طی ۳ سال دولت سیزدهم صورت گرفت؛

گشایش‌های ماندگار در قم

آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی طی سه سال دولت سیزدهم دو دور به قم سفر کرد که حاصل آن اختصاص حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به این استان در کنار صدور ده‌ها مجوز بر زمین‌مانده و تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام در کنار گشایش‌های ماندگار بی‌نظیر بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، یکی از برکات و اقدام‌های ماندگار و تأثیرگذار دولت سیزدهم انجام سفرهای استانی به استان‌ها و شهرستان‌های کشور بود که استان قم نیز در دو نوبت میزبان رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیأت دولت بود.
در دور نخست سفر رئیس‌جمهور شهید به استان قم که دی‌ماه سال ۱۴۰۰ انجام شد در مجموع ۱۴۸ مصوبه به ارزش ۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به تصویب هیأت دولت رسید. در سفر دور دوم نیز که اردیبهشت‌ماه امسال انجام شد ۸۹ مصوبه جدید به ارزش ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسید.
فاصله بین دو سفر استانی آیت‌الله رئیسی به استان قم ۲۸ ماه بود که طی این مدت پیگیری اجرایی‌شدن مصوبات سفر دور نخست و رفع مشکلات پیش روی آنها در دستور کار مسئولان در سطح استانی و ملی قرار گرفت. پیگیری ادامه مونوریل، رفع مشکلات حقوقی فرودگاه و صدور موافقت‌نامه اصولی، جمع‌آوری ریل‌های متروکه، صدور مجوز الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان، پیش‌بینی ساماندهی خانه‌های در حریم دکل‌های برق و غیره بخشی از مصوبات سفر دور نخست سفر رئیس‌جمهور به استان قم بود.
تکمیل کمربندی شهید سلیمانی، محور قدیم قم - تهران، ساخت ۱۵ مجتمع آموزشی در مناطق کم‌برخوردار، رفع نقاط حادثه‌خیز، تکمیل ورزشگاه نیمه‌تمام چهار و ۵۰۰ نفری پردیسان و احداث تقاطع غیرهمسطح ورجان از مهم‌ترین مصوبات دور دوم سفر رئیس‌جمهوری فقید به قم بود.
گشایش‌های کم‌نظیر دولت در قم
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به مصوبات سفرهای رئیس‌جمهور به قم، اظهار کرد: از مجموع ۱۴۸ مصوبه دور نخست ۱۰۱ مصوبه از جنس مصوبات اعتباری بود و برای ۲۰ مصوبه دیگر ۱۳ همت تسهیلات در مباحث مربوط به احیای واحدهای تولیدی، اشتغال و حمایت از فعالان اقتصادی اختصاص‌یافته بود.
جواد شاکر آرانی با بیان اینکه ۳۲ مصوبه دور نخست ماهیت صدور مجوز داشت، تصریح کرد: یکی از این مصوبات صدور مجوز الحاق اراضی ۵۶۰ شهرک پردیسان بود که هم اینک ۳۰ هزار واحد مسکونی در آن در حال ساخت است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم گفت: اعطای مجوزهایی مانند الحاق اراضی از جمله اقدام‌های است که بخش عمده‌ای از مشکلات و گره‌های مدیریتی در قالب آنها، برطرف می‌شود که صدور مجوز الحاق اراضی ۵۶۰ هکتار از جمله اقدام‌های ماندگار دولت بود.
وی گفت: از مجموع اعتبارات سفر دور نخست ۶۴ درصد منابع معادل ۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان تا پایان سال گذشته تخصیص‌یافته و زمان جذب و تخصیص برخی از این مصوبات تا پایان سال جاری است.
شاکر آرانی گفت: در حوزه تسهیلات از مجموع ۱۳ همت اختصاص‌یافته به استان قم، ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از آن تحقق‌یافته که معادل ۷۴ درصد تسهیلات مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به این استان است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم عنوان کرد: همچنین ۱۵ مصوبه سفر رئیس‌جمهوری به قم که از جنس مصوبات صدور مجوز بود نیز اجرایی شده و سایر مجوزات نیز در دست پیگیری است.
توجه ویژه دولت به جبران کمبودهای آموزشی و بهسازی راه‌های استان
وی در ادامه عنوان کرد: یکی از چالش‌های مهم استان قم تراکم بالای دانش‌آموزی است که در همین راستا در سفر دور دوم رئیس‌جمهور شهید به قم ۱.۵ همت ویژه ساخت پروژه‌های آموزشی اختصاص یافت.
