قم فردا گزارش میدهد؛
پیشتازی استان قم در ایمنسازی جادهها

استان قم یکی از پرترددترین استانهای کشور و شاهراه مواصلاتی ۱۶ استان است شناسایی نقاط حادثهخیز جادهها سهم بسزایی کاهش تصادفات و افزایش ایمنی دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» سالانه نقاط حادثهخیز جادهای سهم بسزایی در آمار تصادفات دارد به همین جهت شناسایی نقاط حادثهخیز جادهها بهمنظور کاهش تصادفات و افزایش ایمنی و از طرف بهمنظور حفظ جان و مال مردم یکی از برنامههای پلیسراه است.
استان قم یکی از پرترددترین استانهای کشور
استان قم یکی از پرترددترین استانهای کشور و شاهراه مواصلاتی ۱۶ استان است.
در حوزه راهداری استان قم ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر از راههای بسیار پر تردد در طول سال مخصوصاً در ایام و مناسبتهای تعطیل و خاص است.
به گفته رئیس مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای قم در ۱۱ ماه ابتدایی سال گذشته، بیش از ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد این استان شده که عدد بسیار بالایی است.
هر سال نیز به تعداد حجم خودروهای وارد شده به قم اضافه میشود از جمله در اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری جادههای قم شاهد حجم سنگین ورود خودروها به قم و جادههای قم بود.
بیش از ۱۶ درصد از خودروهای ورودی به استان را وسایل نقلیه سنگین تشکیل میدهند. جایگاه زیارتی قم، حضور مراکز علوم دینی، موقعیت کریدوری استان، افزایش تولید و واردات خودرو از جمله عوامل تأثیرگذار در این افزایش تردد هستند.
این حجم تردد جادههای استان قم نشان میدهد که مسئله ایمنی نقاط حادثهخیز بسیار مهم است و اگر این نقاط حادثهخیز شناسایی و برطرف نشود ممکن است در طول سال جان بسیاری از شهروندان به خطر بیفتد و این نگاه به نظر باید یک نگاه ملی باشد.
شناسایی نقاط حادثهخیز جادهای قم
پلیسراه بر اساس معیارهایی که دارد نقاط حادثهخیز جادهای را شناسایی کرده و آن به اداره کل راهداری و حملونقل جاده استان اعلام کرده و حتی در خصوص نوع ایمنسازی نیز به این اداره کل توسط پلیسراه پیشنهادها اعلام میشود و این پیشنهاد مورد بررسی کارشناسی قرار میگیرد تا نسبت به نفع نواقص اقدامات صورت گیرد.
معیار حادثهخیز بودن یک نقطه جادهای
معیار حادثهخیز بودن یک نقطه جادهای بر اساس دادهها و میزان تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی در آن نقطه است که توسط پلیسراه احصا میشود.
سرهنگ روحالله شاکری با اشاره به اینکه رفع نواقص جادهای و ارتقا ایمنی بهویژه در محورهای دارای شرایط بحرانی طی سالیان اخیر یکی از دغدغههای اصلی این پلیسراه بوده است، از شناسایی ۵۲ نقطه پرتصادف در راههای مواصلاتی استان قم خبر داد.
رئیس پلیسراه استان قم تصریح کرد: که از این تعداد ۳۹ نقطه آشکارسازی و رفع شده است؛ لذا نظر به میزان تأثیرگذاری اصلاح نواقص جادهای و رفع نقاط پرتصادف و ارتقا ایمنی راهها در کاهش تصادفات، امید است با تلاش و برنامهریزی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان نسبت به رفع نقاط پرتصادف باقیمانده اقدام گردد.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین نقاط در محورهای قم به اراک (ایمنسازی دوربرگردانها) محور آزادراه ساوه (اصلاح هندسی پیچهای تند و اصلاح شیب شیروانی) محورهای شهرستان کهک به علت دوطرفه بودن محور از ورجان به بالا و اصلاح پیچهای تند است.
