استاد حوزه و دانشگاه:

پیاده‌روی اربعین سبک زندگی اسلامی است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین کنگره عظیم جهانی و حماسی است، گفت: پیاده‌روی اربعین یک سبک زندگی اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» زیارت قبور اولیای دین و به‌خصوص معصومان (علیهم‌السّلام) مورد سفارش پیشوایان دین است. در این میان، سفارش ویژه بر زیارت امام حسین (علیه‌السّلام) شده است. از جمله، زیارت سیدالشهدا در سالروز اربعین حسینی است که در روایت امام صادق و امام عسکری (علیه‌السلام)، بدان سخن رفته است.  سالیان زیادی است که شیعیان در ایام اربعین حسینی با پای پیاده به زیارت آن حضرت مشرف می‌شوند.
پیاده‌رَوی اربعین، یا راهپیمایی اربعین، از آیین‌های شیعی است که در روزهای منتهی به ۲۰ صفر (اربعین حسینی) برگزار می‌شود. این پیاده‌روی از نقاط مختلف عراق و برخی شهرهای ایران به‌طرف کربلا و باهدف زیارت اربعین انجام می‌شود. بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند.
از همین رو خبرنگار ما در خصوص جایگاه و اهمیت راهپیمایی اربعین و قیام امام حسین (ع) با حجت‌الاسلام قاسمی نیا، استاد حوزه علمیه قم و دانشگاه فرهنگیان قم گفتگویی را انجام داده است.

سؤال: آثار چشمگیر پیاده‌روی جهانی اربعین چیست.
در فرازی از زیارت اربعین امام حسین علیه‌السلام که از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است، می‌خوانیم: «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله »یعنی امام حسین علیه‌السلام خون قلبش را در راه خدا بذل نمود تا افراد و گروه‌ها و جوامع را از دو آسیب جدی جهالت و نادانی و نیز از ضلالت و گمراهی نجات بخشد.
جهل، جور، جوع، جمود و جعل پنج عامل و  منفذ سیه‌بختی انسان‌ها و رکود جوامع بشری هستند که باید اذعان نمود: حرکت در مسیر حیات طیبه مکتب اربعین راه برون‌رفت و رهایی از آن‌ها است.
حضرت امام خامنه‌ای عزیز و حکیم در عظمت حماسه پیاده‌روی اربعین می‌فرماید: «حماسه بزرگ اربعین که با حضور ملت ایران، ملت عراق و مسلمانان دیگر کشور‌ها هرسال تکرار می‌شود پدیده فوق‌العاده مهمی است که به فضل الهی و در هنگام نیاز شدید دنیای اسلام شکل‌گرفته است».
مکتب امام حسین الگویی برای تمام دنیا است
همان‌گونه که در کاروان او مسیحی آمد و به حقیقت رسید و به استقبال شهادت رفت و نیز گاندی بودایی، رهبر آزادی‌خواهان هند، پیروزی در مقابل استعمار انگلیس را الگوگیری از رفتار و گفتار امام حسین علیه‌السلام می‌داند که ذلت را نپذیرفت و در برابر ظلم و ستم دشمنان سلطه‌گر، ایستادگی و مقاومت کرد.
در کلام حضرت امام صادق علیه‌السلام آمده است: سفر‌های دیگر مانند حج اگر ترس و خوف باشد نباید بروند، اما برای سفر کربلا با خوف هم باید رفت! و برای توانگران شایسته است سالی دو بار و فقیران سالی یک‌بار به زیارت امام حسین علیه‌السلام بروند! در برابر هر گام و قدمی که در راه زیارت امام حسین علیه‌السلام برداشته می‌شود پاداش حج و عمره خانه خدا برای زائران ثبت می‌شود.
همچنین حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام زیارت اربعین را یکی از نشانه‌‌های مؤمنین معرفی می‌کنند.

سؤال: جایگاه وحدت در این گردهمایی جهانی اربعین کجاست؟
صراط مستقیم و نور خورشید حماسه بزرگ راهپیمایی اربعین حسینی در مسیر عاشقی نجف تا کربلا، نوید بصیرت، بیداری اندیشه‌ها، ایجاد و تقویت همدلی و برادری عصر‌ها و نسل‌ها را به ارمغان می‌آورد و پیوندی ناگسستنی و مستحکم بین ملت‌ها  را خلق می‌کند.
حضور برجسته و فعال جوانان عزیز در این راهپیمایی بزرگ جهانی و حماسی از ویژگی‌های منحصر آن است و لازم است چنین فرصتی را غنیمت شمرد.
ایمان به خداوند متعال و امید به رحمت الهی در ضمیر و باور راه‌پیمایان عزیز اربعین حسینی نقش بسته است و هجرت از شهر و دیار خود را با تحمل سختی‌ها و خطرات احتمالی با قدم برداشتن در این راه و زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی موعود علیه‌السلام برای تشکیل تمدن نوین اسلامی نشان می‌دهند.
پیاده‌روی اربعین یک سبک زندگی اسلامی است
همدلی، ایثار، گذشت، فداکاری، هجرت، جهاد، شهادت، شجاعت، مقاومت، ایستادگی، دین‌داری، مهربانی، دوستی، وحدت، صمیمیت، بصیرت، پیروی از ولایت، جهل‌زدایی، عزتمندی، نجات از گمراهی، نفی سلطه و ذلت ناپذیری از درس‌ها و پیام‌های سعادت‌بخش و انسان‌ساز پیاده‌روی اربعین است. پیاده‌روی اربعین حسینی علیه‌السلام الگویی برای پیمودن سبک زندگی اسلامی شمرده می‌شود.

