قم فردا گزارش میدهد؛
پرواز در فرودگاه قم همچنان در ابهام
باوجود انتشار اخباری مبنی بر ممنوعیت ساخت فرودگاه جدید در کشور و به حاشیه رفتن فرودگاه قم با تغییر دولت؛ مشخص است در آینده نزدیک شاهد پرواز در آن نخواهیم بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» یکی از پروژههای مهم استان قم که در ابتدای شروع آن مسئولین، علما، مراجع و مردم بسیار خوشحال شدند پروژه احداث فرودگاه برای قم بود. فرودگاه یکی از زیرساختها مهم برای هر شهری ازجمله قم هست. البته شاید آن روز کسی نمیدانست که این پروژه همسالهای سال با مشکلات ریز و درش درگیر و به سرگذشت دیگر پروژههای نیمهکاره استان دچار شود.
گزیدهای کوتاه از سرگذشت فرودگاه قم
بهمنماه سال ۸۹ بود که یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی خبر از صدور مجوز احداث فرودگاه اختصاصی برای قم را داد و عنوان کرد که این کار توسط بخش خصوصی در منطقه گردشگری طرلاب انجام خواهد شد. همان روزها بود که استاندار وقت قم جلسهای فوقالعاده تشکیل داده و مقدمات انتخاب یکی از فعالان حوزه گردشگری قم را بهعنوان سرمایهگذار پروژه شهر گردشگری طرلاب و فرودگاه قم اعلام کرد.
تفاهمنامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و قرار بود طبق این تفاهمنامه فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما (اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتشنشانی، هتلهای سه تا پنجستاره و همچنین پیشبینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) ازجمله طرحهای اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم باشد.
همانطور که گفته شد با اعلام نماینده استان در خصوص ساخت فرودگاه در قم بهسرعت اقدامات اولیه و مجوزهای مدنظر از سوی استاندار وقت پیگیری شد، مجوزهایی که شاید اگر آن روز بهدقت و با صبر بیشتری مدنظر قرار میگرفت دچار مشکلات فراوان نمیشد؛ درهرحال کلنگ این پروژه در بهمن ۸۹ توسط علی لاریجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به زمین زده شد.
این پروژه به دلایل بسیاری موجب خرسندی تمام مردم شهر در جهت سرعتبخشیدن به پیشرفت و توسعه و آسانشدن سفر برای شهروندان شد. اما از همان ماههای ابتدایی شروع کار سرمایهگذار، برخی اختلافات و تفاوت سلیقهها به وجود آمد که باعث کند شدن فعالیت این پروژه شد و در ادامه هم با تغییر دولت این مشکلات بیشتر و پروژه بهطور کامل متوقف شد.
یکی از چالشهای مهم این پروژه در ابتدا معارضها و عدم واگذاری زمینهای منابع طبیعی و چالش دیگر فروش زمین بدون مجوز به مردم به بهانه سرمایهگذاری بود که همین مسائل موجب شکایت و درنهایت حکم قضایی برای جلوگیری از ادامه پروژه شد.
رئیسکل سابق دادگستری استان قم: پرونده قضایی فرودگاه قم حلوفصل شد
اما در ادامه حجتالاسلاموالمسلمین مظفری، رئیسکل دادگستری سابق استان قم در برنامه گفتوگوی خبری سیمای مرکز قم در تیرماه سال ۱۴۰۰ با اشاره به پرونده قضایی فرودگاه قم گفت: باتوجهبه اینکه بخش اعظمی از پروژه فرودگاه ساختهشده است و قسمتی از آن برای گردشگری قابلبهرهبرداری است طبق بررسیها مشخص شد این کار با توافقنامهای با استانداران وقت انجامشده است.
وی افزود: باتوجهبه اقدامات عمرانی و همچنین حضور مسئولین در کلنگزنی این پروژه برای ما مشخص شد اقدامات پیمانکار غاصبانه نبوده است.
رئیسکل دادگستری استان قم با اشاره به صدور رأی خلعید از سوی دادگاه تجدیدنظر گفت: باتوجهبه نیت و اقدامات عمرانی پیمانکار، نامهای به رئیس قوه قضائیه فرستادیم و استدلال خود را مطرح کردیم و رئیس قوه قضائیه نیز استدلال ما را درباره توقف اجرای حکم خلعید پذیرفت.
مظفری ادامه داد: به همین دلیل امروز هیچ مانعی برای ادامه ساخت فرودگاه از طرف پیمانکار وجود ندارد و پیمانکار سابق میتواند ساخت پروژه را ادامه دهد.