وی خاطرنشان کرد: همچنین به‌خاطر موقعیت مواصلاتی استان قم، مسئله راه در حوزه جاده‌ای و ریلی از موضوع‌های مهم این استان است که در سفر دوم ۱.۸ همت برای تکمیل و توسعه راه‌های قم اختصاص یافت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: اتمام مسیر پردیسان به کهک و کهک به ورجان، اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه‌آهن سراسری،دو بانده شدن جاده قدیم قم - تهران و بهسازی راه‌های استان از مهم‌ترین مصوبات سفر دور دوم بود.
شاکر آرانی خاطرنشان کرد: تکمیل ورزشگاه ۴۵۰۰ نفری پردیسان نیز از مباحثی بود که در این سفر بر روی آن هم‌اندیشی و منابع خوبی جهت بهره‌برداری از آن مصوب شد.
حل مشکلات تاریخی مونوریل و فرودگاه و پیش‌بینی تأمین قطار مترو قم
وی با اشاره به حل مشکل اجرایی مونوریل و فرودگاه گفت: تجهیز کارگاه مونوریل قم برای آغاز عملیات اجرایی، الحاق طرح توسعه منفصله منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برای تکمیل فرودگاه قم و تأمین قطار برای راه‌اندازی مترو، از برکات مهم سفر رئیس‌جمهوری به این استان بود.
وی اضافه کرد: تمامی مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به قم در حکم تعهد دولت است و طبق قانون فرقی در جابه‌جایی دولت‌ها در اجرای این مصوبات وجود ندارد.
قم در صدر تأمین مسکن کشور
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: یکی از مصوبات کلیدی دولت سیزدهم در قم الحاق اراضی ۵۶۰ شهرک پردیسان به قم بود که زمینه احداث ۳۰ هزار واحد مسکونی را فراهم کرد.
حسین زنجیرانی فراهانی با بیان اینکه هم اینک ۱۳ سایت ساخت مسکن در قم فعال است، عنوان کرد: در قالب این اقدام‌ها ساخت ۷۱ هزار مسکن آغاز شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: هدف عمده طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دارشدن افراد کم‌برخوردار است و دراین‌بین مشارکت بانک‌ها در تأمین اعتبارات لازم بسیار ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: استان قم هم اینک از نظر حجم ساخت‌وساز و فاز اجرایی با اختلاف از سایر استان‌ها در رتبه نخست کشور قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: سال گذشته حدود یک‌چهارم منابع بانکی استان به نهضت ملی مسکن اختصاص‌ یافت؛ اما به‌خاطر حجم بالای ساخت‌وسازها هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.
هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور شهید در قم در اردیبهشت‌ماه امسال، هفت هزار و ۲۵۶ واحد مسکن و زمین طرح نهضت ملی مسکن این استان افتتاح و به متقاضیان واگذار شد.
افتتاح پروژه بزرگ فیبر نوری قم
یکی از گام‌های مهم و بزرگ دولت سیزدهم در این استان اتصال کامل قم به شبکه فیبر نوری بود که به نوبه خود یک اقدام زیرساختی در حوزه رونق کسب‌وکار و سایر نیازهای روزمره مردم محسوب می‌شود.
پروژه بزرگ فیبر نوری منازل و کسب‌وکارهای قم و ۶ شهر استان روز پنجشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه با حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور شهید به بهره‌برداری رسید.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: هم‌زمان با دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان قم، پروژه بزرگ فیبر نوری به بهره‌برداری رسید و ۴۳۵ هزار نفر از خانواده‌های قمی زیرپوشش این طرح قرار گرفتند.
جواد غلام‌پور اضافه کرد: برای اجرای پروژه بزرگ فیبر نوری استان قم، افزون بر ۳۴۰ کیلومتر حفاری و دکل گذاری در مدت‌زمان ۱۸۰ روز انجام شد.
وی اظهار کرد: ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح اختصاص‌یافته بود؛ اجرای ۶۵ کیلومتر فیبر نوری بین‌شهری نیز از ویژگی‌های این طرح ارتباطاتی در استان قم است.
آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی و هیأت دولت در سفر دور نخست استانی خود به قم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ و در دور دوم سفر استانی نیز اردیبهشت‌ماه امسال به این استان سفرکرده بود.

انتهای پیام/


http://javaneparsi.ir/49161
اخبار مرتبط

نظرات شما