وی افزود: ما در کشوری زندگی میکنیم که مهد ادبیات و هنر است و هنرمندان بزرگی مانند مولانا، حافظ، رودکی، سعدی در آن پرورش یافتهاند. ایران به لحاظ ادبی حرف اول را در جهان می زند و متون قدیمی نیز گواهی این امر است. امروزه نیز در این موسیقی دارای انسانهای فرهیخته هستیم که به طور دلسوزانه از ادبیات کهن ایران زمین حفاظت میکنند.
بیگدلی با اشاره به مشکلات حال حاضر دنیای موسیقی افزود: متاسفانه ادبیاتی در موسیقی پاپ کشور وارد شده بطوریکه شعرها و ادبیات نادرست توسط خوانندهها استفاده میشود در حالیکه این آثار و آهنگهای نامناسب با فرهنگ ایرانی تناسب ندارد.
این خواننده درباره ناهنجاریهای این موسیقی برای خوانندههای با تجربه گفت: ناهنجاری این نوع موسیقی بر موسیقی اصیل ایرانی تاثیر گذاشته و باعث گوشه نشینی خوانندههایی شده که آثار فاخر و ملودی ماندگار موسیقی به لحاظ ادبی اجرا کردهاند.
وی در خصوص کم کاری خود در عرصه خوانندگی بیان کرد: من ترجیح میدهم کنسرتهای کمتری را اجرا کنم، ولی درست باشد؛ همانند افراد شایسته موسیقی که هنوز در حد آنها خودم را نمیبینم و به شخصه خیلی به اشعار آهنگها اهمیت میدهم.
بیگدلی در خصوص اشعار مورد استفاده در آهنگهای امروزی توضیح داد: این نوع شعرها در موسیقی دهه اخیر جذابیتهایی همچون فانتزی بودن اشعار، آهنگهای موسیقی و نوعی لجام گسیختگی و سنت شکنی نسبت به سالهای قبل است و عوامل ذکر شده را بیشتر نوجوانان و جوانان که دارای روحیه بی پروا نسبت به بزرگترها دارند، ترجیح میدهند.
وی در خصوص میانگین سنی شنوندگان موسیقی نامتعارف گفت: متوسط سنی شنوندگان موسیقی نامتعارف در اکثر مواقع زیر بیست سال است و متاسفانه موسیقی ذهنی نسل جدید جامعه در حال تغییر و به سمت موسیقی هجو است. نسل دهههای گذشته شنونده خوانندههایی بودند که در موسیقی اشعار ایرانی و غنی استفاده میکردند.
بیگدلی درخصوص آشنایی بیشتر نسل جدید با شعر و ادبیات اصیل موسیقی گفت: کارشناسان موسیقی باید اشعار به کار گرفته شده در آهنگهای موسیقی عصر جدید را مورد مطالعه و جامعه شناسی قرار دهند تا کودکان و نوجوانهای کشورمان که شنوندگان این سبک موسیقی هستند بیشتر با ادبیات و اشعار اصیل ایرانی آشنا شوند.
وی درباره مشکلات خوانندگان موسیقی گفت: مشکلات بسیاری برای خواندن آهنگ سر راه هنرمند موسیقی وجود دارد و خواننده باید رنج بسیاری را برای تولید کارش تحمل کند. به عنوان مثال خواننده موسیقی برای تهیه یک اثر معمولی باید حداقل ۱۰ میلیون هزینه کند. یک هنرمند موسیقی که تازه وارد عرصه موسیقی شده، چرا باید این همه هزینه بابت تولید آهنگ موسیقیداشته باشد؟
این خواننده افزود: خواننده برای تولید یک موزیک ویدئو ۱ دقیقهای باید دست کم ۳ میلیون بپردازد. از طرف دیگر روند انتشار آلبوم هم طولانی است؛ بنابراین یک خواننده برای اینکه اثرش مورد استقبال قرار گیرد باید سالها هزینه کند.
بیگدلی درباره قیمت تهیه یک کلیپ آهنگ موسیقی گفت: تولید کلیپ آهنگ موسیقی حدود ۴ میلیون تومان هزینه دارد که با هزینه انتشار کلیپ جمعا برای خواننده ۶۰ یا ۷۰ میلیون تومان هزینه در بردارد و درنتیجه با این حجم از مشکلات وگرانی که در تولید و انتشار موسیقی وجود دارد، اگر خواننده مورد نظر سنتی خوان باشد پول خود ملودی موسیقی اش هم تامین نمیشود چه برسد به این که از خوانندگی موسیقی سودی عایدش شود.