اصلاح نقاط حادثهخیز جادهای بر عهده راهداری است
اصلاح نقاط حادثهخیز جادهای بر عهده راهداری است در این زمینه علی احمدی جبلی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با برنامهریزیهای صورتگرفته از ابتدای سال ۱۴۰۲ رفع نقاط پر تصادف را در دستور کار قرار دادیم و توانستیم در سال ۱۴۰۲ از ۱۷ نقطه حادثهخیز نواقص ۱۵ نقطه را برطرف کنیم.
رئیس اداره ایمنی راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم بیان داشت: کمیسیون ایمنی راههای کشور بر اساس آمارهای سه ساله از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱، در اسفندماه سال ۱۴۰۱، ۱۷ نقطه حادثهخیز و پر تصادف قم را احصاء و به استان ابلاغ کرد.
احمدی جبلی بیان داشت: از دونقطه باقیمانده نیز یکی از نقاط را در محور دستجرد ابتدای سال ۱۴۰۳ رفع کردیم، نقطه دیگر به تقاطع غیرهمسطح در محل تلاقی محور قدیم قم - سلفچگان با محور باغیک - تفرش بود نیاز داشت که با تأمین اعتبار ۴۰۰ میلیاردریالی در شهریورماه جاری به بهرهبرداری رسید.
۷ نقطه مستعد حادثه به استان ابلاغ گردید
رئیس اداره ایمنی راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم عنوان داشت: ضمناً برای سال گذشته نیز تعداد هفت نقطه مستعد حادثه به استان ابلاغ گردید که خوشبختانه تا آذرماه سال گذشته تمامی این نقاط نیز کاملاً ایمنسازی شدند و بالاترین سطح ایمنی در حال بهرهبرداری است.
نصب روشنایی در نقاط حادثهخیز
احمدی جبلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان قم در ایمنسازی جادهها پیشتاز بوده و علاوه بر موارد ابلاغی از سازمان راهداری، بر اساس مطالعات داخل استان توسط همکاران اداره توسعه ایمنی راه استان، تعداد ۱۵ نقطه دارای پتانسیل حادثه (مستعد حادثه) نیز احصا گردید و کاملاً با اقداماتی همچون نصب علایم افقی و عمودی، اجرای روشنایی و نصب حفاظهای ایمنی و... ایمنسازی شدند.
وی تأکید کرد: علاوهبرآن در ۱۶ نقطه جدید نیز اقدام به نصب روشنایی کردیم که در حال حاضر دارای پیشرفت ۷۵ درصدی است که نیاز است شرکت توزیع نیروی استان قم مساعدت نموده و با تأمین برق بتوانیم آنها روشن کنیم.
مرضیه مهدیلو
انتهای خبر /170
استان قم یکی از پرترددترین استانهای کشور
استان قم یکی از پرترددترین استانهای کشور و شاهراه مواصلاتی ۱۶ استان است.
در حوزه راهداری استان قم ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر از راههای بسیار پر تردد در طول سال مخصوصاً در ایام و مناسبتهای تعطیل و خاص است.

هر سال نیز به تعداد حجم خودروهای وارد شده به قم اضافه میشود از جمله در اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری جادههای قم شاهد حجم سنگین ورود خودروها به قم و جادههای قم بود.
بیش از ۱۶ درصد از خودروهای ورودی به استان را وسایل نقلیه سنگین تشکیل میدهند. جایگاه زیارتی قم، حضور مراکز علوم دینی، موقعیت کریدوری استان، افزایش تولید و واردات خودرو از جمله عوامل تأثیرگذار در این افزایش تردد هستند.
این حجم تردد جادههای استان قم نشان میدهد که مسئله ایمنی نقاط حادثهخیز بسیار مهم است و اگر این نقاط حادثهخیز شناسایی و برطرف نشود ممکن است در طول سال جان بسیاری از شهروندان به خطر بیفتد و این نگاه به نظر باید یک نگاه ملی باشد.
شناسایی نقاط حادثهخیز جادهای قم
پلیسراه بر اساس معیارهایی که دارد نقاط حادثهخیز جادهای را شناسایی کرده و آن به اداره کل راهداری و حملونقل جاده استان اعلام کرده و حتی در خصوص نوع ایمنسازی نیز به این اداره کل توسط پلیسراه پیشنهادها اعلام میشود و این پیشنهاد مورد بررسی کارشناسی قرار میگیرد تا نسبت به نفع نواقص اقدامات صورت گیرد.
