در نشست بررسی راهکارهای نشر معارف اهل‌بیت (ع) مطرح شد؛

شناخت منطقه و نیاز سنجی دو اصل مهم در تبلیغ معارف اهل بیت در جهان است

فعالان عرصه بین الملل در نشست بررسی راهکارهای نشر معارف اهل‌بیت (ع) تصریح کردند: شناخت منطقه و نیاز سنجی دو اصل مهم در تبلیغ معارف اهل بیت در جهان است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نشست بررسی اولویت‌ها و راهکارهای نشر معارف اهل‌بیت (ع) در عرصه بین‌الملل امروز در سالن جلسات مجمع جهانی اهل‌بیت برگزار شد.
 امروزه باید به‌صورت ایجابی مکتب اهل‌بیت (ع) را به جهانیان معرفی کنیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در این نشست ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار داشت: پژوهش یکی از عقبه‌های مهم است که نیاز است در برنامه‌ریزی‌ها و تألیف آثار از آن بهره بگیریم اما نکته مهم دیگر این که پژوهش‌ها باید در راستای نیازهای آن منطقه و جامعه باشد.
وی ادامه داد: نقش مجمع در خصوص معارفی که امروزه در دنیا عرضه کنیم می‌تواند نقش‌برجسته‌ای باشد ما باید در مسیری حرکت کنیم این مرجعیت به ذائقه جامعه بشریت خوش بیاید در واقع امروزه نیازمند هستیم که به‌صورت ایجابی مکتب اهل‌بیت (ع) را به جهانیان معرفی کنیم
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی با بیان این که حرکت از نفی به اثبات باید به‌صورت عملی اجرا شود، تاکید کرد: باید به معارف اهل‌بیت (ع) به‌صورت عمیق پرداخته شود و به این مهم توجه کنیم که اسلام یک دین پویا است و عزت را می‌تواند به جامعه برگرداند.
وی افزود: ظلم‌ستیزی، معنویت‌گرا و عدالت گرا بودن از ویژگی‌های دین اسلام بوده و علاوه بر این شاخصه مهم اسلام مسئولیت‌پذیری است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی تصریح کرد: مکتب اسلام می‌تواند پاسخ همه بحران‌های فکری را بدهد ما در آینده نیازمند کلینیک‌های بی‌هویتی هستیم چرا که در آینده برخی از افراد به بی‌هویتی می‌رسند و باید درمان شوند حال این که کرامت جامع انسانی در دین اسلام دیده شده است.
معارف اهل‌بیت باید به‌صورت آکادمیک بیان شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی مهدوی پور نماینده مقام معظم رهبری در کشور هند نیز در این نشست اظهار داشت: در خصوص نشر معارف اهل‌بیت (ع) در شبه‌قاره همواره اقدامات خوبی صورت‌گرفته است که سال‌های اخیر 20 هزار کتاب از اهل‌بیت (ع)چاپ و منتشر شده است.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر نیز در فضای مجازی اقدامات خوبی صورت‌گرفته است که مورد استقبال نیز قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور ابراز داشت: هر کتابی که برای شبه‌قاره تهیه می‌شود باید حساسیت‌های این منطقه موردتوجه قرار بگیرد چرا که در برخی از زمان‌ها عدم توجه به این حساسیت‌ها تبعات زیادی دارد.
وی افزود: معارف اهل‌بیت باید به‌صورت آکادمیک بیان شود تا به مجامع علمی و دانشگاهی هند مورد استقبال قرار بگیرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی پور بیان داشت: مردم شبه‌قاره احساسی و عاطفی هستند به همین علت عزاداری در این قاره بسیار مهم بوده و ارتباط آن‌ها با جریان عاشورا یک ارتباط راسخی است.
وی افزود: در این زمینه از منظر اهل‌بیت (ع) اگر کتاب‌هایی منتشر شود مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد علاوه بر این بحث دعا نیز بسیار مهم است و نیاز است که کتاب‌های ادعیه با ترجمه‌های مختلف در هند در دسترس مسلمانان قرار بگیرد.

شناخت جامعه نخبگانی کشورها باید موردتوجه قرار گیرد

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد اسدی موحد دبیر کمیته هماهنگی و پشتیبانی نمایشگاه‌های کتاب خارجی اظهار داشت: در شمال افریقا و جنوب شرق آفریقا عطش ویژه‌ای به معارف اهل‌بیت (ع) وجود دارد و اگر این معارف درست معرفی شود دوستداران اهل‌بیت روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
وی ادامه داد: در سال 1372 که زامبیا رفته بودم تشیع در این کشور وجود نداشت اما امروزه چندین مسجد، مؤسسه و مرکز شیعه در این کشور وجود دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسدی موحد تصریح کرد: شناخت جامعه نخبگانی کشورها باید موردتوجه قرار گیرد چرا که این افراد در کشورهای خودشان بسیار مهم هستند.
وی ادامه داد: ارتباط با مراکز علمی و فرهنگی یکی از راه‌های ترویج معارف اهل‌بیت (ع) است و در این میان یکی از راهکارهایی که در آفریقا می‌توانیم مؤثر باشیم بهره‌مندی از کتب آموزشی است البته آموزش تنها به این صورت نیست که حوزه علمیه دایر کنیم بلکه مدارسی را دایر کنیم که افراد را درحالی‌که تربیت می‌دهد وارد بازار کار هم بکند.
وی خاطرنشان کرد: اگر معارف اهل‌بیت (ع) را آموزش دهیم قطعاً مردم به سمت ما می‌آیند چرا که این معارف دل ها را به‌سوی خودش می‌کشاند.

رشد جمعیت مسلمانان در آمریکایی لاتین در سال‌های آینده منفی خواهد داشت

حجت‌الاسلام رجایی مدیرعامل مؤسسه نسیم رحمت نیز طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: بر اساس آماری که مجامع جامعه‌شناسی در این سال‌ها منتشر کردند رشد مسلمانان در آمریکایی لاتین در سال‌های آینده منفی خواهد داشت.
وی ادامه داد: این در حالی است که در منویات امام خمینی (ره) و در افق دین ایشان رسیدن به تمدن نوین اسلامی بسیار مهم است و دقیقاً این افق رهبر معظم انقلاب نیز هست.
 حجت‌الاسلام رجایی بیان داشت: در جایی که سه دهم جمعیت آن مسلمان است به جایی خواهیم رسید که هیچ مسلمانی در آن نباشد.
وی افزود: ترجمه و پژوهش موجب تغییر نگاه‌ها و دیدگاه‌ها می‌شود و باید در این زمینه کوشا باشیم.
مدیرعامل مؤسسه نسیم رحمت تصریح کرد: مشکل نوشتن کتاب نیست بلکه مهم این است که نگاه‌ها را تغییر بدهیم.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر یک کتاب کامل و جامعی در معرفی اسلام نداریم تا بتوانیم در کشورهای مختلف آن‌ها را عرضه کنیم

حجت‌الاسلام رجایی خاطرنشان کرد: به زبان پرتغالی ترجمه شیعی از قرآن نداریم که نشان‌دهنده کم‌کاری در این زمینه ها است.

انتهای پیام/110


http://javaneparsi.ir/30188
اخبار مرتبط

نظرات شما