداران و بهعنوان کالای جذاب مطرح میشد و با رنگولعاب آزادی زنان را از آنچه که مربوط به کرامت و شرافت یک انسان بود باز میداشتند.
این مسئله در ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز صدق میکرد و به بهانه آزادی تنها دغدغه پوشش آزاد زنان بدون محدودیت بود؛ اما سعی و تلاشی برای پیشرفت زنان در مسائل علمی، دانشگاهی، سیاسی، ورزشی و جایگاههای مدیریتی صورت نمیگرفت.
قرآن کریم مرد و زن را از نظر ارزش انسانی و معنوی، برابر میداند و با خطابهای (یا ِأیها الناس) و (یا أیها الذین آمنوا) هر دو را یکسان مورد خطاب قرار داده است. در هیچ یک از خطابهای قرآن کوچکترین تفاوتی بین زن و مرد مشاهده نمیشود.
انقلاب اسلامی نیز به دنبال این بود که در جامعه اسلامی ارزش انسانی زنان مانند مردان و آنچه که در اسلام آمده رعایت شود و به بهانههای دروغین از جمله آزادی در نوع پوشش و رفتار زنان را از پیشرفتهای یک انسان کامل باز ندارد. در کرامت انسانی تفاوتی بین زن و مرد نیست
رفتار پیامبر گرامی اسلام با حضرت زهرا سلاماللهعلیها و اینکه در مقابل ایشان از جا برمیخاست و دست ایشان را میبوسید و یا اینکه حضرت زهرا سلاماللهعلیها در مسائل سیاسی و اجتماعی هم پای حضرت علی علیهالسلام شرکت میکرد نشان از این دارد که اسلام در کرامت انسانی و مسیر پیشرفت تفاوتی بین زنان و مردان قائل نشده و همواره راه پیشرفت را برای حضور زنان هموار گذاشته است.
مقایسه آماری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن بهخوبی نشان میدهد که زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دارای جایگاه برتر انسانی شدند و اگر بخواهند میتوانند در حوزههای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی حضور داشته باشند. زن کالای جذاب جنسی
بدون جانبداری تنها با نگاهکردن به رسانهها، پوسترها و برنامههای تبلیغاتی قبل از پیروزی انقلابی اسلامی ایران میتوان متوجه شد جایگاه زنان قبل از آن تنها بهعنوان یک کالای جذاب جنسی روی مجلات، سر درب سینماها و جهت افزایش فروش اجناس بود.
گفتگوها و مصاحبهها و محور خبرها با زنان خواننده، بازیگر و رقاص بود و تنها جذبه جنسی زنان برای نشاندادن پیشرفت آنها محور بود و کمتر رسانهای به یک زن موفق علمی و یا دانشگاهی میپرداخت؛ زیرا برای جامعه این را تلقین کرده بودند که پیشرفت یک زن در زیبایی و نوع پوشش و نوع آرایش او است به همین خاطر خانوادههایی هم که حتی به کرامت زنان اعتقاد داشتند باوجود این فضا ترجیح میدادند دخترانشان حتی برای پیشرفت علمی هم قدم زیادی در این جامعه و دانشگاه برندارند.
حجتالاسلاموالمسلمین محمد کرباسی در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نگاه حاکمیت به زن برگرفته از نگاه غربی بود و زن را یک ابزار و کالا در خدمت جنس برتر از نگاه خودشان که همان مرد بود میدانستند.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر استان قم تصریح کرد: اگر جایی غربیها فعالیت اقتصادی زن را تسریع دادند واقعاً برای کمک به زنان نبود؛ بلکه برای این بود که به دنبال یک نیروی کار ارزان بودند تا مطالبات کمتری داشته باشد و جهت روحیات جنس زن راحتتر میتوانستند او را استثمار کنند و مورد ظلم قرار دهند و از او بیگاری بکشند. انقلاب اسلامی هیچ جنسی را بر جنس دیگر برتری نمیداد
وی خاطرنشان کرد: برای این استثمار نیز از شعارهای رنگارنگ دروغین به اسم تساوی جنس زن و مرد و آزادی استفاده میکنند این نگاه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران حاکم بود.
کرباسی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه نظام به زنان برگرفته از آموزههای دینی بود و نگاه به انسانها فراتر از جنسیت یک نگاه انسانی بود و هیچ جنسی را بر جنس دیگر برتری نمیداد و شخصی نزد خدا برتر است که دارای تقوای بیشتری باشد.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر استان قم تصریح کرد: باتقواتر بودن نیز در همین زندگی دنیایی قابلدستیابی است کسی است که در این دنیا بهتر زندگی کند؛ یعنی ظلم نکند حق دیگران را پایمال نکند و به حق خودبسنده کند انسان باتقوایی است. انقلاب اسلامی زن را باکرامت به عرصههای اجتماعی سوق داد
وی اضافه کرد: بر پایه این نگاه دینی انقلاب اسلامی ایران نیز به زن نگاه و توجه کرد و کرامت زن را حفظ کرد و زنان وارد عرصه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شدند و نقش اجتماعی خود را به حفظ کرامت انسانی خود ایفا کرد.
