مدیرعامل سازمان قطار شهری قم مطرح کرد:

راه‌اندازی فاز نخست متروی قم با تأمین واگن

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: پرداخت اولین قسط خرید واگن به شرکت چینی توسط دولت و ورود اولین واگن‌ها به شهر قم، مسافرگیری خط یک متروی قم آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  محمدرضا انگشت بافت در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های شهری قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو قم اظهار داشت:  در اسناد بالادستی برای شهر قم سه خط قطار شهری شامل خطوط یک و دو مترو و پروژه مونوریل قم که مجموعاً ۳۵ کیلومتر خط ریلی مصوب تعریف شده وجود دارد و در آینده برای خدمت‌رسانی به مردم قم آماده خواهند شد.
وی ادامه داد: قرارداد خط یک متروی قم سال ۱۳۹۰ با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بسته شد و قرار بود طی ۷۲ ماه و در انتهای سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد. باتوجه‌به مسائلی مثل هم‌زمانی شروع پروژه با پروژه مونوریل و محدودیت‌های مالی زیاد در سال‌های ۹۰ تا ۹۵ برای شهرداری و دولت، پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۵ درصد بود و از سال ۹۶ به بعد باهدف گذاری در شورای‌عالی فنی کشور پروژه به دوفاز تعریف شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم بیان کرد: فاز اول پروژه متروی قم از محدوده شهرک شهید کامکار تا میدان مطهری است که شامل ۶ کیلومتر مسیر و دو عدد ایستگاه مسافری و ۴ ایستگاه عبوری است.
 وی افزود: فاز دوم نیز از میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران با ۳ ایستگاه مسافری است که این ایستگاه‌ها شامل نکویی، ولیعصر و مسجد مقدس جمکران می‌شوند. این مسیر با ۵ ایستگاه عبوری با ۹ کیلومتر زیرسازی و روسازی تعریف شده است.
انگشت بافت  در ادامه عنوان کرد: با تأکید بر اینکه از اواخر سال ۱۴۰۲ تقریباً اقدامات مهم و اصلی سازمان قطار شهری قم در فاز اول مترو تمام شد و اگر واگن‌های مترو که قرار بود توسط وزارت کشور تأمین شده بود این خط آماده تست و راه‌اندازی و مسافرگیری بود. جریان کار این‌گونه نشد و هم اکنون در حال پیگیری هستیم تا مشکل واگن‌ها حل شود و راه‌اندازی فاز اول روی دهد.
وی اضافه کرد: از اواسط سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی لازم برای اجرای فاز دوم در دستور کار قرار گرفت. این امور شامل قرارداد ایستگاه‌های مسافری و ایستگاه‌های عبوری، قرارداد روسازی و زیرسازی، قرارداد طراحی و تأمین سیگنالینگ و قرارداد تونل سنتی می‌شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: در حال حاضر قراردادهای سیگنالینگ و تونل سنتی منعقد شده و مجموعاً به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مبلغ اولیه پیمان است و قراردادهای باقیمانده نیز طبق برنامه زمان‌بندی در حال پیگیری است و کارهای اسناد مناقصه و موارد دیگر در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: قرارداد تونل سنتی به مبلغ اولیه قرارداد پانصد و ۵۰ میلیارد تومان است و برنامه زمان‌بندی آن ۲۴ ماه است و حدود یک ماه است که تجهیز کارگاه و اقدامات اجرایی آن را پیمانکار آغاز کرده است و پیمانکار نیز صاحب صلاحیت و خوشنام است که طبق مناقصه‌ای انتخاب شده و ظرف ۱۸ ماه قرار است کار تونل را به پایان برساند و اتصال حرم به جمکران طبق برنامه زمان‌بندی چهارساله محقق شود.
انگشت بافت مطرح کرد: یکی دیگر از پروژه‌های مرتبط با مترو، پروژه احجام و مقادیر است که به‌صورت عدد و رقم تا به امروز حدود ۴ هزار و ۴۰۹ هزار مترمکعب بتن‌ریزی داشتیم که معادل ۶۲ هزار دستگاه ماشین حمل بتن می‌شود و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب حفاری و خاک‌برداری داشتیم که معادل ۲۷۵ هزار دستگاه کامیون می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۴۲۰ هزار مترمربع تملک در دپو و ایستگاه‌ها داشتیم و حدود ۳۱ هزار تن آرماتوربندی در پروژه صورت‌گرفته که تقریباً عددی حدود ۹ هزار میلیارد تومان در انجام پروژه هزینه شده است و برای اتمام پروژه فاز دوم تا جمکران نیز معادل همین عدد نیاز داریم که پیش‌بینی‌های اولیه آن انجام شده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم ادامه داد: امسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با پیگیرهای انجام شده برای متروی قم در نظر گرفته شده و قرار است طبق برنامه زمان‌بندی شده چهارساله کار پیش برود که قرار بود تکمیل خط یک، با ۱۴ و هشت دهم کیلومتر و ۱۴ ایستگاه به‌صورت ای‌پی‌سی، قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام دهد.
انگشت بافت در ادامه با اشاره به وضعیت واگن‌ها، گفت: باتوجه‌به قرارداد، ۵۰ دستگاه واگن توسط وزارت کشور به مبلغ ۶۷ میلیون یورو منعقد شده و تمام مبالغ توسط دولت قرار است تأمین و پرداخت شود و در آینده‌نگرانی از باب تأمین واگن و بهره‌برداری نداریم و در جلسه مورخه ۲۰/۲/۱۴۰۳ با حضور شهید جمهور به طور ویژه از جانب ایشان تأکید شد مشکل واگن‌های متروی قم حل شود و ماده ۶۲ و قسط اولیه پیش‌پرداخت توسط سازمان برنامه‌وبودجه انجام شود که هر چه سریع‌تر فاز اول به مدار مسافرگیری اضافه شود.
وی تأکید کرد: در برنامه‌ریزی‌های اجرایی و عقد قراردادها امسال نسبت به پارسال اوراق مشارکت ما ۵۰۰ درصد رشد داشت که پارسال عدد ۵۰۰ میلیارد و الان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که همین عدد هم در حال حاضر پول دو ایستگاه است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم عنوان کرد: نرخ هر یک کیلومتر متروسازی در کشور ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و برای ۹ کیلومتر راه‌اندازی و سه ایستگاه، ۱۳ میلیارد پول نیاز است و این برنامه‌ریزی بر حسب محدودیت منابع مالی صورت می‌گیرد؛ ولی امکان فشرده‌سازی هم وجود دارد.


انتهای پیام/160


http://javaneparsi.ir/49289
اخبار مرتبط

نظرات شما