قم فردا گزارش می‌دهد؛

صنعت کفش قم موفق در ارزآوری

طبق آمارهای منتشر شده، سال گذشته صنعت کفش و صندل قم جز سومین کالای صادراتی استان قرار داشته که باید در این زمینه نگاه‌ ویژه‌ای به این صنعت در جهت برطرف‌کردن مشکلات و چالش‌ها انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» قم در بخش صنعت دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.
این در حالی است که خوشه‌ کفش ماشینی از جمله خوشه‌های صنعتی موفق در قم است و فعالان این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های قابل‌توجه استان در صنعت کفش، محصولات تولیدی خود را به بازارهای داخلی و بین‌المللی صادر می‌کنند.

رشد کمی و کیفی صنعت کفش استان
 تولید کفش در استان قم یکی از ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی در این استان است که دراین‌خصوص ابدالی، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه حدود ۳۵۰ واحد صنعتی و صنفی مجوزدار تولید کفش در استان قم وجود دارد، گفت: صنعت کفش استان قم هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی رشد بسیار خوبی داشته است
وی در ادامه با اشاره به آمار صادرات کفش از استان قم، عنوان کرد: مشکلی که در آمار صادرات استان قم وجود دارد این است که همه صادرات از گمرک قم اتفاق نمی‌افتد و برخی از صادرات از گمرک دیگر استان‌ها انجام می‌شود و یا حتی با کارت بازرگانی دیگری صورت گیرد؛ اما برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات کفش ماشینی کشور از تولیدات استان قم است.

استان قم در صنعت کفش کشور جایگاه ویژه‌ای دارد
همچنین دراین‌خصوص سید محمد موسوی، معاون ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به صنعت کفش استان قم، ابراز داشت: برقراری پیوند و تکمیل چرخه تولید تا صادرات، رمز و کلید رونق تولید صنعت کفش ایران است.
وی ادامه داد: استان قم در صنعت کفش کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و فعالیت صنعت کفش در استان قم به‌گونه‌ای است که هم اکنون برخی از واحدهایی تولیدی در این استان کمبود نیروی کار دارند.



کفش ماشینی از جمله خوشه‌های صنعتی موفق در قم است و فعالان این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های قابل‌توجه استان در صنعت کفش، محصولات تولیدی خود را به بازارهای داخلی و بین‌المللی صادر می‌کنند. این صنعت در استان حدود ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵ هزار شغل غیرمستقیم به وجود آورده‌‌ است؛ اما طبق گفته مسئولین بازهم این صنعت با کمبود کارگر روبرو است.
ایجاد رشته مهندسی صنعت کفش برای تأمین نیرو
از همین رو بر اساس توافقنامه بین انجمن صنفی کفش ماشینی استان قم و دانشگاه صنعتی رشته مهندسی صنعت کفش از سال تحصیلی آینده راه‌اندازی می‌شود.
 به گفته  جواد شعبان زاده، رئیس انجمن صنفی کفش ماشینی استان قم باتوجه‌به اینکه قم قطب تولید کفش محسوب می‌شود با راه‌اندازی این رشته پیش‌بینی می‌شود که تا چند سال آینده نیروهای متخصص صنایع کفش استان قم تأمین شود.
وی افزود: هم اکنون صنعت کفش ماشین توانسته در استان قم ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کنند که بیشتر این اشتغال‌زایی به‌صورت خانگی ایجاد شده است.
شعبان زاده پیش‌بینی کرد صادرات کفش کشور به یک ۱۰۰ میلیون دلار برسد که ۶۵ تا ۷۰ درصد آن سهم استان قم خواهد بود.
قم به ترمینال صادرات کفش کشور تبدیل شده است
رئیس انجمن کفش ماشینی قم با تأکید بر کسب پایین‌ترین میزان تورم قیمت تمام شده کفش در استان قم، گفت: قم به‌واسطه برگزاری چندین نمایشگاه ملی و بین‌المللی به بزرگ‌ترین ترمینال صادرات کفش کشور تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و حذف واسطه‌ها و حضور در بازارهای بین‌المللی، صنعتی بودن تولید محصولات، حرکت به سمت فناوری‌های روز دنیا، حرکت به سمت تکمیل‌شدن زنجیره تولید مواد اولیه و ملزومات تولید در استان، نزدیکی به پایتخت، فعالیت‌های اجرایی و آموزشی انجمن کفش قم در راستای بومی‌سازی محصولات وارداتی و هدایت نسل جوان در حوزه بازاریابی از عوامل مهم در توسعه صنعت کفش بوده است.



