در گفتگو با قم فردا مطرح شد؛

آمادگی جسمانی راهی برای کسب تناسب‌اندام مناسب

مدرس فدراسیون آمادگی جسمانی و تندرستی درباره تعریف فیزیکال فیتنس گفت: فیتنس به معنای تناسب‌اندام و فیزیکال به معنای فیزیک فرد در حالت طبیعی است که از لحاظ درصد چربی و درصد عضله فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد و تمام هدف در این رشته رسیدن فرد به تناسب‌اندام و قدرت استخوانی و عضلانی خوب و مناسب است.

 محدثه افراز کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش و مدرس فدراسیون آمادگی جسمانی و تندرستی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به هدف فدراسیون آمادگی جسمانی و تندرستی اظهار داشت: فدراسیون آمادگی جسمانی از جمله فدراسیون‌هایی است که مردم را کاملاً طبق معیار تندرستی یا قهرمانی تفکیک و رده‌بندی کرده است و برای هر کدام از این دو گروه شرایط را مشخص کرده است و می‌توان گفت بیس و پایه خوبی را می برای مردم جامعه از همین تعریف‌ها و شرایط ایجاد شده فراهم کرده است.
 وی با اشاره به رشته آمادگی جسمانی و تندرستی بیان داشت: توانایی قابلیت جسمانی یک فرد جهت انجام کارهای روزمره زندگی بدون احساس خستگی و داشتن انرژی لازم برای رویارویی با اتفاقات پیش‌بینی‌نشده را می‌توان تعریفی از این رشته دانست.
 مدرس فدراسیون آمادگی جسمانی و تندرستی درباره تعریف رشته آمادگی جسمانی یا فیزیکال فیتنس گفت: رشته آمادگی جسمانی یا فیزیکال فیتنس حدود چهار سال است که در بین عموم مردم جامعه شناخته می‌شود؛ فیتنس به معنای تناسب‌اندام و فیزیکال به معنای فیزیک فرد در حالت طبیعی است که از لحاظ درصد چربی و درصد عضله فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد و تمام هدف در این رشته رسیدن فرد به تناسب‌اندام و قدرت استخوانی و عضلانی خوب و مناسب است.
 وی با اشاره به بخش آمادگی جسمانی عمومی ابراز داشت: تمرینات عمومی فرد را از پایین‌ترین سطح خود به بالاترین سطح یا بُعد در حالت عمومی می‌رساند؛ زیرا شخصی که به‌تازگی ورزش را شروع کرده است در وهله اول برای به‌دست‌آوردن حال خوب، برای پرنشاط شدن، برای سالم‌بودن، برای تقویت استخوان و درصد عضله‌ای که بتواند در سنین بالا برای حرکت‌کردن و به‌دست‌آوردن سلامت عمومی که برای زندگی سالم نیاز است را کسب کند.