مدیرکل بازرسی کل استان قم: فرودگاه قم هیچ منع قانونی ندارد
همچنین حجتالاسلام طالبی، مدیرکل بازرسی کل استان قم در خصوص فرودگاه قم در همان سال نیز گفت: فرودگاه قم هیچ منع قانونی برای راهاندازی ندارد و با رفع مشکلات اجرایی این طرح نیز در مدت ۳ سال آینده آماده میشود.
درهرحال این پروژه سالها در کشوقوسهای فراوانی قرار داشته و دارد و هر بار با حکمی در مسیر قرار گرفت؛ اما به نتیجه نرسید تا اینکه قرار شد در سفر شهید آیتالله رئیسی رئیسجمهور دولت دوازدهم به استان در خصوص این پروژه تصمیم جدی گرفته و تعیین تکلیف شود.
شهید آیتالله رئیسی: فرودگاه قم باید به سرانجام نهایی برسد
از همین رو دهم دیماه سال 1401 بود که شهید آیتالله رئیسی به همراه هیات همراه در سفری دوروزه به قم با مراجع و مردم دیدار و گفتگو کرد. در این سفر در خصوص برخی پروژههای بلاتکلیف استان مانند فرودگاه هم صحبت و بازدید صورت گرفت، البته چند روز و شاید چند هفته قبل از سفر هیئت دولت به قم، نمایندگانی از سوی دولت با سفر به قم در خصوص پروژههای استان مستنداتی را جمعآوری کرده بودند تا در روز سفر زمان کمتری در تعیین تکلیف پروژههای نیمه کار و جدید صرف شود.
شهید آیتالله رئیسی، رئیسجمهور دولت دوازدهم در این سفر خود به قم در یکی از جلسات با اشاره به وضعیت پروژههای نیمهتمام استان قم گفت: برخی از پروژههای نیمهکاره در مقابل چشم مردم است، فرودگاه و سایر پروژههای نیمهتمام باید به سامان برسد، برنامهای در نظر گرفتیم تا در زمان کوتاهی مشکل فرودگاه قم به نتیجه برسد.
سرمایهگذار فرودگاه: رئیسجمهور نظر صددرصدی در خصوص فرودگاه دارد
البته دراینخصوص هم شفیعی، سرمایهگذار پروژه فرودگاه قم در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: رئیسجمهور در خصوص پروژه فرودگاه قم نظر خوبی دارند و خواهان به سرانجام رسیدن صددرصدی پروژه فرودگاه است.
با تمام این اتفاقات در همان روزها بازهم اخباری به گوش رسید که فرودگاه قم مجوز ساخت نداشته است که و بازهم این مسئله به حاشیه رفت.
وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم: مجوز ساخت فرودگاه قم صادرشده است
از همین رو مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت قبل در جلسه شورای اداری و مسکن استان قم که شهریورماه سال گذشته در استانداری برگزار شد در خصوص مجوز فرودگاه قم، گفت: مجوز ساخت فرودگاه قم صادرشده است و ما موافق این پروژه هستیم؛ همچنین سازمان هواپیمایی نیز روز گذشته موافقت نهایی خود را بهصورت کتبی و قانونی برای ساخت فرودگاه اعلام کرد.
از طرفی سید محمد آقامیری، استاندار قم در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان قم در آذرماه سال گذشته گفت: در موضوع فرودگاه این استان با تلاش صورت گرفته مجوز موافقت اصولی صادرشده و اکنون در حال آمادهسازی مدارک برای کسب مجوز احداث و سپس مجوز بهرهبرداری هستیم.
درهرحال امروز که دولت تغییر کرده و شاید نگاه دولت جدید به مسئله فرودگاه قم در اولویت نباشد امکان دارد شاهد پرواز در این فرودگاه در آینده نزدیک نباشیم و اگر وجود برخی مشکلات مجوزی و.. که درگذشته مانع از ساختوساز در فرودگاه شده بود همچنان پابرجا باشد و یا هنوز موفق به اخذ آنها بهطور کامل نشده باشند باید گفت چراغ فرودگاه همچنان خاموش است.
ساختوساز فرودگاه جدید در کشور «ممنوع» است
از طرفی به نقل از انتخاب؛آجیلیان، مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به اینکه برخی از درخواستها درباره احداث فرودگاههای جدید در کشور غیرمنطقی است، گفت: بر اساس محدودیتهای برنامه هفتم، هرگونه ساختوساز فرودگاه جدید در سراسر کشور متوقفشده است.
وی عنوان کرد: با توجه به کثرت فرودگاهها و حجم ناوگان پروازی که در چرخه است، ایجاد فرودگاه جدید منطقی و معقول نیست.