امروز جایگاه صنعت کفش آبروی خوبی برای قم رقم زده است
استان قم در صنعت کفش کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و به همین دلیل دولت نسبت به رفع چالش‌های این حوزه نگاه ویژه‌ای دارد تا مشکلات این حوزه حل شود. از همین رو حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به صنعت کفش استان قم، اظهار داشت: استان قم ظرفیت بسیار خوبی در حوزه صنعت کفش دارد و شاید بتوانیم در آینده قم را یکی از مبادی ورود ارز به کشور بدانیم.
وی ادامه داد: رونق و جایگاه صنعت کفش امروز آبروی خوبی برای قم رقم زده که همین مسئله باعث برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی این حوزه در قم شده است. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تولیدکنندگان این صنعت مشکلاتی در مسیر خود دارند که امیدواریم مجلس و دولت بتوانند برخی قوانین دست‌وپاگیر در این عرصه را اصلاح کنند.
وی اضافه کرد: صنعت و تولیدات کشور باید به کیفیت و جایگاهی برسد که دیگر جاذبه‌ای برای واردات کالا وجود نداشته باشد تا تولیدکنندگان داخلی در یک فضای سالم به رقابت با یکدیگر بپردازند.

کفش و صندل در رتبه سوم کالای صادراتی سال گذشته
 کفش و صندل از مهم‌ترین کالاهای صادراتی قم به بازارهای جهانی است و در طول سال‌های اخیر ارزآوری خوبی برای استان به همراه داشته است.
 گزارش جمع‌بندی صادرات انجام شده از گمرکات استان قم در ۱۲ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، کفش و صندل در رتبه سوم کالاهای صادراتی استان قرار دارد.
 طی مدت یاد شده ۱۳ هزار و ۳۲۰ تُن انواع مختلف و متنوع کفش و صندل به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۰۲ دلار از گمرکات استان قم به کشورهای هدف صادر شده که این آمار نشان‌دهنده موفقیت فعالان صنعت کفش قم در حوزه تجارت است.
کفش مهم‌ترین کالای صادراتی قم شد
این در حالی است که اسفندیار دریکوندی، مدیرکل گمرکات قم با اشاره به صادرات کفش از قم بیان داشت: در همین رابطه نزدیک به یک هزار تُن کفش و صندل به ارزش بیش از یک میلیون و ۷۱۷ هزار دلار تنها در فروردین‌ماه سال جاری از طریق گمرکات استان قم به کشورهای موردنظر صادر شد که رقم قابل‌توجهی است.
وی افزود: این میزان صادرات کفش و صندل از قم نشان‌دهنده موفقیت فعالان این صنعت در زمینه ورود به بازارهای بین‌المللی است و گمرکات قم آمادگی دارد تا با همکاری بهره‌برداران صنعت کفش ماشینی استان، شرایط لازم برای توسعه صادرات این کالا را بیش‌ازپیش فراهم کند.

شهرک تخصصی کفش در قم ایجاد می‌شود
از همین رو  اکبر ابدالی افزود: ایجاد شهرک تخصصی کفش در قم از جمله طرح‌های موردنظر برای سفر دور دوم رئیس‌جمهوری به استان قم در اردیبهشت‌ماه جاری است که امیدواریم نتایج بسیار خوبی برای صنعت استان به دنبال داشته باشد.
وی افزود: زمین موردنیاز برای این کار در نظر گرفته شده‌ و اداره کل صنعت، ‌ معدن و تجارت قم با همکاری سایر نهادهای متولی همچون شرکت شهرک‌های صنعتی استان و بهره‌برداران صنعت کفش تلاش می‌کند این طرح به‌سرعت عملیاتی و آماده شود.
وی ادامه داد: صنعت کفش قم در تکمیل زنجیره تولید به‌خوبی عمل کرده‌ و امروزه حجم قابل‌توجهی از نیازهای این صنعت برای تولید انواع متنوع کفش در داخل استان تأمین شده و محصول نهایی باکیفیت بالا از قم به بازارها داخلی و بین‌المللی عرضه می‌شود.


انتهای پیام/160


http://javaneparsi.ir/48794
اخبار مرتبط

نظرات شما