در حکمت ۱۰۳ نهجالبلاغه آمده است؛
تضاد حب دنیا و آخرت طلبی

در حکمت ۱۰۳ نهجالبلاغه به تضاد حب دنیا و آخرت طلبی اشاره شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» در حکمت ۱۰۳ نهجالبلاغه به مقایسه دنیا و آخرت اشاره شده و تضاد حب دنیا و آخرت طلبی مورد بررسی قرار گرفته است.
وَ [وَ قَدْ] رُئِیَ عَلَیْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ، فَقِیلَ لَهُ فِی ذَلِکَ.
فَقَالَ امام علی (علیهالسلام): یَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ وَ یَقْتَدِی بِهِ الْمُؤْمِنُونَ. إِنَّ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِیلَانِ مُخْتَلِفَانِ، فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْیَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا؛ وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ، وَ مَاشٍ بَیْنَهُمَا کُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ، وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ.
جامهاى کهنه و وصلهدار بر تن داشت، در این باب از او پرسیدند، فرمود: این جامه دل را خاشع و نفس را خوار مىسازد و مؤمنان بدان اقتدا کنند.
و امام علی (ع) فرمود: دنیا و آخرت دو دشمن ناهمگوناند و دو راه گوناگون. هر که دنیا را دوست بدارد، آخرت را دشمن داشته. دنیا و آخرت به مثابه مشرق و مغرباند و کسى که میان آن دو سیر مىکند، هرگاه به یکى نزدیک شود از دیگرى دور گردد و یا چون دو زن هستند در نکاح یک شوى.
منبع: نهجالبلاغه
انتهای خبر/
وَ [وَ قَدْ] رُئِیَ عَلَیْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ، فَقِیلَ لَهُ فِی ذَلِکَ.
فَقَالَ امام علی (علیهالسلام): یَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ وَ یَقْتَدِی بِهِ الْمُؤْمِنُونَ. إِنَّ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِیلَانِ مُخْتَلِفَانِ، فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْیَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا؛ وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ، وَ مَاشٍ بَیْنَهُمَا کُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ، وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ.
جامهاى کهنه و وصلهدار بر تن داشت، در این باب از او پرسیدند، فرمود: این جامه دل را خاشع و نفس را خوار مىسازد و مؤمنان بدان اقتدا کنند.
و امام علی (ع) فرمود: دنیا و آخرت دو دشمن ناهمگوناند و دو راه گوناگون. هر که دنیا را دوست بدارد، آخرت را دشمن داشته. دنیا و آخرت به مثابه مشرق و مغرباند و کسى که میان آن دو سیر مىکند، هرگاه به یکى نزدیک شود از دیگرى دور گردد و یا چون دو زن هستند در نکاح یک شوى.
منبع: نهجالبلاغه
انتهای خبر/
نظرات شما