گزارش قم فردا از سوت مونوریل قم؛

کارگاه تکمیل مونوریل قم فعال شد

رئیس‌جمهور در دور دوم سفرهای استانی خود به قم خبر از فعال‌شدن کارگاه تکمیل و اتمام پروژه مونوریل داد تا مردم برای شنیدن صدای سوت مونوریل بعد از گذشته یک دهه باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» امروز کمتر کسی است که داستان غم‌انگیز مونوریل قم را نشنیده باشد، پروژه‌ای که کلنگ آن سال ۸۸ به زمین زده شد و قرار بود طی ۳۰ ماه اجرا شود و بخش عمده‌ای از بار ترافیکی شهر را بر دوش بکشد.

آن چه از سال ۸۸ بر مونوریل گذشت
از توجیهاتی که در آن زمان برای مونوریل آورده شد، یکی بحث ایستگاه مرکزی قطار پرسرعت تهران – قم – اصفهان بود که بر اساس مطالعات اولیه قرار بود در کنار پارک‌سوار شمالی و به‌نوعی در مجاورت ایستگاه نخست مونوریل اجرا شود و یکی از عوامل تغذیه مونوریل برای تأمین مسافر باشد.
همچنین بر اساس مطالعاتی که انجام شده بود جانمایی ترمینال مرکزی شهر قم نیز در پارک‌سوار شمالی دیده شده بود؛ بدین ترتیب این محدوده به یک نقطه تبادل سفر بین مونوریل، ایستگاه قطار پرسرعت و ترمینال مرکزی شهر تبدیل می‌شد که کارآمدی مونوریل در حمل‌ونقل مسافر را توجیه می‌کرد.
این پیشنهاد که در آن زمان حمایت نمایندگان مردم قم در مجلس، استاندار وقت و اعضای شورای اسلامی شهر را داشت، به‌سرعت از سوی دولت مورد قبول واقع شد و در کمتر از یک سال، دو خط ریلی، یکی مترو و دیگری مونوریل به قم اختصاص داده شد و در شورای‌عالی ترافیک به تصویب رسید و این‌گونه بود که زنگ احداث مونوریل در قم به صدا درآمد.
بر اساس آنچه در آن زمان گفته شد قرار بود مونوریل از پارک‌سوار شمالی شروع شده و تا پردیسان به طول ۱۸ کیلومتر ادامه داشته باشد که باتوجه‌به بار ترافیکی سنگین رفت‌وآمد به پردیسان به‌ویژه در بلوار غدیر، مونوریل می‌توانست این گره کور ترافیکی را باز کند.
پس از موافقت دولت با اجرای دو خط ریلی در قم، سازمان قطار شهری قم به ریاست استاندار وقت تشکیل شد و پس از آن با برگزاری مناقصه فاز نخست این پروژه به طول ۶.۲ کیلومتر از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس، تیرماه ۸۸ به مناقصه گذاشته شد و در مردادماه همان سال نیز کلنگ عملیات اجرایی مونوریل قم با حضور مسئولین کشوری و استانی به زمین زده شد. اما هنوز مدتی از آغاز عملیات اجرایی مونوریل نگذشته بود که مخالفت‌ها با آن آغاز شد. البته گروهی در استان موافق صددرصد و گروهی همچون هزینه پروژه را دولت می‌داد مخالفتی نداشتند؛ اما مخالفان اصلی علت را عبور مونوریل از مقابل حرم اعلام کردند.



ترمز مونوریل مقابل ایستگاه حرم

این موافق‌ها و مخالفت‌ها ادامه داشت و هم‌زمان همچون اعتبارات پروژه تأمین می‌شد یک‌به‌یک ستون‌های میلیاردی از دل زمین رشد و قد علم می‌کردند.
درهرحال همین موضوع چگونگی عبور مونوریل از مقابل حرم باعث ترمز این پروژه در استان شد و دراین‌خصوص اظهارنظرهای فراوانی از سوی بسیاری از کارشناسان و مسئولین شد و واقعاً اینجا این سؤال پیش می‌آید چرا این طرح با کارشناسی دقیق شروع نشد که بعد از ایجاد ستون‌ها و صرف هزینه بسیار بالا به‌یکبار با این‌گونه مسئله‌ای مواجه شد. مشکلی که از ابتدا بوده و هست و باید قبل از شروع و جانمایی در خصوص آن تصمیم گرفته می‌شد نه اینکه ستون‌های میلیاردی را علم کنند و بعد پروژه را به تعطیلی بکشانند.
هر چند پیشنهادهایی در خصوص عبور مونوریل از مقابل حرم مطرح شد؛ اما هیچ‌گاه این پیشنهادها عملی نشد و مونوریل وارد بن‌بستی شد که هیچ راه گریزی از آن نداشت.

