در پی گسترش بیماری مرموز؛

تب دنگی چیست؟

تب دنگی بیماری نام‌آشنا برای مردم است و آن را با کرونا مقایسه می‌کنند درحالی‌که این بیماری شناخته شده و درمان خاص خود را دارد که باید به مراکز درمانی مراجعه شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  مدتی بعد از ورود به سال جدید خبری مبنی بر ورود تب دنگی به کشور منتشر شد. این خبر تا حدودی مورد هراس مردم شد چرا که بیماری کرونا که یک بیماری ناشناخته بود و مردم نام آن را تازه شنیده بودند موجب مرگ بسیاری از مردم دنیا شد.
از همین جهت چون نام این بیماری هم تازه به گوش شنیده می‌شد با کرونا مقایسه شد درحالی‌که این بیماری یک بیماری شناخته شده در دنیا است و بهداشت جهانی عامل انتشار و نوع درمان تب دنگی را کشف کرده است.
تب دنگ چیست؟
تب دنگ نام یک بیماری ویروسی است که به دو شکل معمولی (خفیف) و خونریزی دهنده (دانگی شدید) بروز می‌کند و به آن تب استخوان‌شکن هم می‌گویند.
این بیماری توسط پشه‌ای به نام آئدس اجیپتی به انسان منتقل می‌شود. اگرچه این پشه در مناطق استوایی، جنوب شرق آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا دیده می‌شود، ولی می‌تواند توسط مسافران یا حمل‌ونقل کالا به سایر کشور‌ها هم گسترش یابد.
مرحله حاد بیماری همراه با تب و درد عضلانی حدود یک تا دو هفته طول می‌کشد و برای درمان این بیماری مراجعه به مراکز درمانی مجهز الزامی است. باید بیمار به‌دقت تحت‌نظر قرار گیرد و در صورت لزوم اکسیژن یا مایعات وریدی برایش تجویز و از مصرف خودسرانه مسکن‌ها خودداری شود، زیرا ممکن است باعث تشدید مشکلات خونریزی شود.
تنها راه مؤثر مبارزه با این بیماری مقابله با پشه ناقل آن است؛ به همین دلیل بهسازی محیط‌زیست از طریق جمع‌آوری زباله‌ها و مکان‌هایی که ممکن است آب باران و آب‌های سطحی در آن‌ها را ذخیره شود از اقدامات ضروری است.
سردرد و بدن‌درد علایم مهم بیماری تب دنگی است و این بیماری به‌عنوان بیماری درد شکننده استخوان معروف است و تا یک ماه علایم آن نیز می‌تواند ادامه داشته باشد. فرد مبتلا به تب دنگی باید به‌سرعت قرنطینه شود تا در معرض گزش مجدد پشه و انتقال ویروس به فرد دیگر قرار نگیرد.
یک درصد بیماران بدحال مبتلا به تب دنگی ممکن است بر اثر خون‌ریزی داخلی منجر به مرگ بیمار شود.
تب دنگی بیماری شناخته و کنترل شده است
این در حالی است که حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت در حاشیه افتتاح ۶ طرح بهداشتی و درمانی در دزفول در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اطلاع‌رسانی اخیر وزارت بهداشت در مورد شیوع بیماری تب دنگی در برخی استان‌های کشور گفت: تب دنگی بیماری شناخته شده‌ای است که در بیش از ۱۴۰ کشور آلودگی به این بیماری وجود دارد.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه پشه «آئدس» عامل انتقال بیماری «تب دنگی» است، بیان کرد: سال ۹۸ پشه آلوده در شهرستان لنگه استان هرمزگان پیدا و موضوع با حساسیت توسط وزارت بهداشت پیگیری شد که با اقدام‌های گسترده و راهبرد فعال این وزارتخانه برای پیداکردن بیماران از سال ۹۸ تا ۲۶ اردیبهشت امسال با وجود تست‌های مختلف، هیچ بیماری فعالی که از داخل کشور مبتلا به بیماری شده باشد، در کشور وجود نداشت.
فرشیدی گفت: ۲۶ اردیبهشت امسال متأسفانه تعدادی از بیماران مبتلا به تب دنگی از امارات وارد کشور شدند و طی چند هفته تعدادی بیمار مبتلا به تب دنگی در تعدادی از استان‌های جنوبی شناسایی شد.
وی افزود: علاوه بر رایزنی‌های بین‌المللی با سازمان بهداشت جهانی، ‌ در داخل کشور نیز نظام بهداشتی تقویت و به طور فعال اقدام‌های لازم انجام شد که این اقدامات موجب شد انتقال بیماری از پشه‌های آلوده داخل کشور به یک شهرستان محدود شود.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: باگذشت حدود یک ماه و نیم از شناسایی این بیماران، با اقدام‌های گسترده وزارت بهداشت و هشدارهای لازم به دستگاه‌های مختلف، این بیماری تا کنون شیوع گسترده‌ای نداشته و تعداد بیماران آلوده در داخل کشور به ۶ بیمار منحصر شده که دستاورد مهمی برای نظام بهداشت و سلامت است.
وی ادامه داد: علاوه بر اقدام‌های گسترده در شهرستان‌هایی که پشه آلوده و یا بیمار مبتلا در آن شناسایی شده، اقدام‌های احتیاطی در شهرستان و استان‌های هم‌جوار به طور فعال اجرا می‌شود.
فرشیدی گفت: پشه‌های آلوده در استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به‌ویژه چابهار شناسایی شدند که در استان‌های هم‌جوار مانند فارس، خوزستان و کرمان احتمال وجود پشه آلوده وجود دارد؛ خوشبختانه اگر چه بیماران آلوده‌ای شناسایی شده ولی تا کنون پشه آلوده در این سه استان وجود نداشته است.
وی انسان، پشه و ویروس را سه رکن مهم برای انتقال تب دنگی دانست و افزود: در مناطقی که بیمار مبتلا به تب دنگی وجود دارد؛ ولی پشه آلوده نیست، نگرانی برای انتقال بیماری وجود ندارد.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بهسازی محیطی مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از تخم‌ریزی و رشد پشه آئدس است، گفت: پشه آئدس در آب حتی به مقدار اندک می‌تواند تخم‌ریزی و زادوولد کند که بهسازی محیط و جمع‌آوری آب‌های راکد از جمله اقدام‌های پیشگیرانه است.
وی با بیان اینکه این نوع پشه جذب رنگ سیاه می‌شود، افزود: لاستیک‌های مستعمل رها شده که محل تجمع آب است، می‌تواند به‌عنوان محلی برای تخم‌ریزی و شیوع پشه آئدس عمل کند.


انتهای پیام/160


http://javaneparsi.ir/49474
اخبار مرتبط

نظرات شما