با حضور نماینده شهرهای زیارتی؛

«سقاخانه» به میزبانی قم افتتاح شد

آیین افتتاح دومین رویداد ملی سقاخانه با حضور نماینده شهرهای زیارتی کشور در قم برگزار شد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» سید محمد موسوی‌منش در نشست رسانه‌ای دومین دوره رویداد ملی سقاخانه هم‌زمان با ایام «روز قم» که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات رضوان شهرداری قم  با حضور نمایندگان شهرداری‌های شهرهای زیارتی برگزار شد اظهار داشت: سند توسعه شهرها در افق‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت تعریف می‌شود که گفته می‌شود برنامه‌های تعریف شده حدود ۲۰ درصد محقق می‌شود علت عدم تحقق آن هم نگاه از بالابه‌پایین است؛ اما این رویداد تلاش می‌کند رویکردها را از پایین‌به‌بالا تبیین کند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم ادامه داد: در این رویداد به دنبال رویکرد مسئله‌محور در حوزه گردشگری مذهبی از کف جامعه هستیم ایده‌هایی که به این رویداد خواهد آمد تا تبدیل به طرح شده و اجرا شود.

همچنین عطایی در این مراسم بیان داشت: اهمیت گردشگری مذهبی بسیار واضح است؛ زیرا متفاوت از گردشگری دینی است و گردشگری دینی ذیل گردشگری مذهبی قرار دارد.

 مدیرکل بنیاد نخبگان استان قم افزود: این رویکرد علمی در جامعه دانشگاهی و مدیران شهری مشخص است، این رویداد یک رویکرد جدید مسئله‌محوری بر اساس خلاقیت توسط جوانان نخبه را مطرح می‌کند، ایران در شاخص‌ها نخبه در جهان نفر سوم است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی تصریح کرد: این رویداد حل مسئله‌محوری باید ذیل طرح شهید بابایی مطرح شود در طرح شهید بابایی پیشنهادها دانشجویی اعلام می‌شود این ایده‌ها پرورش پیدا می‌کنند و تبدیل به محصول می‌شوند، برگزیدگان رویداد سقاخانه می‌توانند از مزایای و تسهیلات بنیاد نخبگان استفاده کنند.



 در این مراسم عطایی‌نژاد گفت: گام اول این رویداد با محوریت ایده‌پردازی و ایجاد حساسیت در جامعه نخبگانی و تبدیل ایده‌ها به‌صورت عالمانه در فضای شهری است.

زیارت برای زیارت 

دبیر دومین رویداد ملی سقاخانه افزود: موضوع علمی در قالب یک پروژه مفصل در دانشگاه فردوسی مشهد مطرح شد، رویکرد در فضای سقاخانه یک مسیر علمی برای رسیدن به اهداف است.

وی گفت: اهداف این رویداد ارتقا نگاه به مسئله زیارت و ابعاد متفاوت آن، ایجاد حلقه وصل میان ایده‌پردازان و مدیران شهری، شناسایی و جذب ایده‌های نو و مسئله‌محور در حوزه زیارت، پرورش استعداد و ایده‌های نو تا مرحله اجرا، ایجاد انگیزه در قشر جوان به‌ویژه دانشجویان، پذیرش و معرفی ایده‌های متفکرانه، ایجاد بستر مناسب جهت اجرای طرح‌های برتر کسب‌وکار و معرفی به بازار کار و ایجاد فرصت‌های شغلی پر حوزه مرتبط با زیارت و... است.

دبیر دومین رویداد ملی سقاخانه بیان داشت: مخاطب رویداد سقاخانه شهروندان، زائران مدیران شهری و شرکت‌های نوآور است همچنین ایده‌های عمومی، طرح کسب‌وکار در قالب برگزاری استارت‌آپ ویکند و ارائه طرح متمایز شهری باقابلیت اجرا در ادامه موردتوجه قرار خواهد گرفت و شهرداری‌های شیراز، مشهد، قم و طبس در فرایند برگزاری این رویداد مشارکت می‌کنند.

