مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت:

۱۴ مرکز غربالگری تیروئید در قم فعال است

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: ۱۴ مرکز غربالگری تیروئید در سطح شهر قم و شهرستان‌های تابعه این استان فعال است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» محمد نیک‌پور روز سه‌شنبه به مناسبت هفته جهانی اطلاع‌رسانی تیروئید افزود: والدین باید بین روزهای سوم تا پنجم تولد نوزاد برای غربالگری تیروئید به مراکز مربوطه مراجعه نمایند.

 وی اضافه کرد: ۹۵ درصد نوزادان متولد شده در این استان تحت پوشش غربالگری تیروئید قرار می‌گیرند و علت پنج درصد باقی‌مانده عدم مراجعه خانواده‌ها به مراکز غربالگری است.

 وی با بیان این‌که در هر یک هزار تولد در کشور، ۴.۲ نوزادان دچار بیماری تیروئید هستند، اضافه کرد: پس از انجام آزمایش‌ها مربوطه در صورت مشاهده مشکل، کودکان تا سه‌سالگی و تا حصول اطمینان از بهبود، تحت درمان متخصص غدد اطفال قرار می‌گیرند تا دچار افت ضریب هوشی که مهم‌ترین اثر این بیماری است، نشوند.

 نیک‌پور ادامه داد: پس از سه‌سالگی نیز در صورت لزوم والدین توجیه می‌شوند ادامه درمان را پیگیری کنند تا با خطرات ناشی از بیماری تیروئید مواجه نشوند.

 وی با بیان این‌که بیماری تیروئید در کل قسمت‌های بدن از جمله خون، استخوان، سوخت‌وساز و رشد بدن تأثیرگذار است، بیان کرد: اختلالات تکامل، زردی طول کشیده، بازماندن ملاج نوزاد به مدت طولانی، زبان بزرگ، فتق نافی، کم‌خونی شدید و کاهش رشد می‌تواند از علائم بیماری تیروئید باشد.

 وی افزود: در همه زایشگاه‌های سطح استان، فضای مجازی، رسانه‌ها و مراکز بهداشت در زمینه بیماری تیروئید اطلاع‌رسانی شده است.

 ۵ تا ۱۱ خردادماه هر سال (مصادف با ۲۵ تا ۳۱ می) هفته جهانی اطلاع‌رسانی بیماری تیروئید است و هدف از بزرگداشت این هفته، ایجاد آگاهی و ترغیب مردم درباره مشکلات تیروئید، علل آن و گزینه‌های درمانی موجود است.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/48992
اخبار مرتبط

نظرات شما