قم فردا گزارش می‌دهد؛

آشنایی کشاورزان قم با جدیدترین یافته‌های بذر گندم

مراسم روز انتقال‌یافته‌های غلات زمستانه و تولید بذر و نهال گواهی شده به همت مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان قم برگزار شد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» مراسم روز انتقال‌یافته‌های غلات زمستانه و تولید بذر و نهال گواهی شده ظهر امروز به همت مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی استان قم با حضور کشاورزان گندم‌کار و جوکار و عبدالهی فرماندار جعفریه در سایت تحقیقاتی شهید بدیعی شهرستان جعفریه برگزار شد.

بررسی ۳۰ گونه بذر گندم در قم

در این مراسم گندم‌کاران و جوکاران با ۳۰ گونه‌ مختلف کشت و آزمایش شده توسط کارشناسان در این مرکز آشنا شدند، گونه‌های مختلف در این مرکز باهدف اینکه کدام یک برای کشت در استان قم از نظر آب‌وهوایی، مقاومت به آفات، عملکرد و دیگر شرایط مناسب هستند مورد بررسی قرار می‌گیرند. 



هدف از این برنامه این است که کشاورزان از نزدیک گونه‌های مختلف را مشاهده کرده و با پروسه تهیه بهترین ارقام بذر آشنا شده و هر کدام از این‌گونه‌ها را که مناسب کشت در زمین خود دیدند انتخاب کرده و مرکز تحقیقات کشاورزی بذر گواهی شده موردنیاز آنها را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

بذر به‌عنوان اندام تکثیر و بقای گیاهان زراعی و مهم‌ترین نهاده تولید محصولات زراعی است‌ و یکی از مهم‌ترین عوامل دستیابی به پتانسیل واقعی عملکرد و بهبود کیفیت محصول است.

سال‌ها است محققان زراعت و کشاورزی در دنیا برای بهبود کیفیت بذر تلاش می‌کنند،  تولید بذر گواهی شده برای حفظ خلوص ارقام، افزایش درآمد کشاورزان و حفظ منابع ژنتیکی در پایداری تولید نقش مهمی دارد.

​​​​​​به گفته کارشناسان از بذر گواهی شده دارای برچسب تأیید، برای انتقال تکنولوژی‌های نوین و ابزاری بنیادین جهت تأمین امنیت غذایی نیز استفاده می­شود، توجه به مسئله بذر و نهال گواهی شده سال‌هاست در دستور کار مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی  منابع طبیعی استان قم است.

۷۰ درصد گندم کشت شده در استان قم بذر گواهی شده است

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان قم در این مراسم اظهار داشت: ۷۰ درصد گندم کشت شده در استان قم از بذر گواهی شده است و ۳۰ درصد آن خودمصرفی است هدف این است سال آینده این عدد به ۹۰ درصد برسد و  قم اولین استان در کشور باشد که توانسته بذر گواهی شده را به‌صورت ۹۰ درصدی در اختیار کشاورزان قرار داده و در مزارع گندم کشت کند.

ترابی خاطرنشان کرد: در تولید بذر گواهی شده به دنبال بذر باکیفیت که در مقابل تهدیداتی مانند تهدیدات اقلیمی و آفات  که محصولات زراعی دارند مقاوم باشند.

وی افزود: یکی از رسالت‌هایی که مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصلاح ارقام و تولید ارقام باکیفیت است بیش از ۱۲۰ نوع گندم در کشور تولید می‌شود و حدود ۴۰ نوع جو نیز کشت می‌شود که از میان این‌ها حدود ۳۰ نوع بذر برای انجام تحقیقات و مطالعات علمی در این مرکز بررسی شده است. 


توجه به نیاز کشاورز در اولویت است

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان قم اضافه کرد: یکی از کارهای خوبی که قم نیز مانند برخی از استان‌ها انجام داده است به مصرف‌کننده و نیاز مصرف‌کننده که همان کشاورز است نگاه می‌کنیم تا بر اساس آنچه نیاز دارد بذر مناسب را تحویل کشاورز دهیم.

وی گفت: همه ارقامی که می‌توانستند دارای پتانسیل عملکرد در شرایط خاص باشند و همه ارقام گندمی که می‌توانستند شرایط خوبی را در استان قم ایجاد کنند را انتخاب کردیم که حدود ۳۰ رقم است تا در این سایت بر اساس مطالعات علمی روی آنها تحقیق و بررسی انجام شود.

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان قم بیان داشت: در بحث کشت ارقام مختلف در این مرکز تحقیقات تنها به نظر کارشناسان امر بسنده نمی‌کنیم به همین منظور کشاورزان را نیز دعوت کردیم تا خودشان در خصوص این ۳۰ ارقام کشت شده نظر دهند و آن را برای کشت انتخاب کنند. 

