لهجه، گویش و رفتارش همه گویای یک عروسک کاملاً ایرانی است. صدایش، نوای دلنشین اصالت را در مخاطبین زنده میکند؛ جایی که با جامه یک دوره گرد و لبوفروش وارد برنامه «خندوانه» میشود. پیشتر محمد بحرانی را با صداپیشگی «ببعی» و «آقوی همساده» در مجموعه «کلاهقرمزی» میشناسیم. به زعم بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران، ایرانی بودن «جنابخان» به مذاق مخاطب خوش آمد. گویش و خلق و خوی بحرانی مردم را یاد محله کاشیزنی- ایستگاه ۴ شهر شیراز میاندازد که آسیبدیدگان خوزستانی به عنوان مهاجر در آن محله سکونت کردند. به قول خودش با این مهاجرین خوزستانی بزرگ شدیم و خلق و خوی رزمندگی گرفتیم. بحرانی در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به این نکته اشاره کرد که افتخار میکنم با تأکید بر اصالت ایرانی، صداپیشگی کردهام و «جنابخان» را با این مرام و شناسنامه میشناسند. پدر «جنابخان» یا همان محمد بحرانی این روزها در بستر بیماری است و در جریان این گفتگو از مردم خواست که برای صحت و سلامتی پدرش دعا کنند. البته او درباره استفاده تبلیغاتی از «جنابخان» و حاشیههایی که وجود دارد هم صحبت کرد و درخواستهایی که مردم از او دارند و انتقاداتی که «جنابخان» از مسئولین داشت هم موضوعات دیگری بود که در این مجال، مطرح شدند.
مشروح این گپ و گفت را در ادامه میخوانید:
«جناب خان» با چاشنی طنز از دغدغههای مردم میگوید
*یکی از نقاط قوت برنامه «خندوانه» بدون شک حضور هنرمندانه «جنابخان» است. چطور به این نوع پرداخت و درست استندآپ کمدی تأثیرگذار توسط یک عروسک رسیدید؟
شاید نکته مهم و برجستهای که «جنابخان» را مردمی ارائه داد همان حفظ اصالت ایرانی بودن این شخصیت عروسکی است. ما سعی نکردیم مرام و شکل و شمایل دیگری غیر از آداب، رسوم و سبک زندگی ایرانی به خود بگیریم. با توجه به اینکه «خندوانه» یک برنامه ضبطی است، اما همواره با گروه طراحانمان سعی کردیم از مسائل روز هم دور نباشیم. چون بیانصافی است که برنامهای را برای مردم بسازیم و درد و دلها و دغدغههایشان مطرح نشود. «جنابخان» همیشه در امتداد این دغدغهها حرکت کرده و البته در عین حال از رسالتهای ذاتیاش هم دور نشده است. رسالت ذاتی «جنابخان» حتماً خنداندن و سرگرمی و انتقال حال خوش به مخاطب است.
«جناب خان» هم مثل مردم سیلزده ناراحت است
«جنابخان» مرام و معرفت یک شخصیت مردمی دورهگرد و دستفروش را انتخاب کرد تا بیربط از این مسیر قدم برندارد. این شخصیت هم مثل مردم همهنوع رفتاری را از خودش بروز میدهد. یک زمانی صمیمی و خوشمزه و یک زمانی هم خشمگین و عصبانی میشود. این روزها هم به واقع «جنابخان» مثل دیگر مردم ایران ناراحت و نگران است؛ چرا که آشنایان «جنابخان» دچار سیلزدگی شدهاند. متأسفانه اوج بحران در اقلیم خوزستان رخ داده که سدها هم اوضاع خطرناکی دارند. در این شرایط واقعاً جای انتقاد و بازیهای رسانهای نیست.
