بنابراین گزارش در این نشست استادان جوان دانشگاه علامه طباطبایی در رشتههای مختلف علوم انسانی و اجتماعی به بررسی و گفتوگوی تخصصی و تبادل نظر پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداختند.
* نقش اساتید علوم انسانی در در پرداختن به بیانیه گام دوم انقلاب تبیین آن حائز اهمیت است
در ابتدای این نشست حجتالاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبایی ضمن خوشامدگویی و تبریک ماه مبارک رمضان گفت: این نشست در راستای ضرورت پرداختن به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اسلامی تدارک دیده شده و این بیانیه ظرفیت بسیار بالایی برای گفتمان سازی دارد که در این بین، نقش اساتید علوم انسانی در در پرداختن به این بیانیه و تبیین آن حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: گفتمان سازی این بیانیه در عرصه های مختلف اجتماع برکات فراوانی هم در زمینه داخلی و هم در زمینه های روابط بین الملل خواهد داشت.
* بیانیه گام دوم انقلاب همانند روحی است که باید در کالبد جامعه دمیده شود
حجتالاسلام اکبری اقدم تاکید کرد: ساحتهای مختلف علوم انسانی و اجتماعی از زوایای مختلف اندیشه ای فرصت مغتنمی برای گفتمان سازی خواهند بود.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه تصریح کرد: این بیانیه همانند روحی است که باید در کالبد جامعه دمیده شود همانگونه که گفتمانها اغلب درون جوامع شکل گرفته و نهادینه شده و جاری گشته اند.
وی ادامه داد: سرعت تحولات و پیچیدگیهای مربوط به زیست جهان امروزی در ساحت های مختلف فرهنگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی و در کنار برساخت و انگاره سازی و تردید سازی های حاصل از دوگانه ها که در رسانه های نوین جهانی در مسیر حرکت بشر و سبک زندگی او اخلال ایجاد کرده اند لزوم توجه مضاعف به این بیانیه را در بین اصحاب علوم انسانی معتقد به انقلاب را در وهله اول و عموم مردم را در وهله دوم می طلبد.
حجتالاسلام اکبریاقدم یادآور شد: آنچه مشخص است گام بزرگی است که در مرحله اول برداشت شده و وارد مرحله جدیدی شده ایم که طبیعتاً امید به آینده را در جامعهای که آرمانش آمادگی برای ظهور و تمدن سازی است و یکی از مهمترین مولفه ها و داشته های اجتماعیاش است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه تاکید کرد: در همین راستا امید در فضای اصلی حاکم بر بیانیه جاری هست.
وی افزود: نشست های هم اندیشی تبیینی تحلیلی که جایگاه مهمی در گفتمان سازی دارد در ساحت های مختلف استادان و دانشجویان مخصوصاً بین استادان و نخبگان جوان ادامه خواهد داشت.
* راهاندازی اندیشکده با هدف پیگیری مسائل و مشکلات، تحول علوم انسانی و گفتمان سازی منظومه فکری رهبر انقلاب
اکبریاقدم ادامه داد: دفتر نهاد در دانشگاه علامه طباطبایی اگرچه در سال های اخیر به برگزاری نشست هایی در رابطه با اول تبیین مسائل و مشکلات، دوم، تحول علوم انسانی و سوم گفتمان سازی منظومه فکری مقاممعظم رهبری پرداخته ولی راهاندازی یک اندیشکده متشکل از اساتید و نخبگان دانشجو در ادامه مسیر را ضروری دانسته و با کمک جمعی از نخبگان جوان اقدام به طراحی این اندیشکده کرده و در این جلسه شروع رسمی این اندیشکده را اعلام می دارد و از همه اساتید و دانشجویان معتقد و علاقه مند در دانشگاه دعوت به همکاری میکند.
وی در ادامه به اقداماتی که در بخش های مختلف دانشگاه میتوان در خصوص بیانیه گام دوم انجام داد اشاره کرد و اقدامات پژوهشی پژوهشکده تحول علوم انسانی و معاونت پژوهشی دانشگاه در کمک به برگزاری و برپایی همایش مربوط به بیانیه و چاپ مقالات را در مواردی در این راستا دانست.
* نقد درون گفتمانی مهمترین عامل حیات و تکامل گفتمانهاست/ مشکلات کشور ناشی از بی توجهی نسبت به آرمان های انقلاب است
علی آدمی دبیر نشست «گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب(ضرورت ها، الزامات و راهکارها)» هم در ادامه به بیان و شرح مسئله پرداخت و افزود: رهبر معظم انقلاب در حال حاضر در دنیا کامل ترین و جامع ترین و عقلانی ترین رهبری است که در حال هدایت امت خود است.