معیار حادثهخیز بودن یک نقطه جادهای
معیار حادثهخیز بودن یک نقطه جادهای بر اساس دادهها و میزان تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی در آن نقطه است که توسط پلیسراه احصا میشود.
سرهنگ روحالله شاکری با اشاره به اینکه رفع نواقص جادهای و ارتقا ایمنی بهویژه در محورهای دارای شرایط بحرانی طی سالیان اخیر یکی از دغدغههای اصلی این پلیسراه بوده است، از شناسایی ۵۲ نقطه پرتصادف در راههای مواصلاتی استان قم خبر داد.
رئیس پلیسراه استان قم تصریح کرد: که از این تعداد ۳۹ نقطه آشکارسازی و رفع شده است؛ لذا نظر به میزان تأثیرگذاری اصلاح نواقص جادهای و رفع نقاط پرتصادف و ارتقا ایمنی راهها در کاهش تصادفات، امید است با تلاش و برنامهریزی اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان نسبت به رفع نقاط پرتصادف باقیمانده اقدام گردد.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین نقاط در محورهای قم به اراک (ایمنسازی دوربرگردانها) محور آزادراه ساوه (اصلاح هندسی پیچهای تند و اصلاح شیب شیروانی) محورهای شهرستان کهک به علت دوطرفه بودن محور از ورجان به بالا و اصلاح پیچهای تند است.

اصلاح نقاط حادثهخیز جادهای بر عهده راهداری است در این زمینه علی احمدی جبلی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با برنامهریزیهای صورتگرفته از ابتدای سال ۱۴۰۲ رفع نقاط پر تصادف را در دستور کار قرار دادیم و توانستیم در سال ۱۴۰۲ از ۱۷ نقطه حادثهخیز نواقص ۱۵ نقطه را برطرف کنیم.
رئیس اداره ایمنی راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم بیان داشت: کمیسیون ایمنی راههای کشور بر اساس آمارهای سه ساله از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱، در اسفندماه سال ۱۴۰۱، ۱۷ نقطه حادثهخیز و پر تصادف قم را احصاء و به استان ابلاغ کرد.
احمدی جبلی بیان داشت: از دونقطه باقیمانده نیز یکی از نقاط را در محور دستجرد ابتدای سال ۱۴۰۳ رفع کردیم، نقطه دیگر به تقاطع غیرهمسطح در محل تلاقی محور قدیم قم - سلفچگان با محور باغیک - تفرش بود نیاز داشت که با تأمین اعتبار ۴۰۰ میلیاردریالی در شهریورماه جاری به بهرهبرداری رسید.
۷ نقطه مستعد حادثه به استان ابلاغ گردید
رئیس اداره ایمنی راههای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان قم عنوان داشت: ضمناً برای سال گذشته نیز تعداد هفت نقطه مستعد حادثه به استان ابلاغ گردید که خوشبختانه تا آذرماه سال گذشته تمامی این نقاط نیز کاملاً ایمنسازی شدند و بالاترین سطح ایمنی در حال بهرهبرداری است.
نصب روشنایی در نقاط حادثهخیز
احمدی جبلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان قم در ایمنسازی جادهها پیشتاز بوده و علاوه بر موارد ابلاغی از سازمان راهداری، بر اساس مطالعات داخل استان توسط همکاران اداره توسعه ایمنی راه استان، تعداد ۱۵ نقطه دارای پتانسیل حادثه (مستعد حادثه) نیز احصا گردید و کاملاً با اقداماتی همچون نصب علایم افقی و عمودی، اجرای روشنایی و نصب حفاظهای ایمنی و... ایمنسازی شدند.
وی تأکید کرد: علاوهبرآن در ۱۶ نقطه جدید نیز اقدام به نصب روشنایی کردیم که در حال حاضر دارای پیشرفت ۷۵ درصدی است که نیاز است شرکت توزیع نیروی استان قم مساعدت نموده و با تأمین برق بتوانیم آنها روشن کنیم.
مرضیه مهدیلو
انتهای خبر /170
نظرات شما