قم فردا گزارش می‌دهد؛

چالش‌های کار رانندگان اتوبوس درون‌شهری

تردد با اتوبوس در سطح شهرهایی مانند قم یکی از بهترین وسیله‌ها برای جابه‌جایی است که هم باعث کاهش آلودگی هوا و هم باعث کاهش ترافیک می‌شود، اما برخی از رفتارها استفاده از این وسیله نقلیه را دچار چالش می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اگر جزو شهروندانی باشید که با اتوبوس در سطح شهر تردد می‌کنید یا حتی اگر در طول روز از کنار ایستگاه‌های اتوبوس عبور کرده باشید مطمئناً این مسئله را بارها مشاهده کردید که رانندگان خودروهای شخصی و سواری و یا موتورسیکلت‌ها بدون توجه به قانون خودروهای خود را در ایستگاه‌های اتوبوس که با علائم و نمادهایی مشخص شده است پارک می‌کند.
قم یکی از کلان‌شهرهایی است که از کمبود پارکینگ به‌شدت
رنج می‌برد و با وجود اینکه هرسال به تعداد زائران و مسافران این شهر اضافه می‌شود طی چند سال گذشته هیچ پارکینگی در قم احداث نشده، این موضوع نه‌تنها در هسته مرکزی شهر بلکه در سایر نقاط شهر نیز تردد را دچار چالش‌های جدی کرده که همین موضع پارک خودرو در محل‌های ممنوع را افزایش می‌دهد.


توقف وسایل نقلیه در ایستگاه وسایل نقلیه عمومی از جمله تخلفاتی است که هم موجب ازبین‌رفتن نظم و اخلال در ترافیک شده و هم می‌تواند جان مسافران را به خطر انداخته و تصادفات غیرقابل‌جبرانی را رقم بزند؛ ازاین‌رو برای تخلف جریمه رانندگی در نظر گرفته شده است.
 بر اساس قانون هرگونه توقف وسایل نقلیه در ایستگاه‌های تاکسی یا اتوبوس در کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۹۰ هزار تومان جریمه خواهد داشت، مبلغ جریمه این تخلف در سایر شهرها ۶۰ هزار تومان و در روستاها نیز ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
تردد با اتوبوس در قم یکی از بهترین وسیله‌ها برای جابه‌جایی
تردد با اتوبوس در سطح شهرهایی مانند قم یکی از بهترین وسیله‌ها برای جابه‌جایی است که هم باعث کاهش آلودگی هوا و هم باعث کاهش ترافیک می‌شود، به همین منظور بسیاری از شهروندان جهت تردد در سطح شهر از این وسیله برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند.
اما متأسفانه برخی از رفتارهای تعدادی از شهروندان استفاده از این وسیله نقلیه را دچار چالش می‌کند از جمله رانندگانی که هنگام تردد در خیابان توجهی به اتوبوس‌های شرکت واحد ندارند کنترل این اتوبوس‌ها هنگام ترافیک برای رانندگان آنها سخت است و برای تردد و تغییر مسیر نیاز به فضای بیشتری دارند.
اما عدم رعایت فاصله دیگر خودروها با این اتوبوس‌ها باعث می‌شود رانندگان دچار چالش شده و بعضاً حوادث تصادفات رخ دهد.


محمدعلی شجاعی یکی از رانندگان شرکت واحد  قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: موتورسیکلت‌ها در هنگام سبقت دقت داشته باشند و از سمت چپ اتوبوس‌ها سبقت بگیرند؛ چون راننده به سمت چپ دید بهتری دارد و اینکه در ایستگاه‌ها شهروندان از سمت راست اتوبوس سوار و پیاده می‌شوند و هنگام تردد موتورسیکلت از سمت راست امکان برخورد موتورسیکلت با مسافران وجود دارد و باید مراقب نقطه‌های کور اتوبوس‌ها باشند که در آن نقطه‌ها همراه اتوبوس تردد نکنند.
وی ادامه داد: در فصل‌های پاییز و زمستان زمانی که هوا سرد می‌شود موتورسوارها برای اینکه باد و سرما به آن‌ها برخورد نکند پشت اتوبوس تردد می‌کنند تا گرم شوند که هنگام توقف اتوبوس باعث ایجاد سانحه می‌شوند.
حداقل تا فاصله ۱۰ متری  تقاطع‌ها و پیچ‌ها و میادین توقف نکنید
این راننده اتوبوس شرکت واحد اضافه کرد: به دلیل طویل و عریض بودن اتوبوس دورزدن  با اتوبوس در پیچ‌ها کار بسیار دشواری است و باید به میزان کافی دور گرفت؛ اما با پارک‌کردن خودرو ها در تقاطع‌ها و پیچ‌ها این کار برای رانندگان اتوبوس بسیار دشوار می‌شود و باعث ایجاد سانحه می‌شود از شهروندان خواهش می‌کنیم حداقل تا فاصله ۱۰ متری  تقاطع‌ها و پیچ‌ها و میادین توقف نکنند.


شجاعی خاطرنشان کرد: از شهروندان خواهشمندم به دلیل طویل بودن اتوبوس هنگامی که وارد میدان می‌شوند به اتوبوس‌ها راه دهند تا سریع از میدان خارج شود؛ چون فضای زیادی می‌گیرد و باعث ترافیک در میدان می‌شود.
وی تصریح کرد: همچنین از شهروندان درخواست می‌کنیم در ایستگاه‌های اتوبوس توقف نکنند؛ زیرا اتوبوس عریض است تقریباً دو متر و نیم عرض دارد و باعث بسته‌شدن خیابان و ترافیک و تصادف می‌شود.
این راننده شرکت اتوبوس تأکید کرد: شهروندان برای پرداخت کرایه حتماً از قم کارت استفاده کنند؛ چون طبق  قوانین رانندگان شرکت واحد نباید پول نقد دریافت کنند با استفاده از قم کارت مسافران سریع‌تر پیاده می‌شوند و زمان توقف اتوبوس کمتر می‌شود در نتیجه ترافیک هم ایجاد نمی‌شود.