سؤال: آیا می‌توان آثار قیام عاشورا را در انقلاب و دوران دفاع مقدس رویت کرد؟
پس از گذشت سال‌ها و قرن‌ها  از سال ۶۱ هجری قمری با شهادت حضرت امام حسین علیه‌السلام و اولاد و اصحاب با وفایش باید اذعان کرد که اجتماع و حضور میلیونی راهپیمایی اربعین حسینی علیه‌السلام از پرتو اخلاص آن حضرت و قیام لله بود و از فداکاری‌ها و خطبه‌های عزتمند و حماسی حضرت زینب کبرا سلام‌الله‌علیها و حضرت امام سجاد علیه‌السلام با جهاد تبیین تداوم یافت و در امتداد آن در این زمان از معجزات قرن و ثمرات خون‌های پاک شهدای عزیز مدافع حرم و محور مقاومت و هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و ایثارگران آن هست.
درود و سلام خداوند و فرشتگان بر بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی عظیم (ره) که آغاز نهضت خود و گام‌های استوار در صراط مستقیم انقلاب اسلامی را از مکتب حسینی علیه السلام و عاشورا درس گرفت و با همراهی و حضور در صحنه مردم به پیروزی رسیدیم.
و در وصف مردم به‌عنوان ستون جامعه این‌گونه شهادت داد: من به‌جرئت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی صلوات الله وسلامه علیهما هستند و فرمود: این محرم و صفراست که اسلام را زنده نگه داشته است.

سؤال: این روزها شاهد کشتار و نسل‌کشی مردم غزه توسط جنایت‌کاران رژیم صهیونیستی هستیم که در این مسیر از هیچ تلاش و اقدامی دریغ نکرده و نمی‌کنند. همچنین در مکتب امام حسین (ع) این مسئله وجود دارد که شهادت را قبول کرد؛ ولی ظلم و زور را قبول نکرد؛ حال آیا امروز مقابله و ایستادگی در برابر دشمن مخصوصاً استکبار ادامه راه قیام امام حسین (ع) است؟
پیاده‌روی اربعین؛ رسانه‌ای گسترده و همه‌جانبه و میعادگاه انسان‌های آزاده و آزادی‌خواه و حقیقت‌جو درجهان است. از تمام ملل، اقوام، ادیان، مذاهب، رنگ، نژاد، زبان و گویش به این کنگره عظیم جهانی و حماسی می‌آیند، چرا که امام حسین علیه‌السلام تعلق به همه انسان‌ها و اعصار و امصار دارد.
مسافت پیاده‌روی نجف تا کربلا خط مقدم جبهه مقابله با کفر و شرک و نظام سلطه است و فریاد راهپیمایان اعلام بیزاری از دشمنان قرآن کریم و اهل‌بیت(علیهم السلام) و دوستی بامحبانشان است.
و حق‌جویان و حق‌طلبان و آزادی‌خواهان بصیر؛ داوطلبانه و عاشقانه و با اشتیاق در این جبهه حاضر می‌شوند و هر موکب و گامی که برداشته می‌شود سنگ و تیری در قلب و چشم شیاطین و دشمنان دین خدا می‌شود.
حضرت امام خامنه‌ای عزیز و حکیم راهپیمایی اربعین را پیروزی نهایی  جبهه حرکت حسینی بر جبهه کفر و استکبار می‌دانند و می‌فرمایند: یک آیت عظما و نشانه‌ای بزرگ از پیروزی نهایی جبهه حرکت حسینی بر جبهه کفر و استکبار است.
حرکت حیات‌بخش و عظیم پیاده‌روی اربعین سوق به جاده صراط مستقیم ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود علیه‌السلام و تجلی و تفسیر کربلا و عاشورای حسینی است.
حماسه پیاده‌روی اربعین  فقط شیعه و سنی را در خود جمع نکرده؛ بلکه از همه ملت‌ها و پیروان ادیان و غیرمسلمانان را در کانون پرفروغش گردآورده و مثابه خورشید است که بر تمام موجودات احاطه دارد و به همه انرژی و تحرک وحیات می‌دهد.
از درس‌های بی‌شمار اربعین، زیستن و خدمت برای رهایی انسان‌ها  از جهل و نادانی و حیرانی و سرگردانی و دوری از شهوات را می‌آموزیم و از فقرات زیارت‌نامه این روز که از امام صادق علیه‌السلام روایت شده می‌خوانیم که؛ حضرت امام حسین علیه‌السلام خون قلب و روح و جان‌عزیزش را در راه خدا بذل نمود تا بندگانش را از بند اسارت و جهل و نادانی و غرق‌شدن نجات دهد.
و این الگویی برای ما تعیین شد تا در هر  سمت و مسئولیت؛ رهبری و مرجع و ملجأ مردم را برعهده گرفتیم، از بذل جان و هستی دریغ نکنیم! و غرق‌شدگان در گرداب منجلاب و مفاسد و منکرات را نجات دهیم! و مردگان معنویت را با تولدی دیگر زندگی بخشند و به حاضرین در مدرسه اربعین و منتظران و یاوران امام منصور را بشارت می‌دهد. گستره رئوفی و رحیمی خداوند را در گستره وسیع حاضرین در مدرسه و مکتب حسینی علیه‌السلام می‌بینیم و جهانی که برای انسان شدن آماده است.


انتهای خبر /160


http://javaneparsi.ir/49970
اخبار مرتبط

نظرات شما