رئیس جهاد کشاورزی بخش قاهان خبر داد:

صادرات توت قم به اروپا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

رئیس جهاد کشاورزی بخش قاهان در قم از پیش‌بینی برداشت یک هزار و ۲۰۰ تن توت در این استان خبر داد و گفت: بخش بزرگی از این توت‌ها به کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» استان قم با متوسط عملکرد حدود سه و نیم‌تن توت در هکتار از نظر سطح زیر کشت و تولید، رتبه چهارم کشور را دارد و حدود ۹۰ درصد توت‌های استان به‌صورت فراوری شده (شیره توت و آجیل) به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر می‌شود.

 بیش از ۱۱۰۰ بهره‌بردار توت در قاهان سه رقم توت غنی هراتی و مشهدی و بومی را برداشت می‌کنند. بازار اصلی توت استان قم علاوه بر بازار داخلی، استان تهران و شهرهای هم‌جوار و در مرحله بعد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود.

توتستان‌های بخش قاهان در استان قم قطب تولید توت‌های صادراتی است و سهم بزرگی از این صادرات مربوط به کشورهای خارجی است. برداشت این توت‌های مرغوب آغاز شده و تا پایان تیر هم ادامه دارد.

 قم قطب تولید توت در کشور

 صالحی؛ رئیس جهاد کشاورزی بخش قاهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، بیان کرد: توتستان‌های استان قم ۵۶۰ هکتار است که ۴۹۰ هکتار از آن سهم بخش قاهان است.

 وی تصریح کرد: باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی که داشتیم، پیش‌بینی می‌شود در سال حدود یک هزار و ۲۰۰ تن برداشت توت داشته باشیم که یک هزار تن آن مربوط به قاهان است.

 رئیس جهاد کشاورزی بخش قاهان از صادرات توت‌ها به خارج از کشور خبر داد و گفت: بخش بزرگی از این توت‌ها به کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود که از نظر اقتصادی بسیار خوب و به‌صرفه است.

 صالحی با بیان اینکه باتوجه‌به شرایط خوب صادرات، کشت توتستان‌ها روند افزایشی دارد، افزود: تلاش می‌کنیم تا روی صادرات این محصولات بیشتر تکیه کنیم.

 آبیاری ۱۰ هکتار باغم از نوع قطره‌ای است

 کشاورز نمونه بخش قاهان، به خبرنگار تسنیم گفت: به‌موقع به محصولات رسیدگی می‌کنم، آبیاری به‌موقع، کوددهی سروقت و رسیدگی به مشکلات درختان باتوجه‌به وضعیت ظاهری‌شان، از نکات موفقیت بنده در امر کشاورزی است.

 شریعتی با بیان اینکه درخت با انسان حرف می‌زند، افزود: باید هر موقع که برای درخت مشکلی پیش می‌آید سریع به آن رسیدگی کنیم تا آسیب نبیند.

 این کشاورز نمونه با اشاره به اینکه ۱۰ هکتار باغ دارم که آبیاری همه آن از نوع قطره‌ای است، عنوان کرد: با استفاده از این روش آبیاری در مصرف آب هم صرفه‌جویی می‌شود.

 شریعتی افزود: توت‌هایی که در دست دارم از نوع مشهدی است که خودم به عمل آوردم و درختش را کاشتم، الان قیمت هر دانه از توت‌ها دو هزار تومان است.

 وی با بیان اینکه توت‌ها از نظر کیفیت به درجه یک تا سه دسته‌بندی می‌شوند، گفت: توت‌های بسته‌بندی‌شده برای فروش است و دسته‌ای از توت‌ها هم برای تهیه شیره استفاده می‌شود.

 به گزارش تسنیم؛ استفاده از سیستم‌های برداشت و فراوری مکانیزه بهره‌وری اقتصادی خوبی را برای باغداران داشته است.

 توت‌های این منطقه در انواع توت غنی، مشهدی و بومی است که ۱۰ درصد از آن برای تازه‌خوری و مابقی فراوری می‌شود.




انتهای خبر /


منبع:تسنیم
http://javaneparsi.ir/49610
اخبار مرتبط

نظرات شما