مدیرکل میراث‌فرهنگی قم خبر داد:

اجرای فاز سوم محور تاریخی سرای ملاحسین

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم از انجام فعالیت‌ها در محور تاریخی گردشگری بازار کهنه، میدان کهنه و سرای ملاحسین شهر قم از اجرای فاز سوم مرمت و سامان‌دهی آن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی گفت: محور تاریخی گردشگری میدان کهنه یکی از غنی‌ترین محورهایی است که آثار تاریخی بسیاری از جمله مسجد جامع، مدرسه جهانگیرخان، مدرسه غیاثیه، سرای ملاحسین، نخستین مناره آجری در ایران و امامزاده حمزه (ع) در این محور تاریخی گردشگری قرار دارند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: مرمت‌هایی در فازهای اول و دوم این محور انجام شده است و به حول قوه الهی سومین فاز آن نیز با همکاری شهرداری قم به‌زودی اجرا می‌شود و این محور به‌عنوان یک محور تردد برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی آماده خواهد شد.  
او ادامه داد: در این محور سوغات و صنایع‌دستی استان قم عرضه می‌شود و در آینده نیز اگر زمینه آن فراهم شود، مراکز اقامتی در این محور ایجاد خواهند شد تا گردشگران به‌خوبی بتوانند از این محور نهایت استفاده را ببرند، با انجام چنین طرح‌هایی تلاش می‌کنیم تا ضمن افزایش زمان ماندگاری مسافر در استان قم، کیفیت خدمات ارائه‌ شده را افزایش دهیم و این خدمات مناسب و در خور شأن زائران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (ع) باشد.   
ارجمندی با بیان این که بازار کهنه شهر قم بخشی از هویت تاریخی و شناسنامه این شهر است، گفت: سرای قدیمی ملاحسین نیز از اهمیت اقتصادی و تجاری ویژه‌ای برخوردار است که در صورت احیا و مرمت به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی استان نقش بسزایی در رونق گردشگری خواهد داشت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم تصریح کرد: سرای ملاحسین در مجاورت راسته‌بازار کهنه و میدان کهنه و در ارتباط با عناصر شاخص تاریخی و مذهبی قرار دارد که بخشی از یک محور فرهنگی تاریخی بسیار بااهمیت در هسته اصلی شهر قم محسوب می‌شود.
او بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، طرح مرمت و سامان‌دهی سرای ملاحسین با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران (تهران) تهیه شده و مرمت و سامان‌دهی آن در حال انجام است. پیشینه سرای ملاحسین به دوره قاجار می‌رسد و شامل سردر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حجرات، ایوان و اسطبل است و در ۹ فروردین سال ۱۳۸۸ با شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است و در محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳ قرار دارد.
ارجمندی افزود: همچنین بازار کهنه با عمر بیش از ۶۰۰ سال، قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه باز می‌گردد که کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله سَرّاجی (زین‌سازی)، خَراطی (چوب‌تراشی)، نجاری، کاشی‌کاری، آهنگری، آبکاری و سفیدکاری مِس، رنگرزی سنتی، گیوه‌دوزی، منبت‌کاری و... را در خود جای‌داده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم اضافه کرد: این بازار در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۳۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳، جنب میدان کهنه  قرار دارد؛ یک ورودی آن در تقاطع بلوار عمار یاسر و خیابان آیت‌الله طالقانی و ورودی دیگر آن از کوچه ۷۳ خیابان آیت‌الله طالقانی است.
او در بخش دیگر سخنان خود؛ به بازدید فرماندار قم (عباس ذاکریان) از محور تاریخی گردشگری مذکور اشاره و بیان کرد: فرماندار قم به‌منظور آگاهی از روند اجرایی، سامان‌دهی و مرمت سرای ملاحسین، میدان کهنه و بازار کهنه شهر قم از این محور تاریخی گردشگری بازدید کرد.
ارجمندی خاطرنشان کرد: در این بازدید، مسائل و مشکلات این منطقه با حضور فرماندار قم و تعدادی از مدیران شهرداری قم مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین فرماندار قم در این بازدید با تعدادی از کاسبان این منطقه گفت‌وگو کرد و از خواسته‌ها و مشکلات آنان آگاهی یافت و بنا شد که اجرای طرح مرمت و سامان‌دهی این محور تاریخی گردشگری، با کم‌ترین مشکل برای مغازه‌داران این منطقه انجام شود.



انتهای خبر /


http://javaneparsi.ir/49928
اخبار مرتبط

نظرات شما