قمفردا گزارش میدهد؛
گشایش گره ترافیکی در انتظار میدان سپاه
یکی از محورها و شریانهای پرتردد شهر در میدان سپاه است که دچار گرههای ترافیکی بسیاری میشود که با احداث تقاطع میدان سپاه یک روانسازی و گشایش ترافیکی در این محور رخ خواهد داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» یکی از معضلات کلانشهر قم وجود گرههای ترافیکی در برخی از ساعات روز در برخی از خیابانهای شهر است که در این خصوص در طی سالهای اخیر مدیریت شهری بهمنظور روانسازی ترافیک و بازگشایی گرههای ترافیکی پروژههای مهمی را اجرا کرده است. برای این امر ۳۵ تقاطع غیر همسطح و ۲۲ تقاطع در ۵ محور اصلی شهر قم احداثشده است.
یکی از نقاط مهم و ترافیکی در شهر قم که توجه مدیران شهری را به خود جلب کرده میدانی است در ابتدای منطقه چهار شهری به نام میدان سپاه که در مرکز شهر قرارگرفته است و بلوار شهید اخلاقی را به بلوار جمهوری متصل میکند.
میدان سپاه یکی از گرههای ترافیکی استان است
از همین رو علیرضا خلیلی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به پروژه تقاطع غیر همسطح میدان سپاه، اظهار داشت: با توجه به گرههای ترافیکی این محور، مطالعات حملونقلی در خصوص این محور صورت گرفت که مشخص شد این میدان نیازمند تقاطع غیر همسطح است.
وی ادامه داد: این پروژه بهمنظور کاهش گره ترافیکی پس از اخذ مصوبه شورای ترافیک در دستور کار قرار گرفت. بیش از یک سال مطالعه احداث تقاطع غیرهمسطح برای این میدان به طول انجامید اما برای بهتر اجراشدن آن در جهت رفع ترافیک منطقه مجدد بازطراحی شد.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه فاز اول طراحی این پروژه صورت گرفته است، گفت: هماکنون در حال آمادهسازی نقشههای فاز دوم این پروژه هستیم که بعد از اتمام وارد مرحله انتخاب پیمانکار و درنهایت اجرا خواهیم شد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر برای کاهش مشکلات ترافیکی در میدان سپاه، دوربرگردان این میدان حذف و مسیر جایگزین آن در ابتدای خیابان عطاران احداثشده است. از دیگر مشکلات این محور پارکهای حاشیهای است که باعث ایجاد ترافیک میشود.
تلاقی محور عمار یاسر با محور جمهوری از ویژگیهای شاخص میدان سپاه است و به همین خاطر به یکی از میدانهای پرازدحام و ترافیکی شهر قم تبدیلشده است.
بهرهبرداری از تقاطع سپاه طی ۲ سال
این در حالی است که سید مرتضی سقائیان نژاد در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح سپاه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این پروژه، اظهار داشت: با توجه به گرههای ترافیکی در این محور، مطالعات حملونقلی انجام شد که این محور نیازمند یک تقاطع است.
وی ادامه داد: این پروژه بهمنظور کاهش گره ترافیکی پس از اخذ مصوبه شورای ترافیک در دستور کار قرار گرفت. بیش از یک سال مطالعه احداث تقاطع غیرهمسطح برای این میدان به طول انجامید اما برای بهتر اجراشدن آن در جهت رفع ترافیک منطقه مجدد بازطراحی شد
شهردار قم با اشاره به بودجه عمرانی این پروژه، عنوان کرد: در قرارداد اولیه این پروژه هزینه ۲۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفتهشده است و پیشبینی میکنیم که طی دو سال این پروژه به بهرهبرداری برسد.
وی اضافه کرد: تقاطع میدان سپاه از جمله تقاطعهای است که بین دو شریان اصلی بلوار جمهوری و عمار یاسر قرارگرفته است.
سقائیان نژاد با اشاره به اینکه با بهرهبرداری این تقاطع برنامه اول و دوم شهرداری به سرانجام خواهد رسید، گفت: با عملیاتی شدن این تقاطع یک محور مهم در استان بازگشایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه در ادامه پروژههای فاز پنج عمار یاسر است که شریان عمار یاسر شامل مقداد، تونل، ۱۵ خرداد و خود خیابان عمار یاسر را به تقاطع سپاه متصل خواهد کرد.