زمان، زمانِ انتقادکردن نیست باید همراه مردم سیلزده باشیم
موضوع شوآف و سلبریتی موضوع مهمی نیست هرکس هر قدمی میتواند در این مسیر بردارد؛ حالا این گامها در مسیر حمایت مالی باشد و یا حضور صرفاً تبلیغاتی که کانون توجهات را به آن منطقه موردنظر جلب کند. حالا واقعاً زمان، زمان خردهگرفتن نیست و در شرایط فعلی فراتر از انتقاد کردن باید عمل کرد و این بحثها را بگذاریم برای یک زمان دیگری و با پژوهش و تحقیق کمکهای مالی و حتی مثل برخی از هنرمندانمان حضور در مناطق سیلزده، امیدواری را به این مردم عزیزمان برمیگرداند.
وقت میگذاریم تا «جنابخان» حرفهای مردم را بزند
*استندآپکمدی یا رفتار طنزآمیزی که شما از طریق صداپیشگی یک عروسک روی آنتن نشان میدهید اوج هنرمندی یک کمدین را به رخ میکشد. چطور به این جایگاه از تأثیرگذاری در طنز رسیدید؟
میدانید بنده در این زمینه ادعایی نداشته و ندارم و تماس تلاش خودم را انجام میدهم با توکل به خدا برای مردم دلچسب و ارزنده باشد. واقعاً برای ما فقط همین نکته است و جادویی در خود عرصه نمایش وجود ندارد. همراه با یک تیم طراح وقت میگذاریم؛ دوستان ما در این گروه اخبار و اتفاقات روز را رصد میکنند و برای هرکدام از قسمتهای «جنابخان» اتاق فکر داریم و درباره نکته به نکته آن بحث میکنیم. خوشبختانه اعضای این اتاق فکر همه آدمهایی از حلقه متوسط جامعه هستیم و ۹۰ درصد این افراد با تاکسی اینترنتی به جلسه میآیند با راننده تاکسی و سوپرمارکتی و مردم قدم میزنند و در بطن مردم هستند حرفها و طرحهایی که ارائه میشود همگی از دل دغدغههای مردم و اجتماع بیرون میآید.
مردم به خاطر «جنابخان» ابراز لطف میکنند
*شما پیش از این هم یک هنرمند نامآشنایی در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون بودید، چقدر با «جنابخان» شناختهتر شدید؟
قطعاً «خندوانه» یک برنامه پربیننده است و باعث شد «جناب خان» هم بهتر دیده شود. قطعاً شخصیت «جنابخان» باعث شد تا در کوی و برزن و در روزهای حکمرانی شبکههای اجتماعی مردم علاقهمند همواره به بنده ابراز لطف داشته باشند. حتی این روزها که «خندوانه» روی آنتن نمیرود و مشخص نیست فصل جدید از چه زمانی پخش خود را آغاز میکند در کوچه و خیابان من را میبینند درد و دل میکنند. مردم واقعاً «جنابخان» را از خودشان میدانند و تقاضا دارند این مسائل و مشکلاتشان از زبان «جنابخان» گفته شود. این اتفاق هم خوب است که به این شخصیت اعتماد کردهاند و ناگفتههایشان را مطرح میکنند. اما من آزرده شدهام و آزرده میشوم از این همه مشکلات مردم و فشار روحی و روانی به من وارد کرده است.
ما خودمان را سانسور نمیکنیم!