کرباسی عنوان داشت: برخلاف نگاه غربی به زن، انقلاب اسلامی جایگاه زن را زیر سؤال نبرد و زن مورد توهین قرار نگرفت و به جایگاه واقعی خود دستیافت جایگاهی فراتر از نگاه جنسی و کالا بودن.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر استان قم یادآور شد: چند وقت پیش یک همایش در قم با موضوع پدیدارشناختی آرایشهای نوظهور برگزار شد که سخنرانان این همایش همگی بانوان فعال علمی و دارای تحصیلات آکادمیک در سطح فوق دکتری از جمله نانو بیوتکنولوژی بودند.
وی بیان داشت: این بانوان با تحصیلات علمی پدیده کاشت ناخن و کاشت مژه را از منظر پزشکی موردبحث و بررسی دقیق علمی قرار دادند؛ اما جریان غرب که زن را بهعنوان کالا نگاه میکند این همایش را مورد هجمه قرار میدهند زیرا نمیخواهند نگاه اساسی و انسانی به وجود داشته باشد و به دنبال این هستند نگاه کالا محور بودن زن را حفظ کنند.
کرباسی اضافه کرد: غرب به دنبال این است که زن فقط باید جذابیت جنسی داشته باشد و در خدمت مرد باشد و مردان بهرهکشی خود را از زنان بهعنوان کالا داشته باشند و اگر جامعهای بخواهد این موضوع را بهصورت علمی بررسی کند مورد هجمه قرار میدهند.
امروز دانشگاهها را دختران دانشجوی ما پر کردهاند
همچنین زینب فرخ در این زمینه در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: یکی از دستاوردهای شاخص انقلاب اسلامی برای زنان میتوان به ورود بانوان در عرصههای علمی اشاره نمود، شمار نویسندگان و پژوهشگران زن، تعداد برجسته و قابلتوجهی است. در علوم حوزوی، در فقه، در فلسفه، در مسائل دانشگاهی، در علومانسانی، علوم طبیعی، حضور زنان در کشور ما حضور بارز و برجستهای در همه بخشهای علمی است.
مسئول بسیج جامعه زنان استان قم تصریح کرد: امروز دانشگاهها را دختران دانشجوی ما پر کردهاند، محیطهای علمی را حضور زنان به شکل شگفتآوری واضح و آشکار کرده است. کِی ما در کشور اینهمه عنصر پژوهشگر و عالم و باسواد و اهل تبلیغ و اهل ترویج از زنان داشتیم؟ درگذشتهٔ تاریخ ما هرگز چنین چیزی وجود نداشته است. این مخصوص دوران جمهوری اسلامی است؛ این به برکت حاکمیت اسلام در این کشور است که زنان در عرصهٔ حضور علمی خودشان را دارند نشان میدهند و این برجستگیها را پیدا میکنند. این جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.
وی بیان داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی در قضیه زن، ما در مقابل ادعاهای غربیها دفاع نمیکنیم، ما حمله میکنیم و غرب باید از خود در قضیه زن دفاع کند، نه اسلام زیرا اسلام همیشه بر خلاف نظامهای طاغوتی که با نگاه ابزاری به زن نگاه میکردند، به زن شخصیت میدهد.
مسئول بسیج جامعه زنان گفت: اسلام وقتی برای مؤمن نمونه میخواهد مشخص کند، نمونه زن معین میکنند. یعنی زن را نه فقط محور و عبرت و آئینهای برای زنان، بلکه برای کل جامعه قرار میدهد. این در مقابلهٔ با آن نگاه انحرافی و غلطی است که نسبت به زنان در نظامهای طاغوتی وجود داشته که امروز در غرب هم همین نگاه حاکم است، نگاه عمومی به زن که در فرهنگ غربی نهادینه شده، نگاه ابزاری و اهانتآمیز است.
فرخ یادآور شد: احترامِ به زن این است که به زن فرصت داده شود تا آن نیروها و استعدادهای برجسته و عظیمی را که در درون هر انسانی خدای متعال به ودیعه نهاده است، از جمله زن و استعدادهای که فقط در درون زنان وجود دارد این استعدادها در سطوح مختلف بروز کند؛ در سطح خانواده، جامعه و در سطح بینالمللی، برای علم، برای دانش و معرفت و تحقیق، برای تربیت و سازندگی احترام به زن چیزی است که در جامعهٔ ما خودش را نشان میدهد. حضور زنان در عرصههای اجتماعی تحسینبرانگیز است
وی خاطرنشان کرد: امروز بانوان کشور ما در همه عرصههای علمی و دانشگاهی حضور دارند، آن هم حضور فعال و تحسینبرانگیز که بسیار ارزشمند است.
فرخ عنوان داشت: ظلمی که در دوران ستمشاهی نسبت به زن صورت گرفت این که به بهانه آزاد بودن زن، او را از آن مقام شرافت و عزت پایین کشیدند و زن به اسم آزادی از آن مقام معنویت، حجبوحیا تبدیل به ابزاری برای لذتجویی کردند.
مسئول بسیج جامعه زنان اضافه کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی قدسسره معتقد است از بعد جایگاه انسانی، زن انسان است آن هم یک انسان بزرگ چراکه زن مربی جامعه است و از دامن آن مرد به معراج میرسد. از بعد تاریخ اسلام نیز، تاریخ گواه است که نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلواتاللهعلیه احترامهای خاصی به حضرت زهرا سلاماللهعلیها داشتند که نشان از بزرگی زن در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد کمتر نیز نیست. از بعد خانواده هم حضرت امام (ره) دامن مادر را بزرگترین مدرسه برای تربیت فرزندان میدانند.