وی افزود: در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب هم یک نقد گفتمانی از درون گفتمان انقلاب در گام دوم صورت گرفته که همین امر علت موفقیت آن بوده است.
آدمی تصریح کرد: نقد درون گفتمانی مهمترین عامل حیات و تکامل گفتمانهاست و گفتمان نقد انقلاب باید از درون گفتمان باشد لذا لیبرال ها و سوسیال ها خلع ید و صلاح می شوند. در واقع ما برای تقویت نقد می کنیم نه تخریب.
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه مقام معظم رهبری این انقلاب را یک موجود زنده در مسیر تکامل می دانند. اشاره ای به دوگانه های سخت روبروی انقلاب همچون دوگانه «استقلال و جهانی شدن» و «مقاومت و تسلیم اسلام و استکبار» داشت.
وی افزود: نکته دیگری که از فرمایشات معظم له در بیانیه گام دوم وجود دارد اشاره به مرزبندی با متحجرین و دشمنان است.
وی در خصوص مشکلات کشور هم گفت: این مشکلات ناشی از بی توجهی نسبت به آرمان های انقلاب است و به بایدها و واقعیت ها باید توجه کرد واقعیتها یی که امروز وجود دارند نافی باید ها نیستند لذا باید به آرمان ها و بایدها و واقعیت ها توجه کرد:
آدمی در خاتمه به لزوم پرداختن به بیانیه گام دوم با رویکرد های اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.
* دولت ها و مسئولین دولتی باید خود را نسبت به سندهای بالادستی متعهد و ملتزم سازند/ باید سیستم فعلی بانکداری و نظام پولی را با رویکرد اقتصاد مقاومتی آمیخته کرد
اساتید دانشگاه حاضر در این جلسه در ادامه به بیان نظرات و دیدگاههای خود درباره بیانیه گام دوم پرداختند.
در ادامه مهمترین مباحث اشاره شده توسط اساتید آمده است:
۱.فرایند پنجگانه تحقق اهداف انقلاب در نگاه مقام معظم رهبری از انقلاب اسلامی تا تمدن نوین اسلامی باید مورد توجه بوده و جایگاه بیانیه در این فرآیند را توضیح داده و متناسب با آن اقداماتی طراحی شود
۲. توجه کردن به داشته ها و موانع پیش از ورود در بحث بیانیه حائز اهمیت است. یکی از بهترین داشته های مان وجود رهبر فرزانه انقلاب است که دشمنان انقلاب نوعی از آن ابر حریف قدر نام میبرند. یکی دیگر از داشته های ارزشمند مردم همیشه در صحنه و نیروی انسانی و منابع ارزشمند این مرز و بوم است.
۳. بیشترین فراوانی کلمات کلیدی واژه جوان است که نشان از توجه مضاعف در این برهه از انقلاب به جوانان مخصوصاً در عرصه های مدیریتی دستگاه ها دارد.
۴. نکتهای که نباید از آن غافل بود این است که حرکت در گام دوم آسانتر از گام اول خواهد بود و توجه به این مسئله در بالا بردن سطح امید جامعه می تواند موثر باشد.
۵. مسئولین دولتی و دستگاه های مختلف باید به وظایف خود را به خوبی عمل کنند و سطح جامعه را با مسائل دیگر درگیر نکرده و با مدیریت جهادی دِین خود به انقلاب و نظام و ارزشها را ادا کرده و در این مسیر از هر کوتاهی پرهیز نکنند.
۶. مساله اجرا نشدن سندها یک چالش بسیار مهم است و دولت ها و مسئولین دستگاههای دولتی باید خود را نسبت به سندهای بالادستی متعهد و ملتزم سازند و سیاستهای کلان نظام را عملیاتی نمایند از آن جمله عملیاتی شدن مطالب مربوط به بیانیه گام دوم است چراکه این بیانیه از جنس کلان خط مشی و سیاست راهبردی است.
۷. این سند همچون دیگر اسناد بالادستی نیاز به ترجمه و تفسیر و در کنار آن مساله یابی و نهادینه سازی در اندیشه و عمل و تدارک ساختاری و ایجاد شرح وظایف در کنار مولفه های اصلی کنترل و بررسی دارد.