علی نیک در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم از شهروندان درخواست می‌کنیم هنگامی که با خودروی شخصی رانندگی می‌کنند حتماً به این نکته توجه داشته باشند اتوبوس با طول ۱۲ الی ۱۴ متر نیاز به زاویه‌ای دید مناسب برای تردد و عبور در عابر مخصوصاً هنگام دورزدن نیاز دارد.
نیک تصریح کرد: شهروندان هنگام رانندگی زمانی که می‌خواهند از کنار اتوبوس‌ها از جمله اتوبوس‌های شرکت واحد تردد باید ملاحظات رانندگی کنار این اتوبوس‌ها را مدنظر داشته باشند تا راننده اتوبوس نیز با تعداد زیاد مسافری که داخل خودرو است دچار آسیب و خسارت نشود.
مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم اضافه کرد: نکته فرهنگی دیگری که باید رعایت شود عدم پارک خودروها در ایستگاه‌های اتوبوس متأسفانه این مسئله توسط برخی از شهروندان رعایت نمی‌شود، ایستگاه‌های اتوبوس برای این تعبیه شده تا اتوبوس‌ها پهلوگرفته و مسافران را سوار و پیاده کنند.
وی بیان داشت: پارک خودروهای شخصی و غیرشخصی در ایستگاه‌های اتوبوس باعث اختلال در پیاده و سوارشدن مسافر و بعضاً باعث خطر افتادن جان آنها می‌شود؛ زیرا راننده موظف است در ایستگاه‌ها توقف کند و زمانی که مجبور است بافاصله از ایستگاه توقف کند علاوه بر اینکه ممکن است باعث ایجاد ترافیک شود سوار و پیاده‌شدن مسافران نیز با اختلال روبرو خواهد شد‌ و ایمنی آنها به خطر بیفتد.
نیک عنوان داشت: متأسفانه ایستگاه‌های اتوبوس ما به‌صورت مداوم محل پارک خودروها و موتورسیکلت‌ها شده است که این مسئله باعث می‌شود حتی اتوبوس‌ها به‌موقع به ایستگاه‌های بعدی نرسند.

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم با اشاره به اینکه توقف در محل‌های غیر جریمه دارد گفت: یکی از این محل‌ها که توقف در آنها به‌غیراز اتوبوس‌های شرکت واحد ممنوع است ایستگاه‌های اتوبوس است و شامل جریمه می‌شود، نکته اصلی ما مسئله گسترش فرهنگ عدم توقف در این ایستگاه‌ها است.
وی بیان داشت:  ۱۵ الی ۲۰ متر به‌صورت قانونی در ایستگاه‌های اتوبوس مشخص شده که تنها برای توقف اتوبوس‌ها جهت پیاده و سوارشدن مسافران است از شهروندان می‌خواهیم که اجازه دهند این محل مخصوص پهلوگرفتن اتوبوس‌های شرکت واحد باقی بماند.
پارک در ایستگاه اتوبوس باعث معضلات زیادی می‌شود
نیک بیان داشت: شاید رانندگان خودروهایی که بدون توجه به قانون و فرهنگ خودروهای خود را در ایستگاه‌های اتوبوس پارک کنند به‌سادگی از این مسئله عبور کنند؛ اما همین یک پارک در این کار باعث ایجاد معضلات زیادی می‌شود و حتی مسافران از جمله افراد سالخورده هنگام سوارشدن به اتوبوس و یا پیاده‌شدن از اتوبوس با سختی و مشکل روبرو می‌شوند.
مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم یادآور شد: هنگامی که اتوبوس‌ها مجبور می‌شوند به علت پارک خودروها در ایستگاه‌های اتوبوس وسط خیابان توقف کنند باتوجه‌به اینکه پیاده و سوارشدن مسافران زمان می‌برد یک ترافیک سنگین ایجاد خواهد شد؛ یعنی این کار علاوه بر اخلال در نظم سوارشدن و پیاده‌شدن مسافران اتوبوس می‌شود رانندگان دیگری را که پشت اتوبوس در حال حرکت هستند را نیز دچار چالش می‌کند.
وی گفت: این مسئله باعث دلخوری رانندگان و شهروندان می‌شود و ممکن است باعث ایجاد چالش شود، به واسطه اینکه شخص خودروی خود را در ایستگاه اتوبوس پارک کرده و در محل حضور ندارد؛ اما همین کار او باعث ایجاد بی‌نظمی و چالش میان دیگر شهروندان می‌شود.
نیک اضافه کرد: از همشهریان عزیز درخواست می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان در ایستگاه‌های اتوبوس پارک نکنند و همیشه این بخش را تخلیه نگه دارند اجازه دهند رانندگان به‌راحتی در خدمت‌رسانی به مردم انجام‌وظیفه کنند.

به‌هرحال همه شهروندان باید در رعایت حریم ایستگاه‌های اتوبوس‌ها به وظیفه خود عمل کنند به‌طوری‌که نه‌تنها در این مکان‌ها پارک نکنند؛ بلکه در خیابان‌ها نیز تقدم را برای اتوبوس‌ها قائل شوند.


انتهای خبر /170

 
http://javaneparsi.ir/53588
اخبار مرتبط

نظرات شما