*چقدر در نقد مسئولان به «جنابخان» فشار آوردند یا سانسورش کردند؟
میدانید که «خندوانه» برنامه زنده نیست و ما خودمان را سانسور نمیکنیم. طبعیتاً پخش هم قوانین مربوط به خودش را دارد، ولی با این حال اکثر مطالب و اتفاقات «جنابخان» را پخش کردهاند. ما هم سعی کردیم جانب انصاف را در انتقاداتمان رعایت کنیم و چیزهایی بگوییم که قابل پخش باشد. میدانید که انتقاد عروسکها یک سابقه اجتماعی و تاریخی از گذشته دارد. معمولاً خیلی از حرفها و نقدها را به عروسکها واگذار میکردند تا آنها از این وضعیت و اوضاع بگویند. همانطور که در دوران قدیم هم «مبارک» این رسالت را برعهده داشت و الان خوشبختانه «جنابخان» با چاشنی طنز مسائل مهمی را مطرح کرده و این افتخار نصیبم شود دوباره مطرح خواهم کرد. بارها به من گفتهاند چقدر دیالوگهای «جنابخان» بداهه است و چقدر طراحی شده! واقعیت امر این است که خیلی از این اتفاقات هم گاهی در زمان اجرا، بداهه انجام میشود. ولی طراحی از قبل داریم که گروه طراحان کمک میکنند نسبت به اتفاقات روز و میهمانان برنامه، «جنابخان» واکنش داشته باشد.
فرآیندهای تبلیغی را بررسی میکنیم
*یک موضوعی که شاید بارها مطرح شده بحث استفاده تبلیغاتی از شخصیت «جنابخان» است و حتی این روزها یک نکتهای از همکاری «جنابخان» با اسپانسرها مطرح میکنند. چقدر این حضور تبلیغاتی «جنابخان» صحت دارد؟
میدانید که استفاده تبلیغاتی راجع به کاراکترهای صاحبنام اتفاق میافتد و ذاتاً و به خودیخود هم مسیر اشتباهی نیست. ولی اینکه کارهای تبلیغی و اسپانسری چطور انجام شود اهمیت دارد. امروز کمپانیهای سرگرمی، چون "والت دیزنی" برای شخصیتهای کارتونی و عروسکی خودشان در بخشهای مختلف سرمایهگذاری میکنند. «جنابخان» هم یک کاراکتر با اصالت و ایرانی است که عموماً اقوام ایرانی این شخصیت را پذیرفتهاند. به نظرمن استفاده در این حوزه هم آسیبی به کاراکتر نمیزند، ولی استفاده نادرست تبلیغاتی از چنین کاراکتری، ممکن است تبعات منفی هم به دنبال داشته باشد. تاکنون کارهایی انجام شده که من در آنها نقشی نداشته و ندارم و ربطی به تلویزیون و برنامهسازی هم ندارد. لزوماً اتفاقات بدی هم نیست و حتی نشان از علاقه مردم دارد. ولی نکتهای که در این راستا اهمیت دارد چگونگی استفاده تبلیغاتی است. بارها به «جنابخان» پیشنهاداتی شده، ولی نپذیرفتهایم، البته اگر جایی درست هم باشد ایرادی ندارد؛ به طورکل فرآیندهای تبلیغی را بررسی میکنیم.
اسپانسرهای «خندوانه» به «جنابخان» پیشنهاد دادند
*در میان این موضوعهای تبلیغاتی، مطرح کردهاند که قرار است «جنابخان» وارد مسابقه اپلیکیشنی «خندوانه» هم بشود.
این پیشنهاد یا پیشنهادهای تبلیغاتی که به «جنابخان» میشود یک فرآیندی دارد بررسی میشود و حتماً تیم طراحان ما نظر میدهند. اگر آسیبی به کاراکتر «جنابخان» وارد نکند و با توجه به تبعات و حواشی احتمالی آن به صلاح باشد انجام میدهیم. پیشنهاداتی از اسپانسرهای «خندوانه» شده که «جنابخان» در میدان تبلیغات هم حاضر شود تا به امروز این پیشنهادها را نپذیرفتهایم.
در «هیولا» بازی میکنم
*محمد بحرانی را به زودی در سینما، تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی میبینیم؟
در سریال «هیولا» مهران مدیری بازی میکنم که روزهای پایانی تصویربرداری خودش را میگذراند. این سریال به شبکه نمایش خانگی میرود و به گفته عوامل کار، یکی از آثار خوب مهران مدیری به شمار میرود.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/6705 |