مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم مطرح کرد:
تقویت پیوند میان صنعت و گردشگری در قم

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم گفت: پیوند میان بخش صنعت و گردشگری در قم تقویت میشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» مهدی فراهانی بیان کرد: تاکنون پیوند راهبردی بین تولید و گردشگری در قم شکل نگرفته است که در همین خصوص با ارائه و اجرای الگوی درآمدزایی پایدار، میتوان حلقه مفقوده بین تولیدات قم و صنعت گردشگری را ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه مدل درآمدزایی پایدار، شاخصهای متعددی دارد و یکی از آنها، پیوند میان تولیدات بومی و صنعت گردشگری است، افزود: استان قم در یک دهه اخیر با تبدیلشدن به قطب تولید کفش ماشینی، دمپایی و کاپشن در کشور، جایگاهی بیبدیل در صنعت پوشاک ایران پیدا کرده و آمارها، گویای موفقیت چشمگیر این استان در تولید ۷۰ درصد کفش کشور و صادرات آن به ۳۰ کشور جهان و پیشتازی در تولید کاپشن با سهمی قابلتوجه از بازار داخلی است؛ اما علیرغم این دستاوردهای صنعتی، ارتباط لازم میان تولید و گردشگری در قم شکل نگرفته است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم با اشاره به اینکه علاوه بر پیشتازی در صنایع پوشاک، قم پرچمدار تولید انگشتر نقره دستساز در کشور است، اضافه کرد: ۲ مزیت کلیدی دیگر این استان، قرارگیری در گذرگاه مرکزی ایران و دسترسی به بازارهای ملّی از یک سو و جذب سالانه میلیونها زائر بهعنوان یکی از قطبهای مذهبی کشور است، اما فقدان عرضه تولیدات صنعتی مانند کفش، دمپایی، کاپشن و صنایعدستی در هسته مرکزی شهر یا مجاورت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، نهتنها زائران و مسافران بلکه شهروندان را نیز از خرید آسان و مستقیم محصولات و تولیدات قم، تا حدودی محروم کرده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم گفت: یکی از ارکان مدل بومی درآمدزایی پایدار در قم، برنامهریزی برای جذب گردشگران و زائران بهعنوان مصرفکننده مستقیم تولیدات محلی است که در همین راستا ساخت بازارهای ثابت برای عرضه محصولات صنعتی و دستی در استان، امری ضروری به شمار میآید.
وی در ادامه تبدیل زائر به مشتری و تبدیل تولید به تجربه را مهمترین شاخصهای ایجاد درآمد پایدار در قم توصیف کرد و افزود: پر کردن این حلقه مفقوده نهتنها اشتغالزایی و رشد اقتصادی را به دنبال دارد، بلکه با ایجاد رضایت مضاعف در زائران و مسافران، تصویری پویا و کارآمد از استان ترسیم میکند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم بیان کرد: دنبالکردن این راهبرد میتواند بستری مناسب برای تبدیلکردن قم به الگویی موفق در زمینه پیوند میان بخش صنعت و گردشگری با محوریت گردشگری زیارتی در اقتصاد ایران باشد.
انتهای خبر/
وی با بیان اینکه مدل درآمدزایی پایدار، شاخصهای متعددی دارد و یکی از آنها، پیوند میان تولیدات بومی و صنعت گردشگری است، افزود: استان قم در یک دهه اخیر با تبدیلشدن به قطب تولید کفش ماشینی، دمپایی و کاپشن در کشور، جایگاهی بیبدیل در صنعت پوشاک ایران پیدا کرده و آمارها، گویای موفقیت چشمگیر این استان در تولید ۷۰ درصد کفش کشور و صادرات آن به ۳۰ کشور جهان و پیشتازی در تولید کاپشن با سهمی قابلتوجه از بازار داخلی است؛ اما علیرغم این دستاوردهای صنعتی، ارتباط لازم میان تولید و گردشگری در قم شکل نگرفته است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم با اشاره به اینکه علاوه بر پیشتازی در صنایع پوشاک، قم پرچمدار تولید انگشتر نقره دستساز در کشور است، اضافه کرد: ۲ مزیت کلیدی دیگر این استان، قرارگیری در گذرگاه مرکزی ایران و دسترسی به بازارهای ملّی از یک سو و جذب سالانه میلیونها زائر بهعنوان یکی از قطبهای مذهبی کشور است، اما فقدان عرضه تولیدات صنعتی مانند کفش، دمپایی، کاپشن و صنایعدستی در هسته مرکزی شهر یا مجاورت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، نهتنها زائران و مسافران بلکه شهروندان را نیز از خرید آسان و مستقیم محصولات و تولیدات قم، تا حدودی محروم کرده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم گفت: یکی از ارکان مدل بومی درآمدزایی پایدار در قم، برنامهریزی برای جذب گردشگران و زائران بهعنوان مصرفکننده مستقیم تولیدات محلی است که در همین راستا ساخت بازارهای ثابت برای عرضه محصولات صنعتی و دستی در استان، امری ضروری به شمار میآید.
وی در ادامه تبدیل زائر به مشتری و تبدیل تولید به تجربه را مهمترین شاخصهای ایجاد درآمد پایدار در قم توصیف کرد و افزود: پر کردن این حلقه مفقوده نهتنها اشتغالزایی و رشد اقتصادی را به دنبال دارد، بلکه با ایجاد رضایت مضاعف در زائران و مسافران، تصویری پویا و کارآمد از استان ترسیم میکند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی قم بیان کرد: دنبالکردن این راهبرد میتواند بستری مناسب برای تبدیلکردن قم به الگویی موفق در زمینه پیوند میان بخش صنعت و گردشگری با محوریت گردشگری زیارتی در اقتصاد ایران باشد.
انتهای خبر/
منبع:ایرنا
نظرات شما