درهرصورت همانطور که گفته شد اگر مجوزها در دولت قبل که موافق ایجاد فرودگاه در قم بود اخذ نشده باشد با اخباری که در خصوص ممنوعیت ساخت فرودگاه جدید در رسانهها منتشرشده است، کار فرودگاه قم سخت خواهد شد.
انتهای خبر /160
گزیدهای کوتاه از سرگذشت فرودگاه قم
بهمنماه سال ۸۹ بود که یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی خبر از صدور مجوز احداث فرودگاه اختصاصی برای قم را داد و عنوان کرد که این کار توسط بخش خصوصی در منطقه گردشگری طرلاب انجام خواهد شد. همان روزها بود که استاندار وقت قم جلسهای فوقالعاده تشکیل داده و مقدمات انتخاب یکی از فعالان حوزه گردشگری قم را بهعنوان سرمایهگذار پروژه شهر گردشگری طرلاب و فرودگاه قم اعلام کرد.
تفاهمنامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و قرار بود طبق این تفاهمنامه فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما (اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتشنشانی، هتلهای سه تا پنجستاره و همچنین پیشبینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) ازجمله طرحهای اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم باشد.
همانطور که گفته شد با اعلام نماینده استان در خصوص ساخت فرودگاه در قم بهسرعت اقدامات اولیه و مجوزهای مدنظر از سوی استاندار وقت پیگیری شد، مجوزهایی که شاید اگر آن روز بهدقت و با صبر بیشتری مدنظر قرار میگرفت دچار مشکلات فراوان نمیشد؛ درهرحال کلنگ این پروژه در بهمن ۸۹ توسط علی لاریجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به زمین زده شد.
این پروژه به دلایل بسیاری موجب خرسندی تمام مردم شهر در جهت سرعتبخشیدن به پیشرفت و توسعه و آسانشدن سفر برای شهروندان شد. اما از همان ماههای ابتدایی شروع کار سرمایهگذار، برخی اختلافات و تفاوت سلیقهها به وجود آمد که باعث کند شدن فعالیت این پروژه شد و در ادامه هم با تغییر دولت این مشکلات بیشتر و پروژه بهطور کامل متوقف شد.
یکی از چالشهای مهم این پروژه در ابتدا معارضها و عدم واگذاری زمینهای منابع طبیعی و چالش دیگر فروش زمین بدون مجوز به مردم به بهانه سرمایهگذاری بود که همین مسائل موجب شکایت و درنهایت حکم قضایی برای جلوگیری از ادامه پروژه شد.
رئیسکل سابق دادگستری استان قم: پرونده قضایی فرودگاه قم حلوفصل شد
اما در ادامه حجتالاسلاموالمسلمین مظفری، رئیسکل دادگستری سابق استان قم در برنامه گفتوگوی خبری سیمای مرکز قم در تیرماه سال ۱۴۰۰ با اشاره به پرونده قضایی فرودگاه قم گفت: باتوجهبه اینکه بخش اعظمی از پروژه فرودگاه ساختهشده است و قسمتی از آن برای گردشگری قابلبهرهبرداری است طبق بررسیها مشخص شد این کار با توافقنامهای با استانداران وقت انجامشده است.
وی افزود: باتوجهبه اقدامات عمرانی و همچنین حضور مسئولین در کلنگزنی این پروژه برای ما مشخص شد اقدامات پیمانکار غاصبانه نبوده است.
رئیسکل دادگستری استان قم با اشاره به صدور رأی خلعید از سوی دادگاه تجدیدنظر گفت: باتوجهبه نیت و اقدامات عمرانی پیمانکار، نامهای به رئیس قوه قضائیه فرستادیم و استدلال خود را مطرح کردیم و رئیس قوه قضائیه نیز استدلال ما را درباره توقف اجرای حکم خلعید پذیرفت.
مظفری ادامه داد: به همین دلیل امروز هیچ مانعی برای ادامه ساخت فرودگاه از طرف پیمانکار وجود ندارد و پیمانکار سابق میتواند ساخت پروژه را ادامه دهد.
مدیرکل بازرسی کل استان قم: فرودگاه قم هیچ منع قانونی ندارد
همچنین حجتالاسلام طالبی، مدیرکل بازرسی کل استان قم در خصوص فرودگاه قم در همان سال نیز گفت: فرودگاه قم هیچ منع قانونی برای راهاندازی ندارد و با رفع مشکلات اجرایی این طرح نیز در مدت ۳ سال آینده آماده میشود.
