طی سه‌سال گذشته صورت گرفته است؛

 گسترش استفاده از پهپاد در کشاورزی قم

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در دولت سیزدهم باتوجه‌به تأکید خاصی که بر استفاده از روش‌های نوین در حوزه کشاورزی صورت گرفت، استفاده از پهپاد برای انجام فعالیت‌های مختلف کشاورزی در قم از جمله سم‌پاشی مزارع با گسترش چشمگیری همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» رضا لطیفی‌زاده بیان داشت: در همین رابطه به‌کارگیری پهپادهای سمپاش در مبارزه با عوامل خسارت‌زای مزارع غلات و کلزا به‌خصوص سن، طی مدت یاد شده در قم به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت و بیش از سه هزار و ۱۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان با این روش سم‌پاشی شد.

 وی افزود: از دیگر اقدام‌های مهم صورت‌گرفته در حوزه حفظ نباتات استان در دولت سیزدهم، اجرای طرح مبارزه بیولوژیک در گلخانه‌ها و تولید محصول گواهی شده و سالم در گلخانه‌ها و مزارع است که تاکنون در سطح ۲۲ هکتار از اراضی کشاورزی قم عملیاتی شده و اجرای آن با همکاری بهره‌برداران در حال گسترش است.

 وی ادامه داد: همچنین به‌کارگیری فرآورده‌ها و تجهیزات غیرشیمیایی برای تولید محصول در سطح مزارع، باغات و گلخانه‌های استان بسیار افزایش یافت و حدود ۱۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قم با استفاده از این مواد، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 ۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

 به‌طورکلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

 بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده است.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/49017
اخبار مرتبط

نظرات شما