 افراز با اشاره به بخش آمادگی جسمانی ویژه بیان داشت: قسمت دیگری از آمادگی جسمانی به اسم آمادگی جسمانی ویژه است و زمانی که فرد نسبت به رده سنی و رشته تخصصی که در حال فعالیت است و در حال طی‌کردن مسیر جهت رسیدن به قهرمانی در رشته مدنظر خویش است پیش‌نیاز آمادگی جسمانی عمومی را طی کرده و اکنون تمرینات سطح بالاتر و تخصصی رشته موردعلاقه خود برای رسیدن به قهرمانی را آغاز می‌کند.
 وی با اشاره به بخش‌بندی تمرینات در آمادگی جسمانی عمومی تأکید کرد: در آمادگی جسمانی عمومی انعطاف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا اگر فرد انعطاف کافی نداشته باشد بسیاری از کارهای روزمره خود را نمی‌تواند به‌درستی انجام دهد و دچار کوتاهی عضلات در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود.
 کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش با اشاره به بی‌ام‌آی افراد گفت: بی‌ام‌آی یا متابولیسم پایه هر فرد میزان شاخص توده بدنی است که بر حسب آن متابولیسم پایه هر فرد رو مشخص می‌شود و تمرین مناسب برای وی مشخص می‌گردد.
 وی با اشاره به اهمیت قدرت عضلانی در افراد افزود: به‌مرورزمان و با افزایش قدرت عضلانی فشار متابولیک روی عضلات ایجاد می‌شود و به استخوان‌ها منتقل می‌گردد که باعث افزایش تراکم استخوان باتوجه‌به دی‌ان‌ای های مرتبط با تراکم استخوان است؛ افزایش قدرت عضلات باعث پمپاژ بهتر خون و تنفس و اکسیژن‌رسانی بهتر می‌شود که در عملکرد کلی بدن تأثیرگذار است و استقامت عضلانی را هم در برمی‌گیرد.
عضو هیئت‌رئیسه هیئت آمادگی جسمانی استان قم با اشاره به سطح‌بندی بی‌ام‌آی خاطرنشان کرد: بی‌ام‌آی پایین‌تر از ۱۹ نشان‌دهنده لاغری مفرط فرد، بین ۱۹ الی ۲۴ یا ۲۵ حالت طبیعی فرد و اگر بی‌ام‌آی ۲۵ به بالا برای فرد ثبت شود نشان‌دهنده اضافه‌وزن و همچنین مشکلات متابولیک بیشتری است؛ البته به جز شرایطی که از طریق بی‌ام‌آی کنترل می‌شود دستگاه‌های تخصصی‌تری هم وجود دارند که می‌توانند این درصد رو برای افراد که در سطح بالاتر و حرفه‌ای‌تر هستند کاملاً مشخص کند.
وی با اشاره به ویژگی‌های آمادگی جسمانی ویژه در افراد بیان داشت: در بعد مهارت آمادگی جسمانی ویژه؛ سرعت، قدرت، توان، چابکی و سرعت عکس‌العمل سطح تمرینات بالاتر رفته است؛ به طور مثال فردی که در بُعد مهارت در حال انجام فعالیت است می‌تواند بر روی سرعت خود در هر رشته به‌واسطهٔ مسابقات گسترده‌ای که برگزار می‌شود تأثیر شگرفی را ایجاد کند.
 افراز با اشاره به بحث قهرمانی رشته‌های فیزیکال فیتنس اظهار داشت: در بحث قهرمانی، فیزیکال فیتنس مسابقات زیادی برگزار شده که این مسابقات بر پایه قدرت، سرعت و استقامت بدنی هستند و تمام فاکتورهایی که فرد باید پایه به پایه یاد بگیرد، در مسابقات به‌طورکلی کنار هم گنجانده شده و فرد در زمان کوتاه با به نمایش گذاشتن مهارت خود در آیتم‌ها به موفقیت خواهد رسید.

 وی با اشاره به بحث تندرستی و سلامت افراد جامعه با کمک رشته آمادگی جسمانی تشریح کرد: در وهله اول مربیان فیزیکال فیتنس که مدرک درجه سه را پس از گذراندن پیش‌نیازها و روند تعیین شده از سوی فدراسیون دارند در جهت تندرستی و سلامت مردم تمرینات آمادگی جسمانی را در سطح سالن‌های ورزشی و فضاهای روباز برگزار می‌کنند؛ اما برای تیم داری و آموزش مهارت برای رسیدن به سکوهای قهرمانی مربیان حتماً نیاز به مدرک دو و یک مربیگری را دارند.
 مدرس فدراسیون آمادگی جسمانی و تندرستی با اشاره به معرفی زیرشاخه‌های آمادگی جسمانی گفت: در رشته آمادگی جسمانی دقت و تمرکز بر روی تمام نکات وجود دارد، در بحث انعطاف رشته پیلاتس در بحث قدرت رشته فانکشنال فیتنس، کراس ترینینگ و تی‌ارایکس تعریف شده و رشته‌هایی هم با ابزار مختلفی در حال اجرا هستند؛ مانند کتل‌بل، بادی بلید و یا خیلی از زیر مجموعه‌هایی که در فاز قدرت و انعطاف مثل بادی بالانس درحال اجرا هستند.
 وی با اشاره به استفاده از ابزار و وزنه در رشته آمادگی جسمانی بیان داشت: در آمادگی جسمانی رشته کار با ابزار و دست نیز وجود دارد که با تک‌تک وزنه‌ها و ابزار قدرتی از قبیل ماشین‌ها، انواع وزنه‌هایی مثل دمبل، هالتر درحال انجام فعالیت و تمرین هستند.
 افراز با اشاره به کسب مقام ورزشکاران قمی در مسابقات کشوری گفت: فدراسیون آمادگی جسمانی در طول سال مسابقات مختلفی در انواع رشته‌های تخصصی برگزار می‌کند؛ در سال ۱۴۰۲ در بخش بانوان استان قم نفرات اول و برتر کشوری شدند در رشته آمادگی جسمانی شدند و در بخش آقایان نیز در هفته وحدت مسابقات بین‌المللی برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی همراه گردید.


خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای خبر /150
http://javaneparsi.ir/49660
اخبار مرتبط

نظرات شما