پروژه تقاطع غیرهمسطح سپاه قرار است بهصورت سه سطحه با مبلغ اولیه پیمان ۲۵۲میلیارد تومان و با مدت زمان اجرای ۲۴ ماه به پیمانکاری سازمان توسعه و عمران شهرداری قم اجرایی شود.
مساحت عرشه پل روگذر این پروژه یک هزار و ۸۰۰ مترمربع ، مساحت چپگرد جهتی زیرگذر یک هزار و ۶۰۰ مترمربع، میزان حجم خاکبرداری ۶۰ هزار مترمکعب، میزان حفاری شمع ۳ هزار و ۴۰۰ مترمکعب و تعداد شمع ۱۸۰ میله خواهد بود.
پروژه تقاطع سپاه در چند فاز اجرا خواهد شد
از همین رو مسعود بخشی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: مدتزمان اجرای پروژه ۲۴ ماه پیشبینیشده است، البته وجود تعدد تأسیسات بسیار زیاد شهری در این پروژه مقداری این پروژه را دچار چالش میکند، اما تلاش میشود برای حل مشکلات تأسیساتی با همکاری این شرکتها ورود کنند تا زمان اجرای پروژه به تعویق نیفتد.
وی افزود: این پروژه به نحوی برنامهریزی میشود که کمترین تأثیر را در بحث جریانات ترافیکی بگذارد و به همین دلیل در چند فاز اجرایی بهپیش خواهد رفت.
مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم تصریح کرد: این موارد در دفتر فنی سازمان توسعه و عمران با همکاری مشاور و کارفرمای پروژه که معاونت فنی و عمرانی شهرداری است در دست بررسی است و سه گزینه پیشبینیشده است که باید به نحوی برنامهریزی شود که کمترین تأثیر را در جریانات ترافیکی داشته باشد.
بخشی بابیان اینکه این پروژه در سه سطح اجرا میشود، عنوان کرد: سطح منفی یک یا زیرگذر که رسالت جنوب را به جمهوری شرق مرتبط میکند، سطح روگذر که مسیر مستقیم خیابان اخلاقی به رسالت و جنوب را پوشش میدهد و سطح صفر شریان عادی که جمهوری شرق به غرب را تأمین میکند.
تقاطع سپاه از جمله تقاطعهای است که بین دو شریان اصلی بلوار جمهوری و عمار یاسر قرارگرفته و این محور در قسمت عمار یاسر شامل مقداد، تونل، ۱۵ خرداد، خود عمار یاسر و وصل شدن به میدان سپاه است.
۱۲ ملک بهمنظور اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح سپاه تملک خواهد شد
از طرفی علیرضا اقبالیان در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح سپاه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: تقاطع غیرهمسطح سپاه در ادامه بلوار جعفر طیار در حدفاصل خیابان رسالت، بلوار جمهوری و خیابان اخلاقی بهصورت یک پروژه سه سطحی زیرگذر، روگذر و همسطح با اشاره به طرحهای مطالعاتی جامع حملونقل و ترافیک و مصوبات درون شهرداری انجام و آغاز به کار کرد.
وی افزود: در این مسیر حدود ۳ هزار مترمربع ملک وجود دارد که در بیشتر موارد حیاطهای منازلی است که باید عقبنشینی کنند و این مقدار حدود یک هزار و ۸۰۰ متر است.
مدیر منطقه ۴ شهرداری قم ادامه داد: مدیریت منطقه به شکلهای مختلف در حال انجام مباحث تملکی است و بهطورکلی ۱۲ ملک به شکل کلی در این مسیر وجود دارد. تاکنون ۳ملک خریداریشده و مابقی نیز در دستور کار و مذاکره است تا طی سال جاری و سال آینده بتوان این تملکات را انجام و در اختیار پروژه قرار داد.
اقبالیان تصریح کرد: حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال جاری در خصوص تملکات در منطقه ۴ پروژه و کار تعریفشده است و در سال آینده نیز تلاش میشود این مبلغ حفظ شود تا بتوان پروژههای تملکی را در ادامه پروژه جعفر طیار و پل نیکاندیش و مبحث بلوار فردوسی به سرانجام رساند و تمام کرد.
