قم فردا گزارش می‌دهد؛

ازدواج دیرهنگام آفت امروز جامعه

ازدواج و تشکیل خانواده یک امر مقدس و لازم برای جامعه است تا حداقل از پیری جمعیت و بروز برخی آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود؛ اما این مسئله مستلزم آماده‌شدن برخی بسترها برای ازدواج به‌موقع جوانان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» ازدواج یک مقوله مهم در هر جامعه‌ای است که از این طریق ادامه بقای نسل انسان‌ها امکان‌پذیر است و از نظر اجتماعی به‌عنوان پیوندی باثبات و هدفمند میان زن و مرد شناخته می‌شود.
ازدواج بر خلاف زمان‌های نه‌چندان دور گذشته که بدون زرق‌وبرق، تجملات و خرج‌های اضافه برگزار می‌شد امروز تبدیل شده است به مراسمی که مردم داشته‌ها و نداشته‌های خود را با ظاهرسازی، فخرفروشی و تجمل‌گرایی به رخ دیگران بکشند تا این مسئله امری دست‌نیافتنی برای جوانان شود.
از همین رو سال‌هاست که ازدواج به‌موقع در کشور به دلایل مختلف مانند تحصیل، توقعات، گرانی، مشکلات فرهنگی، نفوذ فرهنگی دشمن و... انجام نمی‌شود و همین عدم ازدواج به‌موقع باعث بروز برخی مشکلات مانند تغییر تفکرها و نگرش‌ها و برخی آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

تأخیر در ازدواج عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است
از همین رو حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمن در مراسم پیوند فیروزه‌ای که ویژه زوج‌های جوان در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، به تبیین سه نکته مهم پیرامون بحث ازدواج پرداخت و گفت: تشکیل خانواده با به‌موقع ازدواج‌کردن اتفاق می‌افتد، امروز تک زیستی در کلان‌شهرها بیداد می‌کند و خطر بزرگی است که باید برای آن چاره‌اندیشید.
 وی ادامه داد: نگاه عقل به ازدواج نگاه سلوکی، پیشرفت و رسیدن به کمال است و زن و مرد باید در کنار هم قرار بگیرند تا مکمل هم باشند.
این استاد حوزه به تثبیت خانواده با محوریت اخلاق اشاره کرد و افزود: ریشه‌دار شدن خانواده به اخلاق است و زن و مرد باید به دو عنصر محبوبیت و مقبولیت توجه ویژه داشته باشند.
 این کارشناس مسائل دینی نکته دیگر ازدواج را توسعه ازدواج خواند و گفت: فرزندآوری با اتکا به اینکه خداوند واسطه رزق است و عبد باید توجه ویژه به خالق داشته باشد، رقم می‌خورد و این مهم را بیش‌ازپیش باید جدی گرفت.
 وی پیرامون توسعه خانواده تأکید کرد: نباید با چرتکه انداختن و عقل معاش از ازدواج دوری کرد؛ چون خداوند خود در قرآن کریم فرموده که موانع به لطف خداوند یکی‌یکی از سر راه برداشته می‌شود و زن و شوهر نیز باید خشت، خشت زندگی را با هم بسازند.
حجت‌الاسلام مؤمن اظهار کرد: پدر واسطه رزق و لقمه حلال است و مادر نقش تربیتی دارد و عبد باید باتدبیر تربیت را از خالق طلب کند تا در این دو مسئله موفق عمل کند.



