پیازهایی که اشک زمین را در آورد!/ فکری برای حدود ۱۴ هزار تن پیاز روی زمین مانده شود!

حکایت پیازهای مرغوب کشاورزان جنوب کرمان، این روزها مصداق آتش زدن به مال است که مال گرانبهای کشاورزان دیگر برایشان ارزشی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، برداشت پیاز مرغوب کشاورزان، اغلب مواقع  خبرساز بوده است، خبرهایی که اغلب نوید بخش  نیست و بیشتر به خصوصیت اشک آوری پیاز پرداخته می شود. 
پیازهایی که کاشته می شوند و بعد از برداشت،  آنچنان که باید مشتری ندارند. حالا چند روزی است که کلیپی در فضای مجازی توجه کاربران را به خود جلب کرده است. فیلمی که با به تصویر کشیدن  خروارها پیاز از افرادی که دارای سیستم حمل و نقل هستند، می خواهد برای جلوگیری از اسراف، محصولات پیاز منوجان در استان کرمان را رایگان دریافت و بین مردم توزیع کنند. 
 
خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در جنوب کرمان با اشاره به اینکه رها شدن محصول پیاز علاوه بر این تصاویر در برخی از زمین های کشاورزان جنوب کرمان  نیز دیده می شود، گفت:  این تصاویر مربوط به خرید تضمینی پیاز هست که دولت برای حمایت از کشاورزان انجام داده است.
برای روشن شدن بیشتر و بهتر موضوع این فیلم، خبرنگار باشگاه خبرنگاران به میان کشاورزان و مسئولان رفته است. 
خرید تضمینی از جمله طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در زمان بروز مشکلاتی از جمله کاهش قیمت محصول، راهکاری برای کمک به کشاورزان محسوب می‌شود. با توجه به اینکه امسال فروش محصولات کشاورزی از جمله پیاز در منطقه جنوب کرمان، اصلا مورد رضایت کشاورزان نبود، طرح خرید تضمینی پیاز با قیمت مصوب هر کیلو ۵۹۶ تومان اجرایی شد.
پیاز جنوب کرمان
اداره تعاون روستایی با نظارت سازمان جهاد کشاورزی، محصول پیاز را از کشاورز خریداری و در مراکز معین شده دپو می‌کند که بخشی از محصول را در صورت داشتن متقاضی به بازار عرضه و میزان باقی مانده را خوراک دام و قسمت دیگری را که قابل استفاده نباشند، امحا می‌کند.
خرید تضمینی، گره  مشکلات پیاز کاران را باز نکرد! 
کشاورزان  از قیمت تعیین شده خرید تضمینی پیاز بسیار ناراضی  هستند و  تعداد کمی از کشاورزان از این طرح استقبال کردند.
اصغر نارویی، یکی از پیازکاران شهرستان رودبار جنوب در پاسخ به  این سوال که  چند هکتار پیاز کاشته بودی و آیا محصول خود را برای طرح خرید تضمینی فروختی؟ پاسخ داد: محصولم را دقیقا ابتدای فصل برداشت و با قیمت خیلی پایین به بازار عرضه کردم و اگر بخشی از محصولم مانده بود با قیمت هر کیلو ۵۹۶ تومان اصلا نمی‌فروختم.
ا‌و در ادامه صحبتش گفت: قیمت تعیین شده خرید تضمینی، قیمت خیلی کمی است و اصلا برای کشاورز رضایت بخش نیست.
پیاز جنوب کرمان
روح الله فرزان، یکی دیگر از عمده کاران پیاز در جنوب کرمان گفت: امسال حدود ۷۰ هکتار پیاز کاشتم و با کاهش قیمت پیاز، مشکلات زیادی از جمله بدهی بانکی سد راهم شده است.
او با اشاره به طرح خرید تضمینی پیاز افزود: مقدار کمی از محصول؛ یعنی حدود ۳۰۰ تن پیاز را به صورت تضمینی فروختم؛ اما با این قیمتی که تعیین شده اصلا برای ما به صرفه نبود محصول را از زمین برداشت کنیم، چون هزینه برداشت و حمل بار هر کیلو پیاز بیش از ۵۹۶ تومان قیمت تعیین شده خرید تضمینی است.
خرید پیاز
او افزود: قیمت برداشت هر کیلو پیاز ۴۰۰ تومان و هزینه حمل این میزان پیاز، ۲۰۰ تومان است و قیمت خرید تضمینی هر کیلو پیاز هم ۵۹۶ تومان تعیین شده است که  این طرح هیچ کمکی به کشاورزان نکرد و باید قیمت بیشتری درنظر گرفته می‌شد.
این کشاورز عمده کار با بیان اینکه  بیشتر محصول پیاز خود را به بازار‌های خارجی کشور‌های حوزه خلیج فارس از جمله قطر، امارات و دبی می‌فرستد و قبل از کاشت، بازار هدف خود را مشخص می‌کند، به کشت بی رویه پیاز اشاره کرد و بیان داشت: امسال کاشت پیاز در منطقه بسیار زیاد و از طرفی تقاضای این محصول نیز کم بود. 