انجام ۵۴هزار مترمکعب خاکبرداری در پروژه تقاطع غیرهمسطح سپاه قم
همچنین عباس حلوایی زاده در حاشیه آغاز عملیات اجرایی تقاطع سپاه در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: تقاطع سه سطح میدان سپاه از طرحهای بود که در اولویت اول طرح حوزه حملونقل و ترافیک قرار داشت.
وی افزود: این پروژه بهصورت مفصل هم میکرو و هم ماکرو طراحی شد و در حال حاضر بهصورت سه سطحی یعنی شهید اخلاقی شرق به سمت عمار یاسر غرب اتصال تک مسیر دارد و بهصورت دایره کنار عمار غرب به سمت جمهوری جنوب است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: مشخصات فنی این طرح به این شکل است که طول روگذر حدود ۵۳۵ متر و زیرگذر ۶۳۰ متر طول مسیر است. همچنین عملیات آرماتوربندی بالغبر ۱۲۰۰ تن، ۵۴ هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری و ۱۳هزار مترمکعب عملیات بتنریزی است.
حلوایی زاده گفت: این پروژه در منطقه بسیار پرترافیک شهر است که انجام آن از معضلات ترافیکی و خواست مردم بود و امید است با زمانبندی مناسب به بهرهبرداری برسد.
وی خاطرنشان کرد: با احداث این پروژه کاهش موضوعات ترافیکی، زمان سفر در این منطقه، کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگیهای شهری روی میدهد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه قرارداد این پروژه میان شهرداری قم و سازمان توسعه و عمران منعقدشده است گفت: بالغبر ۲هزار مترمربع تملکات در این پروژه در بخش حدفاصل ریل از محدوده منطقه ۴ تا میدان سپاه و ۳۰۰ مترمربع از میدان سپاه تا خیابان ۲۰ متری گلستان تملک شده است که روی هم ۲۳۰۰ مترمربع تملکات داشته است.
حلوایی زاده تصریح کرد: به اضافه تملکات تأسیسات شهری نیز وجود دارد که هماهنگیها در حال انجام است تا حین اجرای پروژه تأسیسات اصلی مثل لوله فاضلاب ۱۲۰۰ متری جابهجا شود.
درهرصورت امروز اهمیت احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه پس از تکمیل محور فاز پنج عمار یاسر خود را بیشتر نشان میدهد. از طرفی با تکمیل این پروژه ۵۴ ساله و احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه، رینگ ترافیکی عمار یاسر به جریان افتاده و تحولی در مدیریت ترافیک شرق حرم مطهر رخ خواهد داد.
انتهای خبر /160
یکی از نقاط مهم و ترافیکی در شهر قم که توجه مدیران شهری را به خود جلب کرده میدانی است در ابتدای منطقه چهار شهری به نام میدان سپاه که در مرکز شهر قرارگرفته است و بلوار شهید اخلاقی را به بلوار جمهوری متصل میکند.
میدان سپاه یکی از گرههای ترافیکی استان است
از همین رو علیرضا خلیلی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به پروژه تقاطع غیر همسطح میدان سپاه، اظهار داشت: با توجه به گرههای ترافیکی این محور، مطالعات حملونقلی در خصوص این محور صورت گرفت که مشخص شد این میدان نیازمند تقاطع غیر همسطح است.
وی ادامه داد: این پروژه بهمنظور کاهش گره ترافیکی پس از اخذ مصوبه شورای ترافیک در دستور کار قرار گرفت. بیش از یک سال مطالعه احداث تقاطع غیرهمسطح برای این میدان به طول انجامید اما برای بهتر اجراشدن آن در جهت رفع ترافیک منطقه مجدد بازطراحی شد.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه فاز اول طراحی این پروژه صورت گرفته است، گفت: هماکنون در حال آمادهسازی نقشههای فاز دوم این پروژه هستیم که بعد از اتمام وارد مرحله انتخاب پیمانکار و درنهایت اجرا خواهیم شد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر برای کاهش مشکلات ترافیکی در میدان سپاه، دوربرگردان این میدان حذف و مسیر جایگزین آن در ابتدای خیابان عطاران احداثشده است. از دیگر مشکلات این محور پارکهای حاشیهای است که باعث ایجاد ترافیک میشود.