۸. علم اقتصادی که در مراکز علمی تدریس میشود بیشتر از رویکردهای غربی استفاده میکند و برای توجه به بیانیه گام دوم باید سیستم فعلی بانکداری و نظام پولی را با رویکرد اقتصاد مقاومتی آمیخته کرد و بهره وری را بالا برده و و بیکاری را درمان کرد.
۹. دستاوردهای انقلاب نباید به فراموشی سپرده شود و در مقابل هجمه های تبلیغی دشمنان انقلاب باید ایستادگی نموده و از ظرفیت رسانهها در ایجاد امید و کمک به انقلاب استفاده نمود و اقدام جدی در ایجاد شبکه ملی رقم زد.
۱۰. نخبگان علمی مراکز دانشگاهی و حوزوی باید نسبت خود را با سند پیدا کنند و وظیفه خود نسبت به گفتمان سازی این بیانیه را به خوبی انجام نمایند و در تبیین علمی مسائل و مشکلات نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
۱۱. شواهد نشان میدهند عرصه بر زندگی اخلاقی و معنوی در سپهر اجتماعی تنگ شده است که ردپای علل آن را در برخی سیاستهای اقتصادی و روحیه سرمایه داری تجمل گرایی اشرافی گری که برهه ای در بین برخی مسئولین به وجود آمد میتوان یافت و و برای بهبود زندگی اخلاقی و معنویت و سبک زندگی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است اقدامات جدی طراحی و برنامه ریزی کرد.
۱۲. در گفتمان سازی بیانیه لازم است به همه محتوای بیانیه وحتی مفردات فراوانی که در بیانیه ذکر شده و مواردی هم که در بیانیه بیان نشده است باید توجه کرد.
۱۳. امید در روح بیانیه مورد توجه جدی است و این را نباید صرفا به مسئله فردی تقلیل داد بلکه به امید اجتماعی باید توجه جدی نمود و در مقابل انگاره سازی و تعمیم بخشی به ناامیدی ها ورود عالمانه داشت و مساله را خوب شناخته و درمان کرد.
۱۴. مکانیزم اعتماد در مسئله امید بسیار مهم است در قدیم تولید اعتماد را صرفاً حاصل مناسبات اجتماعی میدانستند اما الان ناشی از کارآمدی نهادی هم میدانند لذا توجه به اعتماد در مناسبات اجتماعی و کارآمدی های نهادی بسیار حائز اهمیت است و همه در بهبود مناسبات اجتماعی و کارامدی نهادی باید به وظیفه و نقش خویش عمل کنند.
۱۵. توجه به سرگذشت چهل ساله انقلاب اسلامی و اینکه انقلاب منشاء چه برکاتی برای این کشور و جامعه بوده است بر همگان لازم و ضروری است مخصوصاً جوانان عزیز که بیشترین نقش را در گام دوم انقلاب می توانند بر عهده داشته باشند.
۱۶. تقابل دوگانه اسلام و استکبار که پدیده برجسته جهان معاصر گردیده و تفاوت چالشهای دیروز و امروز انقلاب با مستکبران نباید مورد غفلت واقع شود و نسل امروز باید توجه بیشتری به انقلاب و ارزشها و آرمانهای آن داشته باشد و مسئولین هم در خدمت به انقلاب و مردم تمام سعی خویش را به عمل درآورند.
۱۷. ظرفیت های مهم کشور برای گام دوم انقلاب اعم از نیروی انسانی مستعد و کارآمد و فرصت های مادی کشور نباید مورد غفلت مسئولین و دستگاه های مختلف دولتی قرار گیرد بلکه باید به ظرفیت های عظیم منابع و سرمایه های انسانی و مادی و ذخایر ارزشمند کشورمان توجه نمود و چشم امید به غرب و کشورهای بیگانه نداشت.
۱۸. دانش وسیله عزت و قدرت یک کشور است لذا مسئولین و عموم دانشگاهیان و حوزویان این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک حرکت جهادی در پیش بگیرند و در دستیابی به قله های علمی و پژوهشی آرام نگیرند.
۱۹.باید به وعده های الهی همچون حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دامت برکاته اعتماد و اعتقاد داشت و برای اقدام در مسیر توصیه های مقام معظم رهبری در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عج از هیچ حرکتی نباید فروگذاری کرد. و نقش علوم انسانی تحول یافته و نخبگان انقلابی در این مسیر حایز اهمیت است.
۲۰. در جهت تحقق عدالت و احساس آن در جامعه و مبارزه با فساد و همچنین رفع چالشهای اقتصادی کشور باید سیاستهای راهبردی و اقدامات اساسی و انقلابی رقم زد.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/8563 |