علیرضا پولاد خواه، یکی دیگر از پیازکاران جنوب کرمان با بیان اینکه پارسال حدود ۱۰ هکتار پیاز کاشتم که با مشکل افت قیمت مواجه شدم و  امسال به سمت کاشت این محصول نرفتم، گفت: برادرش حدود ۴ هکتار پیاز کاشت و مانند سایر کشاورزان دچار مشکل شده است.
او افزود: برادرم محصولش را به صورت تضمینی نفروخت و ترجیح داد بدون برداشت از زمین محصولش خوراک دام شود، چون قیمت خرید تضیمنی با هزینه برداشت محصول و کرایه بار اصلا برابری نداشت و این طرح هیچ کمکی به کشاورزان نکرد.
خرید پیاز
محمد سیدی، یکی دیگر از کشاوزان این منطقه گفت: مقداری از محصولم را به صورت تضمینی فروختم؛ اما به دلیل برابری نکردنِ قیمت فروش با هزینه‌های برداشت، دیگر ادامه ندادم و محصول را از زمین برداشت نکردم.
عملی نشدن قانون الگوی کشت، یکی از موانع اقتصادی کشاورزی
در هر محصولی زمانی که عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشد، دو طرف خریدار و فروشنده ضرر می کنند، حالا درباره محصول پیاز هم اوضاع این گونه است. گاهی پیاز به قدری کشت می شود که فروشنده ضرر می کند و گاهی آن چنان در کشت خساست می شود که خریدار باید با قیمتی گزاف آن را تهیه کند. در هر دو صورت می توان گفت: ضرر وجود دارد و باید به فکر راه چاره  باشیم. 
حسین صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در مرحله تولید محصول، هیچ گونه مانعی وجود نداشت، عمدتا مشکلات ما بحث تقاضا محوری و تولید مبتنی بر بازار است؛ یعنی تبادل و تعادلی در بحث عرضه و تقاضا نیست.