تلاقی محور عمار یاسر با محور جمهوری از ویژگیهای شاخص میدان سپاه است و به همین خاطر به یکی از میدانهای پرازدحام و ترافیکی شهر قم تبدیلشده است.
بهرهبرداری از تقاطع سپاه طی ۲ سال
این در حالی است که سید مرتضی سقائیان نژاد در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح سپاه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این پروژه، اظهار داشت: با توجه به گرههای ترافیکی در این محور، مطالعات حملونقلی انجام شد که این محور نیازمند یک تقاطع است.
وی ادامه داد: این پروژه بهمنظور کاهش گره ترافیکی پس از اخذ مصوبه شورای ترافیک در دستور کار قرار گرفت. بیش از یک سال مطالعه احداث تقاطع غیرهمسطح برای این میدان به طول انجامید اما برای بهتر اجراشدن آن در جهت رفع ترافیک منطقه مجدد بازطراحی شد
شهردار قم با اشاره به بودجه عمرانی این پروژه، عنوان کرد: در قرارداد اولیه این پروژه هزینه ۲۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفتهشده است و پیشبینی میکنیم که طی دو سال این پروژه به بهرهبرداری برسد.
وی اضافه کرد: تقاطع میدان سپاه از جمله تقاطعهای است که بین دو شریان اصلی بلوار جمهوری و عمار یاسر قرارگرفته است.
سقائیان نژاد با اشاره به اینکه با بهرهبرداری این تقاطع برنامه اول و دوم شهرداری به سرانجام خواهد رسید، گفت: با عملیاتی شدن این تقاطع یک محور مهم در استان بازگشایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه در ادامه پروژههای فاز پنج عمار یاسر است که شریان عمار یاسر شامل مقداد، تونل، ۱۵ خرداد و خود خیابان عمار یاسر را به تقاطع سپاه متصل خواهد کرد.
پروژه تقاطع غیرهمسطح سپاه قرار است بهصورت سه سطحه با مبلغ اولیه پیمان ۲۵۲میلیارد تومان و با مدت زمان اجرای ۲۴ ماه به پیمانکاری سازمان توسعه و عمران شهرداری قم اجرایی شود.
مساحت عرشه پل روگذر این پروژه یک هزار و ۸۰۰ مترمربع ، مساحت چپگرد جهتی زیرگذر یک هزار و ۶۰۰ مترمربع، میزان حجم خاکبرداری ۶۰ هزار مترمکعب، میزان حفاری شمع ۳ هزار و ۴۰۰ مترمکعب و تعداد شمع ۱۸۰ میله خواهد بود.
پروژه تقاطع سپاه در چند فاز اجرا خواهد شد
از همین رو مسعود بخشی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: مدتزمان اجرای پروژه ۲۴ ماه پیشبینیشده است، البته وجود تعدد تأسیسات بسیار زیاد شهری در این پروژه مقداری این پروژه را دچار چالش میکند، اما تلاش میشود برای حل مشکلات تأسیساتی با همکاری این شرکتها ورود کنند تا زمان اجرای پروژه به تعویق نیفتد.
وی افزود: این پروژه به نحوی برنامهریزی میشود که کمترین تأثیر را در بحث جریانات ترافیکی بگذارد و به همین دلیل در چند فاز اجرایی بهپیش خواهد رفت.
مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم تصریح کرد: این موارد در دفتر فنی سازمان توسعه و عمران با همکاری مشاور و کارفرمای پروژه که معاونت فنی و عمرانی شهرداری است در دست بررسی است و سه گزینه پیشبینیشده است که باید به نحوی برنامهریزی شود که کمترین تأثیر را در جریانات ترافیکی داشته باشد.
بخشی بابیان اینکه این پروژه در سه سطح اجرا میشود، عنوان کرد: سطح منفی یک یا زیرگذر که رسالت جنوب را به جمهوری شرق مرتبط میکند، سطح روگذر که مسیر مستقیم خیابان اخلاقی به رسالت و جنوب را پوشش میدهد و سطح صفر شریان عادی که جمهوری شرق به غرب را تأمین میکند.
تقاطع سپاه از جمله تقاطعهای است که بین دو شریان اصلی بلوار جمهوری و عمار یاسر قرارگرفته و این محور در قسمت عمار یاسر شامل مقداد، تونل، ۱۵ خرداد، خود عمار یاسر و وصل شدن به میدان سپاه است.