باید بسترهای به‌موقع ازدواج برای جوانان فراهم شود
 همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا نوروزی در این مراسم با اشاره به اینکه ازدواج بالاترین ضریب عبادت را داراست، گفت: نمود معنویت اسلام نماز و ازدواج مادی‌ترین نیاز انسان است درحالی‌که انسانی که متأهل شد نمازش هفتاد برابر ثواب می‌برد.
 وی ابراز کرد: خداوند فرموده من برای معنویت شما بریدن از دنیا را نمی‌خواهم و برای رشد معنوی امر زوجیت را قرار داده‌ام؛ اسلام نیز با دیدگاه‌هایی که به ازدواج نگاه منفی دارند، تمایز جدی دارد و در آیات مختلف قرآن بر موضوع ازدواج تأکید شده است.
 رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم، گفت: ازدواج با گرفتن منیت و تبدیل من به ما می‌تواند باعث رشد همه‌جانبه شود و به همین واسطه می‌توان قدم‌به‌قدم بالا رفت و اوج گرفت.
 وی با تأکید بر اینکه جلوگیری از تأخیر در ازدواج از اهمیت بسیاری برای جامعه امروز ما برخوردار است، خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم تا بسترهای ازدواج به‌موقع برای جوانان فراهم شود.

افزایش آسیب‌های اجتماعی با افزایش سن ازدواج
ازدواج، ارتباطی است که تأمین نیازهای بی‌نظیری را برای افراد در ابعاد مختلف عاطفی، روانی، اجتماعی، زیستی و... به همراه می‌آورد. ازاین‌رو در دین مبین اسلام، روایات بی‌شماری داریم که بر ضرورت ازدواج در بین جوانان تأکید بسیار دارند؛ امّا باتوجه‌به همه تأکیدات و ضرورت‌های فردی و اجتماعی برای ازدواج، امروز شاهد هستیم که برخی‌ها به دلایل مختلف که شاید مهم‌ترین آنها اشتغال و گرانی باشد از متأهل شدن فرار می‌کنند و همین باعث افزایش سن ازدواج در جامعه می‌شود.
افزایش تعهد و التزام و رزق‌وروزی از آثار ازدواج اعلام شده است که موجب پایبندی به اصول اخلاقی و کاهش فقر در جامعه می‌شود. ایجاد آرامش درونی، امنیت جنسی و تقویت روابط خویشاوندی از دیگر آثار ازدواج شمرده شده است که هرکدام تأثیر بسزایی در جلوگیری از آسیب‌هایی مانند اعتیاد، درگیری‌های فیزیکی، روسپیگری و... دارند.
باید برکات و آثار ازدواج در جامعه تبیین شود
از همین رو حجت‌الاسلام رحمت زمانی با اشاره به تأثیر و نقش‌آفرینی ازدواج به‌موقع جوان در کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد تعهد و ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه اظهار کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی امروزه با ابزارهای مختلف در صدد به گمراهی کشاندن جوانان و رواج بی‌بندوباری و افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستند و یکی از این عوامل بالارفتن سن ازدواج جوان، اعتیاد جوان و عدم تعهد نسبت به خانواده و افزایش مفاسد اخلاقی و اجتماعی است.
  وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی امری مهم برای پرداختن به مسئله ازدواج جوانان است، افزود: باید آثار و برکات ازدواج به‌موقع و آسان در جامعه تبیین و به عوامل و نتایج ازدواج دیرهنگام و تأثیر مخرب آن بر جامعه پرداخته شود.



نرخ ازدواج در کشور نگران‌کننده است
ازدواج تنها راه ازدیاد نسل انسان و البته از اصلی‌ترین تمایلات بشری و امری ذاتی و فطری است که می‌تواند نقطه امید کشور و استان در برون‌رفت از شرایط خاص جمعیتی باشد.
از همین رو حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن صبوری، امام‌جمعه کهک در خطبه‌های این هفته نمازجمعه، با اشاره به در پیش بودن سالروز ازدواج نورانی امیرالمؤمنین (ع) و صدیقه طاهره (س)، آمار نرخ ازدواج در کشور را نگران‌کننده دانست و از همگان خواست که در مسیر ترویج ازدواج و برداشتن موانع آن تلاش نمایند.

