مسئول کمیته ورزش در آب:

هیدروتراپی یک روش درمانی است

مسئول کمیته ورزش در آب بانوان استان قم با اشاره به اینکه هیدروتراپی یک روش درمانی است، گفت: هیدروتراپی بر اساس خواص فیزیکی آب که همان فشار هیدرواستاتیک آب بر روی اندام‌های مختلف بدن است را می‌توان به‌عنوان یک روش درمانی حساب کرد.

فاطمه سادات حسینی مسئول کمیته ورزش در آب بانوان هیئت آمادگی جسمانی و تندرستی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به برنامه‌های این کمیته در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: در قسمت بانوان کمیته ورزش در آب هیئت آمادگی جسمانی و تندرستی استان قم برنامه‌های مختلفی از جمله همایش‌ها و مسابقات ورزش در آب با اهدای جوایز ارزنده در بین بانوان زیر ۵۰ و بالای ۵۰ سال اجرا برگزار کرده است.
 وی با اشاره رده سنی افراد شرکت‌کننده در این برنامه‌ها بیان داشت: در واقع بیشتر افرادی که در این فعالیت‌ها شرکت داشتند بانوان بین ۴۰ تا ۷۰ سال بودن و باسابقه بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های اختلالات اسکلتی و عضلانی و حتی در توان‌بخشی‌های قبل و بعد از جراحی‌ها و بیماری‌های اضطرابی افسردگی بیماری‌های نورولوژی و حتی اختلالات قلبی ریوی در این مسابقات و همایش‌ها که در باشگاه‌ها و استخرهای مختلف استان قم برگزار شده شرکت داشته‌اند.
 مسئول کمیته ورزش در آب بانوان هیئت آمادگی جسمانی با اشاره به برنامه‌های سال ۱۴۰۳ این کمیته نیز ابراز داشت: در سال ۱۴۰۳ کمیته ورزش در آب بانوان اقدام به برگزاری دوره مربیگری ورزش در آب بر طبق سرفصل‌های دروس تئوری و عملی با هماهنگی فدراسیون آمادگی جسمانی و تندرست خواهد داشت و همچنین اقدام به برگزاری همایش‌ها و مسابقات بیشتری در این سال خواهد کرد، لازم به ذکر است که بالغ بر ۱۰ مربی فعال در زمینه‌های مختلف ورزش در آب زیر نظر این کمیته در حال فعالیت هستند و در استخرها به‌صورت گروهی و یا خصوصی مشغول مداوا و تراپی مراجعه‌کننده هستند.

 وی با اشاره به استقبال بیشتر خانم‌ها نسبت به آقایان از این رشته افزود: اثرات و خواص آب‌درمانی و ورزش‌های آبی برای جامعه کاملاً مشخص شده و چون خانم‌ها به لحاظ وقت، وقت آزادتری نسبت به آقایان دارند و هم به لحاظ نیازی که در خودشان احساس می‌کنند استقبال بیشتری نسبت به آقایان از این رشته دارند، ضمن اینکه آمار افسردگی در خانم‌ها بیشتر از آقایان هست و ورزش‌های آبی و علی‌الخصوص ورزش در آب که با دستگاه و بدون دستگاه در داخل آب صورت می‌گیرد می‌تواند اثرات بسیار مطلوبی روی آنان داشته باشد.
 مدرس و مربی نجات‌غریق با اشاره به تعریف ورزش در آب گفت: ورزش در آب یا هیدروتراپی یا اکواتراپی در واقع به یک روش درمانی اطلاق می‌شود که بر اساس خواص فیزیکی آب توأم با خواص شناخته شده ورزش و حرکات ورزشی در آب موجب درمان بسیاری از عارضه‌ها می‌شود.
 وی با اشاره به فواید ورزش در آب بیان داشت: ورزش در آب یا آکواتراپی، هیدروتراپی را می‌توان به‌عنوان یک‌رشته برد برد به‌حساب شمرد؛ چون در این رشته هم از فواید ورزش که بر هیچ‌کسی پوشیده نیست بهره‌مند می‌شویم و هم در کنار فواید و خواص فیزیکی که خود آب بر روی دستگاه عضلانی اسکلتی و دستگاه نورولوژیک و اثر مطلوبی که روی بیماری‌های حاصل از اختلالاتی که در این دستگاه‌ها ایجاد می‌شود دارد.
 حسینی با اشاره به اینکه اکواتراپی یک روش درمانی است، اظهار داشت: هیدروتراپی بر اساس خواص فیزیکی آب که همان فشار هیدرواستاتیک آب بر روی اندام‌های مختلف بدن است را می‌توان به‌عنوان یک روش درمانی حساب کرد، در واقع با انجام حرکت ورزشی چه با دستگاه و چه بدون دستگاه به بهبود وضعیت فرد بیمار رو یا فرد مراجعه‌کننده پرداخته می‌شود و از پیشرفت بیماری‌هایی از قبیل بیماری‌های اسکلتی و عضلانی که باعث تضعیف و تحلیل عضلات شده جلوگیری کرد و در بیماران ام اس یا ای ال اس عضلات تحلیل رفته را تقویت و حتی جلوگیری از تحلیل‌رفتن عضلات جدید شود.