۱۲ ملک بهمنظور اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح سپاه تملک خواهد شد
از طرفی علیرضا اقبالیان در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح سپاه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: تقاطع غیرهمسطح سپاه در ادامه بلوار جعفر طیار در حدفاصل خیابان رسالت، بلوار جمهوری و خیابان اخلاقی بهصورت یک پروژه سه سطحی زیرگذر، روگذر و همسطح با اشاره به طرحهای مطالعاتی جامع حملونقل و ترافیک و مصوبات درون شهرداری انجام و آغاز به کار کرد.
وی افزود: در این مسیر حدود ۳ هزار مترمربع ملک وجود دارد که در بیشتر موارد حیاطهای منازلی است که باید عقبنشینی کنند و این مقدار حدود یک هزار و ۸۰۰ متر است.
مدیر منطقه ۴ شهرداری قم ادامه داد: مدیریت منطقه به شکلهای مختلف در حال انجام مباحث تملکی است و بهطورکلی ۱۲ ملک به شکل کلی در این مسیر وجود دارد. تاکنون ۳ملک خریداریشده و مابقی نیز در دستور کار و مذاکره است تا طی سال جاری و سال آینده بتوان این تملکات را انجام و در اختیار پروژه قرار داد.
اقبالیان تصریح کرد: حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال جاری در خصوص تملکات در منطقه ۴ پروژه و کار تعریفشده است و در سال آینده نیز تلاش میشود این مبلغ حفظ شود تا بتوان پروژههای تملکی را در ادامه پروژه جعفر طیار و پل نیکاندیش و مبحث بلوار فردوسی به سرانجام رساند و تمام کرد.
انجام ۵۴هزار مترمکعب خاکبرداری در پروژه تقاطع غیرهمسطح سپاه قم
همچنین عباس حلوایی زاده در حاشیه آغاز عملیات اجرایی تقاطع سپاه در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد: تقاطع سه سطح میدان سپاه از طرحهای بود که در اولویت اول طرح حوزه حملونقل و ترافیک قرار داشت.
وی افزود: این پروژه بهصورت مفصل هم میکرو و هم ماکرو طراحی شد و در حال حاضر بهصورت سه سطحی یعنی شهید اخلاقی شرق به سمت عمار یاسر غرب اتصال تک مسیر دارد و بهصورت دایره کنار عمار غرب به سمت جمهوری جنوب است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: مشخصات فنی این طرح به این شکل است که طول روگذر حدود ۵۳۵ متر و زیرگذر ۶۳۰ متر طول مسیر است. همچنین عملیات آرماتوربندی بالغبر ۱۲۰۰ تن، ۵۴ هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری و ۱۳هزار مترمکعب عملیات بتنریزی است.
حلوایی زاده گفت: این پروژه در منطقه بسیار پرترافیک شهر است که انجام آن از معضلات ترافیکی و خواست مردم بود و امید است با زمانبندی مناسب به بهرهبرداری برسد.
وی خاطرنشان کرد: با احداث این پروژه کاهش موضوعات ترافیکی، زمان سفر در این منطقه، کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگیهای شهری روی میدهد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه قرارداد این پروژه میان شهرداری قم و سازمان توسعه و عمران منعقدشده است گفت: بالغبر ۲هزار مترمربع تملکات در این پروژه در بخش حدفاصل ریل از محدوده منطقه ۴ تا میدان سپاه و ۳۰۰ مترمربع از میدان سپاه تا خیابان ۲۰ متری گلستان تملک شده است که روی هم ۲۳۰۰ مترمربع تملکات داشته است.
حلوایی زاده تصریح کرد: به اضافه تملکات تأسیسات شهری نیز وجود دارد که هماهنگیها در حال انجام است تا حین اجرای پروژه تأسیسات اصلی مثل لوله فاضلاب ۱۲۰۰ متری جابهجا شود.
درهرصورت امروز اهمیت احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه پس از تکمیل محور فاز پنج عمار یاسر خود را بیشتر نشان میدهد. از طرفی با تکمیل این پروژه ۵۴ ساله و احداث تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه، رینگ ترافیکی عمار یاسر به جریان افتاده و تحولی در مدیریت ترافیک شرق حرم مطهر رخ خواهد داد.
انتهای خبر /160
نظرات شما