کاهش ۴۰ درصدی ازدواج‌ها در ۱۲ سال گذشته
همچنین امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۲ سال گذشته، تعداد ازدواج‌ها در کشور، حدود چهل درصد کاهش داشت و پایین‌بودن نرخ ازدواج نقش مؤثری در بروز بحران جمعیتی دارد و اگر این چالش حل نشود، استان و کشور در شرایط سختی قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: اولین اثر کاهش نرخ ازدواج، کاهش نرخ موالید است به‌طوری‌که کاهش چهل‌درصدی ازدواج‌ها باعث کاهش ۳۴ درصدی تولدهای سالانه نسبت به ۱۲ سال پیش شده است و این موضوع، بسیار خطرناک است و نشان می‌دهد، هشدارها درمورد بحران جمعیتی کشور توهم و خیال نیست.
این نماینده مجلس تصریح کرد: شرایط کشور درصورتی‌که پنجره جمعیتی را از دست بدهیم، سخت خواهد شد، به‌طوری که در دهه آینده در انتصاب افراد در جایگاه‌های کلیدی کشور مانند معلمان و اساتید که نقش مهمی در فرهنگ‌سازی جامعه دارند دچار مشکل تأمین نیروی انسانی ایرانی خواهیم شد.

درهرصورت آنچه می‌تواند در حل این معضل راه‌گشا باشد مسئله فرهنگ‌سازی ازدواج آسان است. ازآنجاکه ازدواج یکی از نیازهای طبیعی زنان و مردان است باید مانند سایر نیازهای طبیعی بدون تکلف انجام گیرد و آداب‌ورسوم غیرضروری از آن حذف شود. اقداماتی مانند فرهنگ‌سازی در تعیین مهریه سبک، جهیزیه ساده و کاربردی، برگزاری مراسم عروسی ساده می‌تواند در امر اقتصادی به جوانان کمک کند. علاوه‌برآن عدم سخت‌گیری والدین، پرهیز از تجمل و چشم‌وهم‌چشمی نیز باید موردتوجه باشد. آداب‌ورسوم غلط باید کار گذاشته شود و علاوه‌برآن خیرین و افراد صاحب‌تجربه در بحث ازدواج جوانان از کمک مالی تا معرفی و ایجاد زمینه ازدواج خیرخواهانه وارد شوند تا جامعه راه خود را پیدا کند و از این چالش نیز به‌سلامت عبور کند.



متولیان فرهنگی ازدواج آسان را ترویج کنند
این در حالی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن معلمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به اینکه متولیان فرهنگی نیز باید به میدان آمده و برای ترویج ازدواج آسان به سبک زندگی دینی تلاش کنند و در بحث آموزش مهارت‌های زندگی مدیریت و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند، گفت: زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) سراسر قناعت است و باید جوانان از زندگی آنان الگو بگیرند.
وی اضافه کرد: ازدواج امر مقدسی است، توجه بیش‌ از حد به ارزش‌های ظاهری در مقدمات ازدواج نظیر مهریه، جهیزیه، برگزاری مراسم و تشریفات ازدواج و... زمینه را برای بروز کدورت‌ها و مشکلات خانوادگی به وجود می‌آورد؛ گاهی به‌واسطه سنگینی مراسم ازدواج، ارزش‌های حقیقی از بین می‌روند و در آغازین ساعات زندگی مشترک، مشکلات و اختلافات فراوانی به وجود می‌آید.

درهرحال بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما به دلیل زرق‌وبرق‌های دنیاست. امروز دختران زیادی که سال‌ها عقدکرده می‌مانند تا جهیزیه تهیه کنند و پسرانی که سال‌ها برای تأمین هزینه تجملات جشن عروسی، مراسم خود را به تأخیر می‌اندازند و بسیاری نیز از ازدواج می‌مانند؛ به دلیل همین تجملات است. اگر ازدواج‌ها مانند ازدواج امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) باشد، چنین مشکلاتی در جامعه به وجود نخواهد آمد.
در نهایت نهادهای فرهنگی متولی امر و رسانه‌ها با ارائه تصویر درست و واقع‌بینانه از زندگی زناشویی و روابط زوجین با تأکید بر مزایای ازدواج به‌موقع، جوانان و خانواده‌ها را در امر ازدواج به هنگام تشویق و ترغیب کنند.


انتهای پیام/160


http://javaneparsi.ir/49141
اخبار مرتبط

نظرات شما