مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم:

کمیته طبیعت‌گردی قم تشکیل می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم از تشکیل کمیته طبیعت‌گردی استان برای توسعه و جذب گردشگری طبیعت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدحسین بازگیر، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: ۱۰ درصد مساحت استان را تالاب‌ها تشکیل می‌دهند، ازاین‌رو استان قم به مهم‌ترین پهنه تالابی کشور از نظر وسعت تبدیل شده است.
وی افزود: کمیته طبیعت‌گردی استان قم به‌زودی باهدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی برای توسعه و جذب گردشگری طبیعت تشکیل می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم به برگزاری نمایشگاه عکس «بهشت پرندگان» در نگارخانه فرهنگ شهر قم اشاره و تصریح کرد: محیط‌زیست قم ظرفیت بسیار بزرگی برای مردمی‌سازی دارد که تاکنون پنهان مانده است و می‌توان آن را در قالب برپایی نمایشگاه‌های عکاسی معرفی کرد.
وی خاطرنشان کرد: استان قم پنج تالاب دارد که در فهرست تالاب‌های ملی ثبت شده‌اند و بزرگ‌ترین آن تالاب دریاچه نمک است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت دارد.
بازگیر از حوض‌سلطان، غدیر اسب، بهشت معصومه و مُرِّه به‌عنوان دیگر تالاب‌های استان قم نام برد و اظهار کرد: تالاب مره در مسیر آزادراه قم _ گرمسار حدود ۳۰ هزار هکتار است و ۱۱ هزار هکتار آن آبگیر است و پهنه مناسبی آبی دارد.
وی با بیان این که تالاب مره در مسیر تاریخی _ طبیعی پرواز پرندگان مهاجر مسیر «سیبری _ نیل» قرار دارد، گفت: سفر پرندگان مهاجر از سیبری غربی شروع می‌شود و از دریای خزر، فلات مرکزی، بین‌النهرین، نیل و اروپا رد می‌شود و دوباره به سیبری می‌رسد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم اضافه کرد: هر ساله ۱۵ میلیون پرنده در این مسیر از آسمان ایران عبور می‌کنند که دو میلیون برای استراحت و زادآوری و... در تالاب‌ها و رودخانه‌ها می‌نشینند.
وی ادامه داد: متأسفانه بخشی از تالاب‌های فلات مرکزی ایران به دلیل خشکسالی از بین رفته‌اند و تالاب‌هایی نظیر گاوخونی و پریشان دیگر مثل سابق نیستند.
بازگیر بیان این که تالاب مره از انتهای رودخانه شور آبگیری می‌شود و متأسفانه تاکنون ناشناخته مانده است، گفت: تاکنون ۱۸۰ گونه پرنده مهاجر در این تالاب شناسایی شده و هر سال مأمن ۸۰ هزار پرنده مهاجر است.
از ۱۶ تا ۲۲ خرداد به‌عنوان هفته محیط‌زیست نام‌گذاری شده و برنامه‌های امسال با شعار «سهم من از تداوم» در سطح کشور برنامه‌ریزی شده است.
مردم می‌توانند هر گونه شکایت و گزارش خود از تخلفات و آلودگی‌های زیست‌محیطی را با شماره‌تلفن ۱۵۴۰ و در قم با شماره‌تلفن ۳۲۶۰۲۹۸۱ با پیش‌شماره ۰۲۵ در میان بگذارند.

انتهای پیام/


http://javaneparsi.ir/49112
اخبار مرتبط

نظرات شما