حرکت به سمت تولید هسته‌های اولیه بذر

 ترابی تصریح کرد: امسال به سمت تولید هسته‌های اولیه بذر حرکت کردیم یک مزرعه گندم نارین در حال کشت‌ در  سایت است و ۲۸ رقم دیگر گندم نیز در حال کشت و تحقیق و بررسی است امروز کشاورزان همه این ۲۸ رقم گندم را بررسی می‌کنند تا آنچه مدنظر آنها و مناسب زمین کشاورزی آنهاست انتخاب کنند.

وی افزود: باتوجه‌به اینکه کشاورزان رکن اصلی هستند باید با پروسه تهیه بذر گواهی شده نیز آشنا شوند؛ زیرا بذر گواهی شده می‌تواند ۳۰ درصد روی افزایش عملکرد محصول تولید شده تأثیر داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم تأکید کرد: همچنین حدود ۵ رقم جو در مرکز تحقیقات شهید بدیعی شهر جعفریه کشت شده است تا کشاورزان جوکار بتوانند بذر مناسب خود را انتخاب و تهیه کنند، درب مرکز تحقیقات و سایت‌های زیر نظر مجموعه به روی کشاورزان باز است و هر زمان که بخواهند می‌توانند حضور پیدا کرده و گیاهان و بذر کشت شده در این سایت‌ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند.

همچنین در این مراسم فرماندار شهر جعفریه در جمع کشاورزان اظهار داشت: امیدواریم بذرهایی که کشاورزان برای کشت انتخاب می‌کنند توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم تأمین و پشتیبانی شود؛ زیرا مسئله تأمین و پشتیبانی بذر در کشاورزی بسیار مهم است.

عبداللهی ادامه داد: آب این منطقه و خاک این منطقه مشابهت‌های با آب‌وخاک با شهرستان جعفریه دارد؛ اما ممکن است تفاوت‌هایی نیز داشته باشد اکثر چاه‌های آب این منطقه دارای ای سی بالای ۴ هزار است.

علم و تجربه برای بهبود کشاورزی 

وی گفت: مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، کشاورزی را به‌صورت علمی نگاه و بررسی می‌کنند تا بهترین بهره‌وری با کمترین هزینه و کمترین میزان استفاده از آب را ایجاد کند و کشاورزان در کنار تجربه‌ای که دارند از این علم کارشناسان نیز استفاده کنند و از بذرهای گواهی شده استقبال کرده و از رقم‌هایی که پرمحصول هستند برای کشت استفاده کنند.

فرماندار شهر جعفریه ادامه داد: این خاک به‌عنوان یک امانت در دست کشاورزان است و باید با استفاده از علم روز نهایت بهره‌وری را از این امانت داشته باشند باتوجه‌به شرایط آبی در قم باید با کمترین مصرف آب بیشترین محصول برداشت شود و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در این منطقه روی این مسئله تمرکز داشته باشد و در بحث پشتیبانی و تهیه بذر نیز همراه کشاورزان باشد.


همچنین در این مراسم آخرین یافته‌های کوددهی توسط  دکتر میرزاپور عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم و مهندس یعقوبیان کارشناس بذر و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

یادآور می‌شود بذر اصلاح شده یا گواهی شده بذری سالم، رسیده، مقاوم، ضدعفونی شده است که از نظر رنگ، درخشندگی، درصد رطوبت و بو در سطح استانداردی قرار دارد. این نوع بذرها عاری از دانه‌های شکسته، ضعیف و چروکیده  و عاری از دانه‌های علف‌های هرز یا دانهٔ سایر گیاهان هستند. به همین دلیل بیشترین خلوص ژنتیکی و فیزیکی را داشته و قدرت جوانه‌زنی بالایی دارند و محصول کشت شده با این بذرها، سطح سبز یکنواخت‌تر و بهتری دارند. همچنین به دلیل حذف بذرهای ضعیف، جوانه‌های حاصل از بذرهای اصلاح شده، قدرت رشد و سیستم ریشه‌ای قوی دارند که می‌توانند در برابر تنش‌های محیطی مانند خشکی و سرما مقاومت بالایی داشته باشند. همچنین بذرهای اصلاح شده دارای شناسه‌ای هستند و اطلاعات والد یا والدین بذر، محل تولید، زمان تولید و شرکت تولیدکننده بر روی بسته‌بندی آنها نوشته شده است که این اطلاعات به انتخاب بذر خوب و باکیفیت کمک می‌کند.

در ایران اصلاح بذر از سال ۱۳۳۰ توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی زیر نظر جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

گزارش از مرضیه مهدیلو 

انتهای پیام/170


http://javaneparsi.ir/48797
اخبار مرتبط

نظرات شما