او با اشاره به برنامه و طرح الگوی کشت افزود: برای طرح الگوی کشت، هنوز قانونی به تصویب نرسیده است و ما هیچ گونه اهرم قانونی و حاکمیتی نداریم که بتوانیم در بحث مدیریت تولید و مدیریت مزرعه تحکمی داشته باشیم و اجرایی نشدن قانون الگوی کشت، می‌تواند یکی از موانع اقتصادی بخش کشاورزی باشد.
صالحی با اشاره به قانون اصلاحات ارضی تصریح کرد: موانع و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی، پیشینه دیرینه‌ای دارد و مربوط به زمان حال نیست.
 پیاز جنوب کرمان
او با بیان اینکه در جنوب کرمان متاسفانه افرادی که شغلشان کشاورزی نیست و نبوده مشغول به فعالیت کشاورزی شده اند که غیراصولی پیش رفته اند و این یکی از موانع کشاورزی جنوب محسوب می‌شود ، افزود:  در کشاورزی جنوب کرمان گاهی کاشت محصول و عرضه زیاد و درمقابل آن تقاضا کم است. 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: دولت برای حمایت از کشاورزان، طرح خرید تضمینی پیاز را با قیمت هر کیلو ۵۹۶ تومان مصوب کرد و سازمان تعاون روستایی جنوب با نظارت سازمان جهاد کشاورزی، اقدام به خرید محصول کشاورزان کرد؛ اما این قیمت در برابر تلاش کشاورزان بسیار ناچیز است. 
او گفت: سازمان تعاون روستایی پس از خرید، محصول را در مکان‌های مشخصی دپو کرده و به استان‌های سراسر کشور به جز استان‌های همجوار جنوب کرمان با برنامه مشخص عرضه می‌کند.
 پیاز جنوب کرمان
صالحی به قوانین بیمه محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: بیمه خسارت در بخش کشاورزی تعریف شده است؛ اما متاسفانه فرهنگ بیمه در بین مردم و کشاورزان نهادینه نشده است و اکثر کشاورزان از بیمه خسارت استقبال نکرده اند و بی شک برای این موضوع ایراد و آسیبی وجود دارد که باید ضرایب محاسبه و تعیین شده معقول و منطقی باشد تا کشاورز از بیمه خسارت استقبال کند.
او افزود: ما در سال زراعی ۱۴۰۰ ـ ۱۴۰۱ قرار است پایلوت کشاورزی قراردادی باشیم و در این بحث همانند بانک مرکزی که متضمن و متهعدِ تعهدات بانک‌های عامل است در کشاورزی قراردادی هم دولت باید حمایت کند.
صالحی با بیان پیشنهادِ بیمه درآمد در طرح کشاورزی قراردادی گفت: خوب است از همین ابتدای طرح کشاورزی قراردادی برای بروز مشکلات و مسائل احتمالی، بیمه درآمد، ایجاد و تدوین شود تا جوابگوی مسائل احتمالی باشد.
توزیع رایگان پیاز در جنوب کرمان  به چه نحوی است؟ 
فیلمی از مرکز دپو پیاز در منوجان از فضای مجازی منتشر شده و از مردم درخواست شده است که مراجعه کنند و پیاز‌ها را رایگان ببرند. توضیحات کامل را از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان منوجان جویا شدیم.
محسن نوشادی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان منوجان گفت: پیاز دپو شده در مراکز دپو پیاز قابل مصرف است و هنوز به مرحله امحا نرسیده است و طبق نظر کارشناسان امحای پیاز انجام می‌شود.
 پیاز جنوب کرمان
او افزود: پیاز دپو شده به صورت رایگان در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و  شرایط فروش پیاز‌های طرحِ خریدِ تضمینیِ کشاورزان به گونه دیگری است که به عهده سازمان تعاون روستایی است.
نوشادی گفت: سازمان جهاد کشاورزی، ناظر طرح خرید تضمینی پیاز و سازمان تعاون روستایی متولی خرید و فروش این طرح است.
او افزود: طبق تفاهم نامه‌ای که از سوی سازمان تعاون روستایی مرکزی منعقد شده، مقرر شده است: محصول خریداری شده طرح تضمینی پیاز به صورت رایگان در اختیار افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی قرار داده شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان منوجان تصریح کرد: توزیع پیاز در منوجان به همت ناظران کمیته امداد و بهزیستی بین افراد نیازمند صورت گرفته و برای عرضه محصول پیاز به ادارات بهزیستی و کمیته امداد در سراسر کشور نیز اعلام شده است.
امحای ۳ هزار تن پیاز در جنوب کرمان
 گرچه داد نارضایتی کشاورزان از خرید تضمینی پیاز در جنوب کرمان به گوش می رسد و برخی ترجیح می دهند، محصول خود را به جای فروش تضمینی در همان زمین خود نگه دارند؛ اما به سراغ متولی اصلی خرید تضمینی پیاز در جنوب کرمان، سازمان تعاون روستایی جنوب رفتیم تا از کم و کیف میزان پیاز خریداری شده طرح خرید تضمینی، نحوه توزیع این محصول و دلایل کاهش قیمت پیاز جویا شویم. 
فاطمه میرساردو، مدیر سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان
فاطمه میرساردو، مدیر سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان گفت: طبق ابلاغیه ارسالی وزیر جهاد کشاورزی و دستورالعمل ابلاغی از سوی مرکز تعاون روستایی کشور، سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان از ۲۰ اسفند پارسال،۶ مرکز خرید تضمینی پیاز در ۶ شهرستان ایجاد کرده است.
او افزود: این امر برای حمایت بیشتر، جلوگیری از زیان و ضرر کشاورزان و برای تعادل و تنظیم قیمت محصول پیاز در بازار صورت گرفته است. 
میرساردو با اشاره به پایان خرید تضمینی پیاز تصریح کرد: تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ پایان خرید تضمینی محصول پیاز، حدود ۲۴ هزار و ۶۰۰ تن پیاز از کشاورزان جنوب کرمان خریداری شده است.
او افزود: براساس مفاد دستورالعمل، اجازه داده شد همزمان با خرید محصول، ارسال و توزیع رایگان پیاز از سوی نهاد‌های حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره)  و سازمان بهزیستی سراسر کشور انجام شود.
مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان گفت: حدود ۶ هزار تن پیاز به نهاد‌های حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و ادارات بهزیستی برخی از استان‌ها ارسال شده و درحال حاضر در حال بارگیری این محصول به سایر استان‌ها هستیم.
 پیاز جنوب کرمان
او افزود: هشتمین مرحله استعلام بهای فروش پیاز را منتشر و به کارخانه‌ها و سراسر متقاضیان در سراسر کشور ابلاغ کردیم؛ اما با توجه به بالا بودن کرایه حمل و نقل متقاضی برای خرید محصول نداشتیم و  فقط در مرحله دوم استعلام بها، حدود هزار تن بارگیری و حمل شد.
میرساردو  با اشاره به امحای حدود ۳ هزار تن پیاز در یکی از مرکزهای دپو در شهرستان منوجان گفت: این مرکز در نزدیکی اسکان اهالی منطقه قرار دارد و اولین مرکز دپو پیاز بوده است و مدت زمان زیادی از دپو محصول می‌گذرد که با نظر شورای تامین و محیط زیست، طبق مفاد دستورالعملِ این طرح امحا صورت می‌گیرد.
فکری برای حدود ۱۴ هزار تن پیاز روی زمین مانده  شود! 
او گفت: حدودا ۱۴ هزار تن پیاز روی زمین مانده و تا زمانی که قابلیت مصرف داشته باشند، ارسال رایگان را از طریق مراکز حمایتی سراسر کشور خواهیم داشت.
مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان افزود: استعلام بها نیز منتشر شده که اگر متقاضی برای صنایع فرآوری محصول پیاز وجود داشته باشد، براساس این استعلام بها محصول را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم.
پیاز جنوب کرمان
او به بیان دلایلی که مانع فروش رضایت بخش محصول کشاورزان شد و  به همین دلایل سازمان تعاون روستایی به بحث خرید تضمینی وارد شد، پرداخت و تصریح کرد: یکی از دلایل شیوع بیماری کرونا در کشور است که منجر به تعطیلی تالار‌ها و رستوران‌ها شد که مصرف پیاز پایین آمد.
او با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل بروز مشکل می‌تواند به صادرات مرتبط باشد، افزود: برخی از کشور‌هایی که قبلا این محصول را از کشور ما تامین می‌کردند، بنابر دلایلی مثل تولید از سمت خود یا تامین از سایر کشورها، دیگر پیاز را از ما خریداری نمی‌کنند.
میرساردو تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل، کشت بی رویه محصول پیاز و رعایت نکردن الگوی کشت است که میزان پیاز تولید شده مازاد بر مصرف بازار داخلی بود و هنگامی که عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، شاهد افت قیمت محصول می‌شویم و کشاورز متضرر می‌شود.
مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان گفت: دولت برای حمایت از کشاورزان طرح خرید تضمینی پیاز را ابلاغ و مصوب کرد و ماهم اقدام به اجرای طرح و خریداری محصول پیاز کردیم.
پیاز جنوب کرمان
 اندیشیدن تدبیری برای خنثی کردن  خاصیت اشک آوری پیاز
هر ساله شاهد کاهش قیمت محصولات کشاورزی و دغدغه ها و نگرانی هایی در جنوب کرمان هستیم، قطعا موانعی سد راه کشاورزان است که باید این موانع را کنار زد. قانونی شدن و به تصویب رسیدن طرح الگوی کشت، می‌تواند بخشی از مشکلات کشاورزان را کاهش و موانع را از مسیر پیشرفت این تلاشگران زحمتکش بردارد و دیگر نه شاهد عرضه زیاد در مقابل تقاضای کم و نه شاهد تقاضای زیاد در مقابل عرضه کم در محصول کشاورزی باشیم.
پیاز جنوب کرمان
به تعبیری دیگر اگر از روی اصول برای محصولات کشاورزی به ویژه پیاز فکر اساسی نشود، پیاز مرغوب جنوب کرمان امسال که اشک پیازکاران  را در آورد، شاید سال دیگر اشک خریداران را در بیارد و خریداران، چوب مایوس شدن کشاورزان از کاشت محصول  طی امسال را سال آینده بخورند. 


انتهای پیام/


http://javaneparsi.ir/26128
اخبار مرتبط

نظرات شما