درهرحال این پروژه سالها در کشوقوسهای فراوانی قرار داشته و دارد و هر بار با حکمی در مسیر قرار گرفت؛ اما به نتیجه نرسید تا اینکه قرار شد در سفر شهید آیتالله رئیسی رئیسجمهور دولت دوازدهم به استان در خصوص این پروژه تصمیم جدی گرفته و تعیین تکلیف شود.
شهید آیتالله رئیسی: فرودگاه قم باید به سرانجام نهایی برسد
از همین رو دهم دیماه سال 1401 بود که شهید آیتالله رئیسی به همراه هیات همراه در سفری دوروزه به قم با مراجع و مردم دیدار و گفتگو کرد. در این سفر در خصوص برخی پروژههای بلاتکلیف استان مانند فرودگاه هم صحبت و بازدید صورت گرفت، البته چند روز و شاید چند هفته قبل از سفر هیئت دولت به قم، نمایندگانی از سوی دولت با سفر به قم در خصوص پروژههای استان مستنداتی را جمعآوری کرده بودند تا در روز سفر زمان کمتری در تعیین تکلیف پروژههای نیمه کار و جدید صرف شود.
شهید آیتالله رئیسی، رئیسجمهور دولت دوازدهم در این سفر خود به قم در یکی از جلسات با اشاره به وضعیت پروژههای نیمهتمام استان قم گفت: برخی از پروژههای نیمهکاره در مقابل چشم مردم است، فرودگاه و سایر پروژههای نیمهتمام باید به سامان برسد، برنامهای در نظر گرفتیم تا در زمان کوتاهی مشکل فرودگاه قم به نتیجه برسد.
سرمایهگذار فرودگاه: رئیسجمهور نظر صددرصدی در خصوص فرودگاه دارد
البته دراینخصوص هم شفیعی، سرمایهگذار پروژه فرودگاه قم در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران گفت: رئیسجمهور در خصوص پروژه فرودگاه قم نظر خوبی دارند و خواهان به سرانجام رسیدن صددرصدی پروژه فرودگاه است.
با تمام این اتفاقات در همان روزها بازهم اخباری به گوش رسید که فرودگاه قم مجوز ساخت نداشته است که و بازهم این مسئله به حاشیه رفت.
وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم: مجوز ساخت فرودگاه قم صادرشده است
از همین رو مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دولت قبل در جلسه شورای اداری و مسکن استان قم که شهریورماه سال گذشته در استانداری برگزار شد در خصوص مجوز فرودگاه قم، گفت: مجوز ساخت فرودگاه قم صادرشده است و ما موافق این پروژه هستیم؛ همچنین سازمان هواپیمایی نیز روز گذشته موافقت نهایی خود را بهصورت کتبی و قانونی برای ساخت فرودگاه اعلام کرد.
از طرفی سید محمد آقامیری، استاندار قم در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان قم در آذرماه سال گذشته گفت: در موضوع فرودگاه این استان با تلاش صورت گرفته مجوز موافقت اصولی صادرشده و اکنون در حال آمادهسازی مدارک برای کسب مجوز احداث و سپس مجوز بهرهبرداری هستیم.
درهرحال امروز که دولت تغییر کرده و شاید نگاه دولت جدید به مسئله فرودگاه قم در اولویت نباشد امکان دارد شاهد پرواز در این فرودگاه در آینده نزدیک نباشیم و اگر وجود برخی مشکلات مجوزی و.. که درگذشته مانع از ساختوساز در فرودگاه شده بود همچنان پابرجا باشد و یا هنوز موفق به اخذ آنها بهطور کامل نشده باشند باید گفت چراغ فرودگاه همچنان خاموش است.
ساختوساز فرودگاه جدید در کشور «ممنوع» است
از طرفی به نقل از انتخاب؛آجیلیان، مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به اینکه برخی از درخواستها درباره احداث فرودگاههای جدید در کشور غیرمنطقی است، گفت: بر اساس محدودیتهای برنامه هفتم، هرگونه ساختوساز فرودگاه جدید در سراسر کشور متوقفشده است.
وی عنوان کرد: با توجه به کثرت فرودگاهها و حجم ناوگان پروازی که در چرخه است، ایجاد فرودگاه جدید منطقی و معقول نیست.
درهرصورت همانطور که گفته شد اگر مجوزها در دولت قبل که موافق ایجاد فرودگاه در قم بود اخذ نشده باشد با اخباری که در خصوص ممنوعیت ساخت فرودگاه جدید در رسانهها منتشرشده است، کار فرودگاه قم سخت خواهد شد.
انتهای خبر /160
نظرات شما