مدیرکل نوسازی مدارس قم خبر داد:

پیشتازی قم در خودکفایی مدارس

نهادینه‌سازی خودکفایی مدارس با اجرای ۲ طرح درآمدزا، اقدام ارزشمندی بود که دولت سیزدهم بنا نهاد و در این راستا احداث فضای تجاری و نصب سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی در پشت‌بام مدارس قم اجرایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» رویکردهای جدید دولت شهید آیت‌الله رئیسی در عرصه نوسازی مدارس در راستای خودکفایی و استقلال مالی مدارس نهاده شد و استان قم به‌عنوان نخستین استان در اخذ مجوز ساخت فضای تجاری برای مدارس لقب گرفت و از سوی دیگر در نصب سامانه‌های خورشیدی نیز جزو استان‌های پیشتاز به شمار می‌آید تا مسیر خودکفایی مدارس را با سرعت بپیماید.

 مدیرکل نوسازی مدارس قم با گرامیداشت یاد شهدای خدمت به‌ویژه رئیس‌جمهور شهید، با تأکید بر خودکفایی مدارس، افزود: قم به‌عنوان نخستین استان، تجاری‌سازی مدرسه را پیگیری کرد و سال گذشته برای نخستین‌بار در قم از کمیسیون ماده پنج مجوز حداکثر ۱۰۰ مترمربع فضای تجاری بدون نیاز به پارکینگ برای هر فضای آموزشی اخذ شد.

 احمدرضا اجتهادی اضافه کرد: هم اینک ۲۰ فضای تجاری در سطح مدارس استان داریم که درآمدی برای مدارس است و پیوست فرهنگی و اجتماعی این فضاها نیز در سطح ملی تصویب خواهد شد.

 وی، استفاده از سامانه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی را طرح دیگری برای درآمدزایی مدارس عنوان و خاطرنشان کرد: به‌ازای هر ۲۰ کیلووات سامانه خورشیدی که در مدارس احداث شود، ۹ میلیون تومان درآمدزایی ایجاد می‌شود؛ سرانه سالانه مدارس پنج میلیون تومان است.

 وی ادامه داد: حداقل فضای موردنیاز برای نصب سامانه‌های خورشیدی ۲۵۰ مترمربع با هزینه ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است.

 جهش مدرسه‌سازی در دولت سیزدهم

 اجتهادی در ادامه از جهش قابل‌توجه عرصه مدرسه‌سازی در دولت سیزدهم در همه استان‌های کشور و از جمله در قم ابراز خرسندی کرد و گفت: درحالی‌که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۵۵ و ۶۳ کلاس درس در دیار کریمه اهل‌بیت (س) ساخته شد؛ این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰ کلاس و در سال گذشته به ۲۲۱ کلاس درس در قالب ۲۱ فضای آموزشی رسید که بیانگر رشد قابل‌توجه ۵۰ درصدی در این عرصه است.

 وی درباره تأمین تجهیزات مدارس استان نیز افزود: آمار بیانگر آن است که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ به میزان سه برابر سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ تجهیزات برای مدارس استان تأمین شده است.

 وی همچنین به برکات سفرهای رئیس‌جمهور شهید و دیگر اعضای دولت سیزدهم به قم اشاره و بیان کرد: دی‌ماه سال ۱۴۰۰ و در جریان دور نخست سفر آیت‌الله رئیسی به قم، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم تخصیص یافت که حدود ۸۰ درصد از این بودجه تحقق پیدا کرد.

 مدیرکل نوسازی مدارس قم اضافه کرد: تکمیل سالن شهدای آموزش‌وپرورش اردوگاه ۱۵ خرداد قم در کنار ساخت و تکمیل چند پروژه دیگر به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار از محل تخصیص سفر اول انجام و تقدیم دانش‌آموزان قم شد.

 وی همچنین به برخی نتایج دور دوم سفر شهید آیت‌الله رئیسی و برخی اعضای دولت در اردیبهشت‌ماه سال جاری به قم اشاره کرد و افزود: چندبرابر شدن اعتبارات مربوط به نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان از جمله مصوبات این سفر مبارک بود.

 وی خاطرنشان کرد: این اعتبار، هم برای ساخت مدارس و هم برای تکمیل پروژه‌هایی مانند مجتمع ایمان، اردوگاه ۱۵ خرداد و پروژه‌های خیریه هزینه می‌شود؛ ضمن آنکه بخش دیگری از آن هم به سرفصل تعمیرات و تجهیزات فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی استان اختصاص می‌یابد.

 اجتهادی در ادامه افزود: مطالبه‌گری مردم ولایت‌مدار قم، تعامل حداکثری مدیران و مسئولان استانی، حضور بانشاط خیرین معزز مدرسه‌ساز در جهاد نوسازی مدارس و همچنین همت همه تلاشگران مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان قم و همکاران در اداره کل نوسازی مدارس استان دست‌به‌دست هم داد تا بتوانیم در ۲ سال گذشته، گام بلندتری برای تحقق سیاست راهبردی عدالت‌محوری در نوسازی مدارس قم و توجه به نقاط کمتر برخوردار برداریم.

 انتخاب قم به‌عنوان قطب مدارس با رویکرد کانون تربیت و پیشرفت محله

 وی سپس به انتخاب استان قم به‌عنوان قطب کشور در احداث مدارس با رویکرد کانون تربیت و پیشرفت محله توجه داد و بیان کرد: در سال جاری کلنگ نخستین مجتمع آموزشی کشور با معماری کامل اسلامی ایرانی در قم به زمین زده می‌شود.

 وی همچنین تصریح کرد: البته با همه این اتفاقات خوب، باید اذعان کرد که سرانه آموزشی در استان همچنان به دلیل عقب‌ماندگی‌های گذشته، رشد جمعیت و همچنین افزایش مهاجرت به قم از متوسط سرانه آموزشی کشور کمتر است که توجه بیشتر مسئولان ملی و استانی را می‌طلبد.

 مدیرکل نوسازی مدارس قم ابراز امیدواری کرد: با پیاده‌سازی حداکثری مولفه‌های مدیریت جهادی و مردمی‌سازی در عرصه مدرسه‌سازی و همچنین همیاری و تعامل بیشتر همه مردم، مسئولان و خیران دیار کریمه اهل‌بیت (س) در کنار عنایت مسئولان ملی به جهانشهر قم، گام‌های بلندتری برای توسعه فضاهای آموزشی با محوریت شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» و در مسیر تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی برداشته شود.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/49240
اخبار مرتبط

نظرات شما