در گفتگو با قم فردا مطرح شد؛

آسیب همسترینگ کابوس ورزشکاران

متخصص ارتوپدی با اشاره به انجام تمرینات هماهنگی گفت: یک سهم مهم در پیشگیری از آسیب انجام تمرینات هماهنگی بین عضلات است، این تمرینات هماهنگی پیش‌نیاز اولیه در بالابردن کارکرد عضلات است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  صدمه همسترینگ یا صدمه عضلات قسمت پشت ران می‌تواند برای یک مدت طولانی بازیکن را از بازی دور کند، مصدومین عضله همسترینگ حتی پس از بهبودی تا مدتی با ترس و نگرانی تمرین می‌کنند آنها دائماً فکر می‌کنند که آیا با این استارت سرعتی دوباره آسیب خواهند دید؛ اما گفته‌های قدیم می‌گوید همیشه که پیشگیری بهتر از درمان است.
 دکتر محمدرایان رادان متخصص ارتوپدی و مربی ورزش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به راهکارهای پیشگیری از مصدومیت همسترینگ اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار، توانایی استقامت بازیکنان شما است، بهبود در استقامت هوازی می‌تواند به میزان قابل‌توجهی خطر آسیب به‌زانو در یک مسابقه فوتبال را کاهش دهد.
 وی با اشاره به دلیل این موضوع بیان داشت: بازیکن قادر است حرکات انفجاری و سرعتی را بدون رسیدن به خستگی کامل انجام دهد. زمان بازسازی برای انجام فعالیت‌های سرعتی کوتاه می‌شود و بدین ترتیب بازیکن انرژی بیشتری برای انجام حرکت بعدی خواهد داشت و همچنین انجام تمرین با شدت بالا و به‌اصطلاح در فاز بی‌هوازی که با سرعت بالا و تا مرز خستگی انجام می‌شود به طور بسیار چشمگیری منجر به کاهش خطر آسیب می‌شود.
 متخصص ارتوپدی با اشاره به انجام تمرینات هماهنگی ابراز داشت: یک سهم مهم در پیشگیری از آسیب انجام تمرینات هماهنگی بین عضلات است، این تمرینات هماهنگی پیش‌نیاز اولیه در بالابردن کارکرد عضلات است.
 وی با اشاره به مزیت انجام تمرینات هماهنگ گفت: زمانی که تمرینات هماهنگی به‌خوبی انجام شود مانع از افزایش تنش در ماهیچه‌ها شده و آسیب‌ها را کاهش می‌دهد. درصورتی‌که تمرینات هماهنگی انجام نشود باعث افزایش کشش عضلات گردیده و منجر به خستگی سریع‌تر شده و باعث سفتی عضلات و کاهش انعطاف‌پذیری می‌گردد و در نتیجه ریسک کشیدگی عضلات همسترینگ را افزایش می‌دهد.
 رادان با اشاره به انجام تمرینات تقویتی همسترینگ عنوان کرد: یکی از راه‌های مهم پیشگیری از آسیب عضلات پشت زانو و همسترینگ انجام تمرینات قدرتی در این ناحیه است.
 وی خاطرنشان کرد: این تمرینات باعث می‌شود به بهبود عملکرد عضلات در مواقع فشار بیش از حد به‌زانو و عضلات در طول بازی فوتبال کمک می‌کند. نکته مهم این است که تمرینات قدرتی همسترینگ بایستی به همراه تمرینات انعطاف‌پذیری انجام گیرد این مسئله در طراحی این نوع تمرینات در نظر گرفته شود
 مربی ورزش با اشاره به انجام تمرینات پلیومتریک بیان داشت: در یک بازی فوتبال عمدتاً زمان آسیب به عضلات همسترینگ زمانی است که یک نوسان ناگهانی در افزایش بار به عضلات پشت ران ایجاد می‌شود و ناگهان فشار زیادی به ناحیه زانو وارد می‌شود به همین دلیل برای کاهش خطر آسیب در این نوع حرکات، بایستی این نوع حرکات خاص شبیه‌سازی شود.
 وی با اشاره به اینکه تمرینات پلیومتریک به همراه تمرینات هماهنگی به پیشگیری صدمات کمک زیادی می‌کند تأکید کرد: این روش شامل جهش‌های سریع، طراحی می‌شود و نکته مهم در این تمرینات کوتاه‌کردن زمان فعالیت بین عضلات موافق حرکت و عضلات پایدارکننده یا مخالف حرکت و در نتیجه تقویت رباط، تاندون و عضلات می‌شود. یک تمرین اضافی چابکی با نردبان‌های هماهنگی و موانع، به همراه تمرینات جهشی به طور قابل‌توجهی به پیشگیری از آسیب کمک می‌کند.
 رادان با اشاره به دارابودن تحرک کافی در تمرینات گفت: برنامه کشش و چابکی منظم می‌تواند به طور حیرت‌آوری به کاهش آسیب کمک کند، کشش مؤثر باعث افزایش دامنه حرکات مفاصل می‌شود و درعین‌حال سختی عضلات را نیز کاهش می‌دهد و به‌احتمال زیاد محدودیت‌های حرکت را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و به همین دلیل بار و فشار احتمالی بر روی همسترینگ را در طول یک بازی به حداقل می‌رساند و بنابراین خطر آسیب را کاهش می‌دهد.
 وی با اشاره به اینکه واحدهای عضلانی و تاندون‌ها در معرض انرژی و فشار زیادی قرار دارند و باید بسیار انعطاف‌پذیر باشند، گفت: دانشمندان ورزشی بر اهمیت برنامه‌های کشش، به‌ویژه در فوتبال که با انواع مختلف حرکات با شدت بالا و حرکات غیرعادی عضلات روبرو است، تأکید می‌کنند. اگر انعطاف‌پذیری عضلات کافی نباشد، کشیدگی فیبر عضلانی می‌تواند فراتر از حد تحمل فشار باشد و باعث پارگی عضله شود.
 مربی ورزش با اشاره به گرم‌کردن قبل از جلسات تمرین و بازی افزود: یک روش معمول برای گرم‌کردن دارای دو مزیت در پیشگیری از آسیب است؛ یک برنامه گرم‌کردن خوب، دما و گردش خون عضلات را افزایش می‌دهد.
 وی گفت: این مسئله باعث افزایش در کشش عضلات می‌شود و عضله برای تحمل فشارهای بیشتر آماده می‌شود. علاوه بر گرمایش اثر مثبت بر هماهنگی عصبی - عضلانی نیز دارد؛ با گرم‌کردن، بازیکن به‌خوبی برای شرایط خاص یک بازی فوتبال آماده می‌شود.
 رادان با اشاره به تأثیر دیگر گرم‌کردن قبل از ورزش خاطرنشان کرد: تأثیر دیگر گرم‌کردن قبل از تمرین و بازی، تحریک متابولیسم اکسیداتیو یک بازیکن است که تأثیر بسزایی در انجام فعالیت با شدت بالا دارد، افزایش جذب اکسیژن در هنگام شروع کارهای سرعتی و کاهش تجمع لاکتات، باعث افزایش عملکرد فیزیکی اضافی در فعالیت با شدت بالا می‌شود.
کافی است با درنظرگرفتن اصول و قواعد تمرین‌کردن و انجام صحیح حرکات از مصدومیت‌های شدیدی همچون صدمات همسترینگ و دورماندن از تمرینات و مسابقات پیشگیری کرد.


خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای خبر /150
http://javaneparsi.ir/50477
اخبار مرتبط

نظرات شما