مدیرکل نوسازی مدارس استان قم:

۵۰ درصد مدارس قم خیر ساز است

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از مدارس قم با کمک خیرین ساخته شده است، گفت:  در سال جاری ۳۵۰ کلاس درس در قم در حال احداث است. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» احمدرضا اجتهادی در نشست رسانه‌ای که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل نوسازی مدارس استان قم برگزار شد اظهار داشت: استان قم در شرایط مناسب تأمین فضای آموزشی قرار ندارد، چهار مؤلفه باعث ضعف استان در فضای آموزشی شده است در ابتدا کمبود فضای فیزیکی آموزشی نسبت به میانگین کشوری است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم بیان داشت: ۳۰۵ هزار دانش‌آموز در ۷۰۰ فضای آموزشی و‌ ۶ هزار و ۸۰۰ کلاس درس استان قم در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی در قم به‌ازای هر دانش‌آموز چهار و دو دهم مترمربع  است که این میانگین در کشور پنج و دو دهم مترمربع است؛ یعنی یک مترمربع به‌ازای هر دانش‌آموز نسبت به میانگین کشور کمبود فضای آموزش داریم که البته میزان استاندار آن هشت مترمربع است.

اجتهادی خاطرنشان کرد: در مجموع در فضای آموزشی ۳۰۵ هزار مترمربع از میانگین کشوری عقب هستیم و در فضای آموزشی رتبه  ۲۷ را در کشور دارا هستیم که در کنار استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و البرز قرار داریم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم تصریح کرد: به لحاظ تراکم جمعیتی دانش‌آموزان در کلاس رتبه سوم را داریم و سی نفر به طور میانگین و گاهی چهل نفر دانش‌آموز در یک کلاس درس تحصیل می‌کنند.

وی تأکید کرد: در روستا و شهرستان‌ها در خصوص سرانه فضای آموزشی مشکل نداریم زیرا  ۹۵ درصددانش آموزان در شهر قم هستند مشکل اصلی در شهر قم است امروز در قم ۱۲۵ مدرسه دوازده کلاسه نیاز داریم.

اجتهادی ادامه داد: مؤلفه دوم این است که  سالانه به طور میانگین از اول مهر به اول مهر در طول پانزده سال گذشته سالانه ۱۰ هزار دانش‌آموز به دانش‌آموزان اضافه می‌شوند که بار جدید ایجاد می‌کند و سالانه ۳۰۰ کلاس درس به‌صورت ثابت نیاز است و این باعث می‌شود هر سال از میانگین کشوری عقب‌تر برویم.

۴۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس قم تحصیل می‌کنند

وی عنوان داشت: مؤلفه سوم موضوع اتباع است که بر اساس قواعد کشور  باید به اینها خدمت‌رسانی داشته باشیم؛ اما قم از نظر اتباع بسیار بیشتر از استان‌های دیگر دارای دانش‌آموز اتباع است و ۴۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس قم تحصیل می‌کنند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم افزود: مؤلفه چهارم که در کل کشور هم وجود دارد و با آن درگیر هستند فرسودگی مدارس است ۲۱ درصد مدارس استان قم استحکام ندارند و باید بازسازی شوند و ۲۵ درصد نیازمند تعمیرات هستند.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ استان موفق شد ۵۵ کلاس تحویل دانش‌آموزان دهد، در ۱۴۰۰ این عدد به ۶۳ کلاس درس رسید، در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۱۴۰ کلاس درس رسید و در سال ۱۴۰۲ با جذب اعتبارات استانی و مشارکت خیرین این عدد به ۲۱۰ کلاس رسید و در سال جاری نیز ۳۵۰ کلاس درس در حال احداث است.

 اجتهادی تصریح کرد: مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قم در ۱۳۷۷ شکل گرفت، پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت از ساعت ۸:۳۰ صبح با وزیر آموزش و پروس و خیرین مدرسه‌ساز در اردوگاه ۱۵ خرداد در بلوار غدیر جشنواره سالانه خیرین مدرسه‌ساز استان برگزار می‌شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم اضافه کرد: در طول این ۲۵ سال از تشکیل مجمع خیرین مدرسه‌ساز ۳۰۰ خیر مدرسه‌ساز قم در کنار دولت قرار  گرفتند و بیش از ۱۰۰ قطعه زمین تحویل آموزش‌وپرورش دادند همچنین ۵۰ درصد مدارس قم توسط خیرین ساخته شده است.

وی گفت: در سال گذشته خیرین در ۷۰ درصد پروژه‌های مدرسه مشارکت داشتند به طور  دقیق ۵۰ درصد مدارس را خیرین تکمیل و احداث کردند اگر خیری ۵۰ درصد هزینه را پرداخت کند دولت موظف است ۵۰ درصد مابقی را پرداخت کند.

اجتهادی بیان داشت:  مهم‌ترین مسئله در خصوص خودکفایی مدارس احداث فضاهای مدیریت شده تجاری در مدارس است در این راستا برای اولین‌بار در کشور در قم ۱۰۰ مترمربع فضای تجاری بدون نیاز به پارکینگ برای هر واحد آموزشی از کمیسیون ماده ۵ مجوز گرفته شد. 

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم با اشاره به اینک در طول دو سال گذشته در مدارس خیر ساز بیست فضای تجاری در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گرفته است، گفت: استفاده از سامانه‌های تولید برق از انرژی‌ خورشیدی از دیگر بخش‌های مهم در خودکفایی مدارس است و دولت کمک خاصی در خصوص احداث نیروگاه‌های خورشیدی اعطا می‌کند و تا کنون ۲۰۰ کیلووات سامانه انرژی خورشیدی در مدارس احداث شده است.
انتهای پیام/170


گالری عکس
http://javaneparsi.ir/48770
اخبار مرتبط

نظرات شما