قم فردا گزارش می‌دهد؛

مرگ‌ومیرهایی که روی کرونا را سفید می‌کنند!

بسیاری از مرگ‌ومیرهایی که روزانه در جهان رخ می‌دهد عوامل انسانی دارد که ناشی از رفتارها و عادت‌های غلط ما انسان‌ها است اما با این‌ وجود نه روی آن‌ها تمرکز خاصی صورت می‌گیرد، نه خبررسانی گسترده‌ای می‌شود و نه به خاطر آن کشوری قرنطینه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  4 ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا در چین می‌گذرد ویروسی که امروز بسیاری از کشورها را درگیر کرده و هرروز آماری از میزان مبتلایان و فوتی‌های آن منتشر می‌شود.

نکته مهم در این زمینه توجه بیش‌ازحد تمامی رسانه‌ها، مردم، حکومت‌ها و نهادهای مختلف به این بیماری و فوتی‌های آن است اما سؤال اصلی اینجاست که چرا این توجه به سایر عواملی که منجر به مرگ‌ومیر روزانه در جهان می‌شود، وجود ندارد؟

بسیاری از مرگ‌ومیرهایی که روزانه در جهان رخ می‌دهد عوامل انسانی دارد که ناشی از رفتارها و عادت‌های غلط ما انسان‌ها است اما بااین‌وجود نه روی آن‌ها تمرکز خاصی صورت می‌گیرد، نه خبررسانی گسترده‌ای می‌شود و نه به خاطر آن کشوری قرنطینه می‌شود.

برای درک بهتر این موضوع، میزان مرگ‌ومیر دریکی از روزهای هفته گذشته را مورد ارزیابی قراردادیم تا به عمق فاجعه‌ای که رخ می‌دهد و انسان‌ها بی‌تفاوت از کنار آن رد می‌شوند، پی ببریم.
آمارهایی که از این بررسی به دست می‌آمد بسیار جالب‌توجه و قابل‌تأمل است.

در یک روز 380 هزار نفر به جمعیت 7 میلیارد و 700 میلیونی جهان اضافه شد اما در مقابل 160 هزار نفر نیز از دنیا رفتند که از جمعیت جهان کم می‌شود درواقع جمعیت جهان در یک روز 220 هزار نفر افزایش یافت.

مصرف نوشیدنی‌های الکی روزانه جان چند هزار نفر را می‌گیرد

میزان و علت مرگ‌ومیرها نیز بسیار قابل‌توجه و البته نگران‌کننده است به‌عنوان‌مثال در یک روز 3 هزار و 700 نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای جان خودشان را از دست دادند و علاوه بر این 7 هزار نفر نیز در کل دنیا به علت مصرف نوشیدنی‌های الکلی از دنیا رفتند و 3 هزار نفر نیز خودکشی کردند.

آمارهای دیگر نگران‌کننده‌تر است به‌طوری‌که 14 هزار نفر در همین روز براثر مصرف سیگار جان خودشان را از دست دادند و در همین میان مالاریا و ایدز نیز به ترتیب 2 هزار و 700 و 4 هزار و 600 نفر را به گام مرگ کشاندند.

سرطان نیز به‌تنهایی جان 23 هزار نفر را در یک روز گرفت که نشان‌دهنده عمق فاجعه‌ای است که روزانه در گوشه و کنار این جهان رخ می‌دهد.

از این تعداد مرگ‌ومیر بالای 30 هزار مرگ‌ومیر ناشی از رفتارهای غلطی است که انسان‌ها دارند و در زندگی خودشان مدام آن را تکرار می‌کنند.

اصلاح رفتار، داشتن نگرش مثبت، تقویت باورهای دینی و اعتقاد به خالق هستی می‌تواند این‌گونه مرگ‌ومیرها را کاهش دهد.

نکته دیگر مقایسه این میزان مرگ‌ومیر با میزان فوتی‌های بیماری کرونا بسیار آموزنده و برای انسان‌های متفکر عبرت‌آموز است.

روزانه بالای 30 هزار نفر می‌میرند و به‌قول‌معروف آب از آب تکان نمی‌خورد اما در مقابل برای فوتی‌های کرونا هزاران هزار راهکار و.. در نظر گرفته می‌شود.

البته این به این معنا نیست که نباید جلوی بیماری کرونا گرفته نشود اما نیاز است به همان اندازه که به این بیماری توجه می‌شود به سایر مواردی که جان انسان‌ها را روزانه می‌گیرند توجه شود.

نقش سازمان‌های جهانی در کاهش مرگ‌ومیرها

هرچند که نباید از منفعت و تجارت چند صد میلیارد دلاری شرکت‌هایی که در این زمینه‌ها فعالیت دارند و مافیای قدرتمندی را در دل حکومت‌ها برای خودشان ایجاد کرده‌اند، گذشت اما در این میان وظایف نهادهای بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی در این زمینه بسیار مهم و غیرقابل‌انکار است.

این سازمان باید به وظیفه‌ای ذاتی خود عمل کرده و آموزش‌های لازم و هشدارهای مناسب و کافی را در این زمینه هم به حکومت‌ها و هم به‌صورت مستقیم به مردم دنیا بدهد.

نکته آخر این‌که خود مردم نیز در سراسر دنیا باید به این موضوع اهمیت بیشتری بدهند و ویروس‌های رفتاری که در وجودشان هست را کنترل کنند تا این‌گونه بی‌محابا جان خودشان را از دست ندهند.


انتهای پیام/110
http://javaneparsi.ir/18515
اخبار مرتبط

نظرات شما