خواننده موسیقی پاپ در خصوص تجاری شدن موسیقی گفت: سود جویان موسیقی با پرداخت هزینه انتشار موسیقی و مطرح کردن خواننده، عواید و سود آهنگ را برای خود برمی دارند.
بیگدلی در خصوص ساخت تعداد آهنگ موسیقی در روز گفت: تعداد خوانندههای موسیقی پاپ به قدری در حال گسترش است که ما در روز شاهد ساخت و تولید بالای ۱۰۰ اثر در روز هستیم و در بین این عدد بزرگ کلیپهای خوبی نیز به چشم میخورد که به لحاظ گرانی و مشکلات انتشار موسیقی، کلیپ این خوانندهها دیده نمیشود.
وی در ادامه با اشاره به سبک مشابه سازی در خوانندگی بیان کرد: نوع و سبکی از خواندن توسط خواننده مشهور مد قرار میگیرد و خوانندههای بعدی به دلیل اینکه سبک خواننده مشهور مورد رضایت مردم است، طرح مشابه خواندن را برای ملودی خود به کار میبرند، ولی در نهایت کلیپ آهنگشان دیده و شنیده نمیشود.
بیگدلی در خصوص اینکه خوانندگان پاپ کشور شعر و ادبیات اصیل را در ملودی به کار نمیبرند، گفت: ادبیات حال حاضر مورد استفاده برخی ازخوانندههای پاپ به لحاظ فن شعر، ردیف، وزن و همچنین محتوا زیاد، غنی و پربار نیست.
وی در خصوص استعفای برخی از اساتید موسیقی به دلیل رواج موسیقیهای نادرست گفت: هنرمندان و خوانندگان با تجربه و کار کشته هنر موسیقی که عمری غزل سرایی کردند و با ادبیاتی فوق العاده فاخر و با مضمون بسیار بالای موسیقی آشنا هستند، خسته و میلی برای ادامه به کار موسیقی در سال جدید نیستند، استادانی مانند محمد علی بهمنی به دلیل اینکه این نوع موسیقی سخیف توسط خودش مجوز نگیرد از شورای موسیقی استعفا داد.
وی در خصوص اشعار بی محتوای آهنگهای امروزی گفت: برای خود من شعرهای زیادی میفرستند و در بین اشعار ارسالی برای خوانندگی واقعا یک شعر خوب به چشم نمیخورد، در بیشتر موارد، اشعار موسیقی خوانندگان یکسان و حتی در برخی بدون هیچ تفاوتی اجرا و پخش میشوند. در نتیجه واژگان اشعار آهنگهای موسیقی و مضامین آن قبلا پخش و حرفی برای گفتن ندارند و به ندرت اشعاری درست به لحاظ فنی، شعری، ادبی درست و سالم را شاهد هستیم.
این خواننده در خصوص از بین رفتن اشعار اصیل ایرانی در برخی از آهنگهای امروزی بیان کرد: زمانی که تجارت وارد هر شغل و کار هنری شود جایگاه اصیل خود را از دست میدهد و این دید تجارتی به موسیقی باعث کم رنگ شدن ارزشها و اشعار اصیل موسیقی و هنر خواهد شد چراکه تاجران و سود جویان عرصه موسیقی به ناهماهنگی و نبود تناسب بین اشعار موسیقی جدید با اقلیم و فرهنگ ایرانی توجهی ندارند.
وی در خصوص چگونگی صدور مجوز در سالهای قبل نسبت به حال حاضر برای خوانندهها گفت: در دهههای گذشته شرایط و استانداردی را برای ساخت کلیپ موسیقی میگذاشتند و خواننده با انجام تمامی مراحل میتوانست ممیزیهای موسیقی را در آهنگش اجرا کند. در زمان قدیم کار موسیقی شبکهای نبود و با ممیزیهای موسیقی، خوانندگان میتوانستند آهنگ خود را به شکل درستش ادامه دهند و همچنین آهنگهایی را بسازند که طی سالهای طولانی باز هم شنیده شوند، چرا که از رادیو وتلویزیون مجوز گرفتهاند.
بیگدلی در خصوص ممیزیهای موسیقی گفت: ممیزی آهنگ موسیقی حتما باید در چارچوب و استاندارد که ارزش کار هنری را کم نکند، رعایت شود و همچنین درست خوانی خواننده باید توسط مدیران موسیقی مورد پیگیری قرار بگیرد.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/8162 |