تعیین و تکلیف پروژه مونوریل برای دولت بسیار مهم است
این در حالی است که ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اولین سفر هیئت دولت به قم در حاشیه بازدید از مونوریل در گفتگو با خبرنگاران پروژه مونوریل قم را از پروژه‌های مهم دانست که سال‌ها متوقف شده است.
 وی با بیان اینکه تعیین و تکلیف این پروژه برای دولت بسیار مهم است، ابراز داشت: این پروژه از سرمایه های ملی و حتی فرا ملی است و نباید اینگونه رها شود. ضرغامی اضافه کرد: متوقف شدن چنین پروژه هایی برای کشور خوب نیست. تمام زیرساخت های این پروژه اماده است که باید تعیین تکلیف شود.

تکمیل پروژه مونوریل جزو اهداف مهم دولت سیزدهم است
همچنین در این خصوص سیدمحمد آقامیری، استاندار قم در حاشیه بازدید از پروژه مونوریل قم در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بعد از برگزاری جلسات متعدد با مدیران کشوری و استان مقرر شد مرحله نخست مونوریل قم تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
 وی ادامه داد: این پروژه در این مرحله که حدود ۴/۷ کیلومتر است بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته و دولت سیزدهم عزم جدی خود را بر این گذاشته تا در نزدیک‌ترین زمان ممکن مونوریل را در اختیار استان بگذارد.



درهرصورت با تمام این کش‌وقوس‌ها و  اخبار ضدونقیض در خصوص چگونگی ادامه روند تکمیل و فعالیت مونوریل که به گوش می‌رسید، در سفر دوم آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور به همراه هیات دولت به قم بنا بر ادامه فعالیت مونوریل گذاشته شد. البته این را باید گفت که دولت سیزدهم از ابتدای بر تکمیل و بهره‌برداری از پروژه مونوریل را جز برنامه‌ها و اولویت‌های خود قرار داده بود و طبق نظرات کارشناسی و خواسته مدیران و مسئولان استان به دنبال راه‌حلی برای تکمیل این پروژه‌ای که میلیاردها تومان هزینه آن شده است بوده و هست.
پروژه مونوریل که از دولت دهم و زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد آغاز شده در طی ۱۰ سال گذشته بلاتکلیف رها شده بود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است در دولت سیزدهم گره کور آن باز و به مرحله بهره برداری برسد.
کارگاه اتمام پروژه مونوریل در قم فعال شده است
از همین رو  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در دومین سفر استانی خود به قم در جمع پرشور مردم قم در حرم حضرت معصومه (س) ‌ با تأکید بر اهمیت تکمیل مونوریل گفت: از دغدغه‌های شما مردم پروژه نیمه‌تمام مونوریل است که سال‌هاست جلو چشم شما و زائران است. امروز کارگاه اتمام این پروژه در قم فعال شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر این پروژه به اتمام برسد.
وی ادامه داد: به‌هرحال این پروژه‌ای است که منابع قابل‌توجهی برای آن هزینه شده و نمی‌تواند ناتمام و بلااستفاده بماند.
وی دستور داد که اجرای پروژه به شکل فاز به فاز و بر اساس توافق مسئولان دستگاه‌های مرتبط، از سوی شهرداری قم آغاز شود و دولت نیز در زمینه تأمین منابع لازم اجرای پروژه به شهرداری قم کمک خواهد کرد.

درهرصورت باید دید خبر رئیس‌جمهور در فعال‌شدن کارگاه تکمیل مونوریل قم در چه تایمی عملیاتی خواهد شد و آیا شاهد بهره‌برداری از این پروژه تا سفر بعدی هیئت دولت به قم خواهیم بود یا بازهم این پروژه‌ها با گره‌های کور مختلف مواجه خواهد شد.


انتهای پیام/160


http://javaneparsi.ir/48764
اخبار مرتبط

نظرات شما