سازمان صنایع کوچک ایران خبر داد:

توسعه خوشه‌های کسب‌وکار در کشور با ایجاد اندیشکده

یک مقام سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از ارتقای خوشه‌های کسب‌وکار در کشور از طریق ایجاد اندیشکده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» طهمورث لاهوتی در نشست تخصصی عاملین توسعه خوشه‌های کسب‌وکار کشور در قم، بیان داشت: از این طریق بسیاری از مشکلات به تیم صنایع کوچک سازمان هدایت می‌شود و با رفع دغدغه‌های عاملین در اندیشکده به تمام ذی‌نفعان کمک خواهد شد.

 وی اظهار داشت: نباید خوشه را یک قرارداد سه‌ساله تصور کرد، بلکه آن آغاز یک حرکت توسعه‌ای است که می‌تواند سال‌ها تداوم داشته باشد. با این نگاه خوشه خاتمه نمی‌یابد؛ بلکه از یک مرحله وارد مرحله دیگر رشد خود می‌شود. ازاین‌رو اقدامات راهبردی مانند تشکیل شبکه فراگیر کارآمد و اثربخش بسیار ضروری است.

 وی بیان کرد: با نگاه بلندمدت به توسعه خوشه، فعالیت عاملین شروع یک فعالیت توسعه‌ای است و با شکل‌گیری شبکه فراگیر، راه باید ادامه داشته باشد و ظرفیت استفاده از افراد موفق را در سایر خوشه‌ها داشته باشیم.

 معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به داشتن نگاه بلندمدت به توسعه خوشه‌ای گفت: توسعه خوشه، آغاز فعالیت است و با شکل‌گیری شبکه فراگیر، راه باید ادامه داشته باشد و خوشه هنگامی که به بلوغ رسید، ادامه راه با خودش خواهد بود و از ظرفیت عاملین در جاهای دیگر استفاده می‌شود.

 وی در خصوص بهره‌وری در منابع نیز افزود: منابعی که در اختیار داریم اعم از مالی، انسانی، زمان و دیگر موارد محدود است؛ بنابراین لازم است برنامه‌هایی که بیشترین اثر را بر روی مشخصات ساختاری و ارکان خوشه دارند مدنظر باشد. ازاین‌رو رعایت روش خوشه به‌خصوص استخراج نقاط فشار اهمیت فراوان دارد.

 وی با بیان اینکه سال گذشته با پیگیری‌های متعدد طبق بند ت ماده ۴۸ قانون هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌وسیله سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، تکلیف و نقش خوشه‌ها به لحاظ اداری و مسئولیتی مشخص شد، خاطرنشان نمود: تدوین سند راهبرد ملی پیشرفت صنعتی و ارتقای زنجیره‌های ارزش کشور به‌زودی در برنامه‌های سازمان قرار خواهد گرفت.

 گفتنی است در استان قم ۱۳ خوشه شناسایی شده و برنامه عملیاتی برای ۹ خوشه اعم از کفش، فرش دستباف، مبلمان، سوهان، سنگ، انگشتر، پوشاک، چاپ و بسته‌بندی، فناوری اطلاعات به اجرا درآمده است.

 ۹۸ درصد صنایع این استان کوچک و متوسط هستند و نیاز است تا هرگونه برنامه‌ریزی در حوزه فعالیت‌های صنعتی در قم با درنظرگرفتن این مسئله باشد.

 صنعت قم طی سال‌های اخیر با رشد خوبی مواجه بوده است و اکنون انواع مختلف محصولات در واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود که بسیاری از آن‌ها هم صادراتی است و ارزآوری مناسبی برای کشور به همراه دارد.

 یک هزار و ۷۰۰ واحد بهره‌بردار با ایجاد اشتغال برای ۴۱ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی قم به تولید محصولات موردنیاز مردم مشغول هستند.

 شهرک‌های صنعتی استان به دلایل مختلف همچون موقعیت ویژه در نزدیکی بازارهای بزرگ کشور و برخورداری از امکانات زیرساختی مناسب، با استقبال گسترده سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به راه‌اندازی کسب‌وکارهای تولیدی مواجه شده‌است.

 بخش صنعت در استان قم یکی از نمونه‌های موفق فعالیت مردمی و بخش خصوصی در حوزه اقتصاد است و تقریباً تمام واحدهای تولیدی استان به‌صورت غیردولتی و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

 امروز صنعت قم علاوه بر گسترش کمی، در زمینه تعمیق بخشی به فعالیت‌های صنعتی و توسعه کیفی فعالیت‌ها نیز اقدام‌های گسترده را آغاز کرده که از جمله آن ارتقای بهره‌وری و تولید محصولات موردنیاز کشور از طریق بسیج ظرفیت‌های داخلی است که نمونه آن در صنایعی همچون صنعت لوازم‌خانگی استان قابل مشاهده است.

 در بخش صنعت، استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/49493
اخبار مرتبط

نظرات شما