عطایی نژاد افزود: داوران هنوز مشخص نیستند یک کارگروه  از افراد باتجربه و متخصص تشکیل شده است که این‌ها دوران را انتخاب خواهند، داوران روی سه بخش خلاقیت، ایده‌پردازی و نحوه اجرا متمرکز خواهند شد، علاقه‌مندان می‌توانند برای جزئیات بیشتر به وب‌سایت سقاخانه مراجعه کنند.


محسن کیانی در این مراسم اظهار داشت: مردم قم در ۱۲۰۰ سال پیش در استقبال از حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها حماسه آفریدند و‌ برگ زرینی به نام خود ثبت کردند.

معاون شهردار مشهد اضافه کرد: این رویداد دغدغه تقویت هویت دینی شهرهای مذهبی و زیارتی را دارد و برای توسعه فرهنگ و ارتقا جایگاه میزبانی تلاش می‌کند، این هم‌فکری‌ها زمینه‌ساز تقویت و گسترش تعاملات فی‌مابین خواهد شد و به باعث نگاه به مسئله زیارت در ابعاد مختلف می‌شود.

وی تصریح کرد: نباید نگاه درآمدی به مقوله زیارت داشت، گردشگری رویکرد خاص خود را دارد برکات این برنامه‌ها جذب ایده‌های نو در زمینه زیارت است و برای قشر جوان ایجاد انگیزه می‌کند باید به زیارت به مفهوم زیارت پرداخت نباید نگاه گردشگری داشته باشیم؛ زیرا اگر نگاه درآمدی شکل بگیرد روح زیارت را به مخاطره خواهد انداخت.

نگاه درآمدی به مسئله زیارت خطرناک است

کیانی عنوان داشت: نگاه درآمدی به مسئله زیارت خطرناک است اینکه برای ماندگاری زائر در شهر موج‌های آبی به راه می‌اندازیم این نگاه غلط است در موضوع زیارت غنی هستیم که می‌توانیم برای ماندگاری زائر از منظر زیارت نگاه کنیم، شرایط شهرهای زیارتی با هم متفاوت است و برنامه‌ریزی‌های متفاوتی را نیاز دارد.
همچنین راستینه نیز هم عنوان داشت: طبس برای اولین‌بار در این رویداد حضور دارد، طبس میقات الرضا و شاه‌راه پنج استان مهم کشور است که ۴ میلیون مسافر در ایام نوروز را پذیرای می‌کند و در طول سال ۱۲ میلیون زائر امام رضا علیه‌السلام را پذیرایی می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر طبس گفت: زیارتگاه امامزاده حسین بن موسی الکاظم برادر تنی امام رضا علیه‌السلام در شهر طبس قرار دارد باید دارالمؤمنین بودن طبس حفظ شود، شهرداری طبس سازمان فرهنگی و اجتماعی ندارد این سازمان ایجاد شود.

همچنین نیری اظهار داشت: وجود سه کلان‌شهر به‌عنوان مراکز اصلی زیارت می‌تواند به توسعه فرهنگ گردشگری و فرهنگ زیارت کمک کند شهرهایی مانند طبس دارای ظرفیت‌های خوبی هستند شهرهای متنوع مانند طبس گمنام هستند که در این رویداد معرفی شوند.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز ادامه داد: کشور ما دارای تنوع قومی است که می‌تواند معرفی شود و باید در سطح بین‌المللی فرهنگ زیارت و تفاوت‌ها را معرفی کنیم و این را نیز از طریق خلاقیت و نوآوری معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه گردشگری داخلی فرایندی تعریف شود و زائران در کنار زیارت از ظرفیت شهرهای دیگر هم استفاده کنند، همچنین سطح محلی و منطقه‌ای یابد مورد بررسی قرار گیرد.

در پایان از پوستر دومین رویداد ملی سقاخانه رونمایی شد.
​​​​​​​
انتهای خبر /۱۷۰

 
http://javaneparsi.ir/50832
اخبار مرتبط

نظرات شما