یادداشت،

ضرورت ساماندهی فوری اتباع خارجی در کشور

این روزها در کشورمان بحث حضور اتباع خارجی خصوصاً افغانی زیاد شده که ضرورت دارد به ابعاد مختلف آن پرداخته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» پذیرش مهاجران و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان‌ها با ملیت‌های مختلف یک امر معمول و جاافتاده در روابط بین‌الملل است.

در این میان اما الزاماتی نیز وجود دارد که اصلی‌ترین محور آن عدم غلبه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مهاجران است.
به عبارت ساده‌تر نباید تعداد این افراد از یک‌درصدی بالاتر برود که حدوداً بین ۳ تا ۵ درصد جمعیت کشورهای مهاجرپذیر است، موضوعی که در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته کاملا رعایت می شود.
علاوه بر این در بین افرادی که به‌عنوان مهاجر پذیرفته می‌شوند نیز افرادی که کوچک‌ترین خللی در قوانین کشور مقصد ایجاد کنند بدون هیچ ملاحظه‌ای اخراج می‌شوند.
در این میان این روزها در کشورمان نیز بحث حضور اتباع خارجی خصوصاً افغانی زیاد شده که ضرورت دارد به ابعاد مختلف آن پرداخته شود.
۱- همانطوری که پیشتر گفته شد هدف از جذب مهاجر بهره مندی از ظرفیت های آن ها است که در خصوص افغانی ها در ایران جز یک درصد و شاید نیم درصد جمعیت فعلی آن ها که برای کارهای بسیار سنگین به کار گرفته می شوند مابقی تخصص کافی برای بکارگیری در کارها را ندارند.
۲- در کشور ما به درست یا غلط یارانه های پنهان زیادی توزیع می شود از بنزین ارزان گرفته تا نان و ... همه و همه از یارانه های دولتی بهره می گیرند و حضور این میزان از اتباع خارجی و بهرمندی آن ها از این یارانه ها ظلم در حق مردم ایران است.
۳- موضوع مهم تر این که تعداد بالای افغانی ها در کشور یک تهدید بالقوه علیه امنیت و آرامش کشور است که البته اخیرا با دستور وزیر کشور قرار است اتباع غیرمجاز به کشورشان بازگردانده شوند.
۴- نکته دیگر این که زمانی در کشور افغانستان جنگ و خونریزی بود اما امروز بدون این که نگارنده حمایتی از نظام حاکم بر این کشور داشته باشد بر این باور است که حداقل در مقطع کنونی شاهد جنگ داخلی نیستیم و بهتر است مهاجران غیرمجاز افغانی به قول خودشان رد مرز شده و به وطن اصلی خودشان بازگردند.

ع- محمدی فعال رسانه



انتهای خبر /110


 
http://javaneparsi.ir/50433
اخبار مرتبط

نظرات شما