مدیرکل حفاظت محیط‌زیست:

۱۲ هزار هکتار پهنه تالابی در استان قم وجود دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: در سطح این استان ۱۲ هزار هکتار پهنه تالابی وجود دارد که هشت هزار هکتار از آن در طول سال با دارابودن منابع آبی میزبان بیش از ۸۰ هزار پرنده مهاجر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» محمدحسین بازگیر روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط‌زیست (۱۶ تا ۲۲ خرداد) در جمع خبرنگاران، افزود: تالاب‌های استان قم در یکی از حساس‌ترین نقاط در مسیر مهاجرت پرندگان از محور تاریخی سیبری تا نیل قرار گرفته که سالانه میلیون‌ها پرنده از آن طی مسافت می‌کنند.

 وی اضافه کرد: به‌صورت متوسط هر سال ۱۵ میلیون پرنده از آسمان ایران در محور مهاجرتی سیبری تا نیل عبور می‌کنند که ازاین‌بین حدود ۲ میلیون پرنده در تالاب‌های کشور فرود می‌آیند که سهم قم ۸۰ هزار پرنده از ۱۸۰ گونه است که محل فرود آنها در تالاب مره است.

 به گفته وی، در کنار تالاب مره، تالاب‌های حوض‌سلطان و دریاچه نمک نیز در حفظ گونه‌های حیات‌وحش و جلوگیری از فرسایش خاک نقش بسزایی دارد.

 وی اظهار کرد: آلودگی‌های زیست‌محیطی و برداشت بی‌رویه از رودخانه‌ها و چاه‌های استان و چرای بیش از حد دام تالاب‌های قم را تهدید می‌کند.

 بازگیر همچنین از مدیریت نابسامان پسماند، زباله سوزی، واحدهای آلاینده صنعتی، کمبود آب و فرهنگ مصرف‌گرایی را از چالش‌های محیط زیستی قم نام برد.

 همچنین در حاشیه این نشست خبری نمایشگاه عکس «بهشت پرندگان» افتتاح شد. در این نمایشگاه آثار چند عکاس حوزوی قم از حیات گونه‌های مختلف پرندگان در تالاب مره به نمایش گذاشته شده است.

 تالاب مره در پهنه‌ای به وسعت ۱۱ هزار هکتار در دامنه کوهی به همین نام در محدوده کیلومتر ۶۰ آزاده راه قم - گرمسار واقع شده است.

 این تالاب وسیع و ارزشمند مهم‌ترین میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در استان است که همه ساله شاهد حضور دسته‌های بزرگی از انواع مرغابی، غاز، آبچیلک، کاکایی، حواصیل، خروس کولی، دم‌جنبانک، چکاوک کاکلی، کفچه‌نوک و گاوچرانک است. پستاندارانی همچون روباه و کفتار و انواع مارها و خزندگان از دیگر ساکنان تالاب مره است.

 گفتنی است از ۱۶ تا ۲۲ خرداد به‌عنوان هفته محیط‌زیست نام‌گذاری شده است، برنامه‌های امسال هفته محیط‌زیست با شعار سهم من از حیات برگزار می‌شود.

 




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/49086
اخبار مرتبط

نظرات شما