 وی به حداقل رسیدن آسیب در هیدروتراپی گفت: در داخل آب با افزایش دامنه حرکتی مفاصل به‌خاطر معلق بودن و کاهش فشار روی مفاصل بدن خاصیت ورزش چندین برابر می‌شود و آسیب‌های ناشی از ورزش در خارج از آب که فشار روی مفاصل است که گاهی به دلیل آموزش حرکات نادرستی که سهواً توسط مربی یا اجرای نادرست حرکات توسط مراجعه‌کننده است در آب به حداقل می‌رسد.
 مسئول کمیته ورزش در آب بانوان هیئت آمادگی جسمانی در ادامه بیان داشت: افرادی که به طور مستمر و روزانه و یا هفتگی در جلسات آب‌درمانی شرکت می‌کنند گزارشاتی مبنی بر این که این ورزش باعث کاهش و تسکین درد مفاصل و عضلات شده و همچنین دامنه حرکتی مفاصل افزایش پیدا کرده و حتی در مواردی عضلات فلج شده به‌خاطر فشاری که آب بر روی اندام‌ها دارد بازتوانی شده است.
 وی با اشاره به خواص آب‌درمانی بیان داشت: آب‌درمانی باعث گشادشدن عروق و بهبود گردش خون و افزایش خون‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن می‌شود و با ورزش‌ها و حرکاتی که در داخل آب به‌خاطر معلق بودن در آب صورت می‌گیرد، هم درد و فشار کمتری و هم لذت بیشتری را تجربه می‌کند و به دلیل خاصیت آرام‌بخش آب در درمان افسردگی‌ها و بیماری‌های اضطرابی و حتی در کاهش وزن بسیار مؤثر واقع شده است.
 مدرس و مربی شنا با اشاره به محدودیت ورزش در دوران بارداری اظهار داشت: در ورزش‌های دوران بارداری برای افرادی که زایمان طبیعی دارند و یا به علت محدودیت‌های بارداری که گاهی بعضی از افراد در ورزش برای خود در ایجاد می‌کنند، این محدودیت‌ها در آب و استخرها به حداقل می‌رسد و با کمترین فشار و در بهترین وضعیت روحی و عضلانی فرد می‌تواند به ورزش خود ادامه دهد.

 وی با اشاره به تأثیرات ورزش در آب بر کاهش وزن گفت: باتوجه‌به تحقیقات صورت‌گرفته درباره تأثیر ورزش در آب بر کاهش وزن ثابت شده که در هنگام ورزش‌کردن در آب به علت مقاومت فشار هیدرواستاتیک آب اثربخشی و بازدهی تمرینات دوبرابر شده و کاهش وزن هم از جمله آثار مطلوب تمرین و ورزش در آب است.
 حسینی با اشاره به دیگر برنامه‌های این کمیته در سال ۱۴۰۳ بیان داشت: اختصاص ساعت‌هایی مجزا برای ورزش در آب بانوان در فضایی مناسب به‌دوراز ازدحام و شلوغی باشد که مراجعه‌کنندگان برای انجام حرکات دچار مشکل نشوند و شرایط تهویه‌ای طوری باشد که بتوانند به‌خوبی تبادل اکسیژن رو انجام دهند.
 وی در ادامه برنامه‌های این کمیته افزود: اختصاص سانس‌های جداگانه برای ورزش در آب بانوان با حضور مربیان مورد تأیید کمیته که برطبق برنامه‌ها و متد روز دنیا و به‌دوراز روش‌های منسوخ به‌صورت تخصصی به همراه استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات و با کمترین هزینه به مراجعین آموزش می‌دهند تا نتیجه مطلوبی برای آنها داشته باشد.


خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای خبر /150
http://javaneparsi.ir/49967
اخبار مرتبط

نظرات شما