عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قم:

مصرف سیگار در افزایش سطح استرس افراد مؤثر است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: درحالی‌که مصرف سیگار ممکن است توهم تسکین استرس را در افراد ایجاد کند، تحقیقات نشان می‌دهد نیکوتین موجود در سیگار در درازمدت در افزایش سطح استرس نقش دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» محمد علی‌گل به مناسبت هفته ملی مبارزه با دخانیات با بیان این‌که مصرف سیگار بر سلامت روان فرد نیز تاثیر منفی دارد، افزود: نیکوتین یک محرک است که بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد و آرامش کامل را برای افراد سیگاری دشوار می‌کند.

وی اضافه کرد: فرد پس از وابستگی به نیکوتین در حالت عادی هنگام پایین آمدن سطح نیکوتین دچار استرس می‌گردد و مجبور است برای کاهش تنش، دوباره دخانیات مصرف کند که همین چرخه باعث ادامه مصرف و مشکل در ترک سیگار می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سیگار کشیدن ممکن است به غلط به‌عنوان یک فرصت برای تعامل اجتماعی و ارتباط با دیگران مطرح شود، اما با توجه به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مربوط به سیگار در اکثر مکان‌ها، افراد ممکن است از فرصت‌های اجتماعی زیادی محروم شوند.

علی‌گل بیان کرد: نتایج مطالعه کشوری پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰ نشان داد که در استان قم حدود ۳۰ درصد از مردان و ۶ درصد از زنان و در کل حدود ۱۷ درصد از جمعیت بزرگسال استان، در گذشته یا حال از سیگار، قلیان یا سایر مواد دخانی استفاده کرده‌اند.

وی گفت:‌با توجه به آسیب‌های گسترده جسمی، روانی و اجتماعی مصرف سیگار و دخانیات، پیشگیری و کنترل این معضل از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: برای محافظت از نسل جوان و تحقق شعار حفاظت از کودکان و نوجوانان، با ترویج اماکن عاری از دخانیات لازم است که اقدامات پیشگیرانه ای انجام شود تا از قرار گرفتن آن‌ها در معرض دود دست دوم جلوگیری شود.

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات نمایندگی قم افزود: این اقدامات شامل ایجاد محیط‌های عاری از دخانیات در خانه‌ها، مدارس و مکان‌های عمومی است.

علی‌گل با اشاره به اقدامات موثر برای توسعه محیط های عاری از دخانیات، گفت: قانونگذاری برای ممنوعیت استعمال دخانیات در مکانهای عمومی، آموزش کودکان و نوجوانان در مورد خطرات دخانیات، تشویق والدین و مراقبان به ترک سیگار و ایجاد فضاهای بازی و تفریحی عاری از دخانیات از جمله این اقدامات است.

وی تصریح کرد: با ترویج محیط‌های عاری از دخانیات، ما نه تنها به حفاظت از سلامتی کودکان و نوجوانان کمک می کنیم، بلکه به آن‌ها فرصتی برای رشد و توسعه در محیطی سالم و امن می دهیم؛ این یک مسئولیت اجتماعی است که همه ما باید به آن پایبند باشیم تا آینده‌ای بهتر برای همه فراهم آوریم.

وی، اگاهی‌بخشی، مشارکت در کمپین‌ها، تشویق به تغییرات مثبت، فعالیت‌های داوطلبانه برای کمک به سازمان‌ها در پیشگیری از اعتیاد و حمایت از قانونگذاری در ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی از جمله اقدامات لازم برای کمک به ترویج محیط های عاری از دخانیات است.

پنجم تا یازدهم خردادماه، هفته ملی بدون دخانیات نام‌گذاری شده است؛ ۳۱ می برابر با ۱۱ خرداد روز جهانی بدون دخانیات می‌باشد.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/48994
اخبار مرتبط

نظرات شما