استاد حوزه علمیه خواهران مطرح کرد:

تحقق وحدت بین تمام ادیان با اربعین

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه باید از تجمع و پیاده‌روی جهانی اربعین برای معرفی اسلام استفاده کنیم، گفت: یکی از مهم‌ترین برکات پیاده‌روی اربعین وحدت بین تمام ادیان مخصوصاً مسلمانان در دنیا است.

 زهرا دلاوری، استاد حوزه علمیه خواهران در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به آثار چشمگیر پیاده‌روی اربعین در بُعد وحدت، اظهار داشت: در این زمینه می‌توانیم به سخنان حضرت آقا اشاره‌کنیم که فرمودند این کنگره اربعین می‌تواند به یک میعادگاه جهانی  برای تشیع باشد یعنی همان‌گونه که حج را برای اجتماع عظیم سالیانه مسلمانان داریم که مسلمانان بدانند تنها نیستند و از هر جای دنیا در این تجمع حاضر هستند.
پیاده‌روی اربعین باعث وحدت شیعه و سنی شده است
وی ادامه داد: در بحث امام حسین(ع) در درجه اول تجمع شیعیان است که امام حسین را به‌عنوان امام قبول دارند،  در درجه بعدی این تأثیر شگرف به‌گونه‌ای می‌تواند باشد که پیروان ادیان و مذاهب دیگر را با خود همراه کند. یعنی پیاده‌روی اربعین باعث وحدت شیعه و سنی می‌شود.
این پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از ابعاد دیگر این پیاده‌روی در بُعد وحدت می‌تواند وحدت بین همسایگان باشد. امروز منطقه خاورمیانه درگیر جنگی است که بذر آن را کشورهای دیگر کاشته‌اند.
وی اضافه کرد: در کنگره اربعین درزمینهٔ وحدت می‌توانیم از سه فاکتور مهم استفاده کنیم؛ ابتدا اهل‌بیت را به‌عنوان الگوی آزادی در جهان، برای ظلم‌ستیزی در هر جای این دنیا که فرقی ندارد این ظلم علیه چه کسی باشد به دنیا معرفی کنیم. وقتی این الگوی آزادگی به دنیا معرفی شود کسی مثل آقای گاندی که اصلاً مسلمان نیست می‌گوید رهبر من آن پیشوای آزادگان جهان حسین‌ابن‌علی که در برابر ظلم ایستاد است.
جلب‌توجه دنیا به مسئله فلسطین با ابزار اربعین
دلاوری با اشاره به اینکه در درجه دوم می‌توانیم اسلام و آن رفتار ایثارگرانه ای که در اربعین رخ می‌دهد را به دنیا معرفی کنیم، گفت: بُعد دیگر این پیاده‌روی وحدت در دفاع از مظلومین است یعنی در این مسئله می‌توانیم موضوع فلسطین را در این پیاده‌روی به‌صورت خاص مطرح کنیم و توجه همه‌کسانی که در این پیاده‌روی حضور دارند را به مسئله فلسطین جلب کنیم که نسبت به ظلم و ستم بی‌تفاوت نباشند.
وی ابراز داشت:  اسلام دین فردی نیست و فرد مسلمان نسبت به دیگران در هر زمینه‌ای مسئول است. رهبر در این خصوص می‌فرمایند وقتی فردی الله را به‌عنوان یگانه معبود خود می‌پذیرد درواقع تعهدی را می‌دهد که تکالیف و حقوقی در برگردان دارد که یکی از این تکالیف بی‌تفاوت نبودن نسبت به همسایگان است. مظلومین نسبت به ما حقی دارند که ما باید از آن‌ها نسبت به ظالمان دفاع کنیم و بی‌تفاوت بودن و سکوت کردن نسبت به این مسائل جایز نیست.
معرفی اسلام به دنیا در پیاده‌روی اربعین
این استاد حوزه خواهران در ادامه با اشاره به نقش اربعین در شکستن چهره اسلام داعشی، عنوان کرد: اگر بخواهیم ویژگی‌های اسلام داعشی را نام ببریم در ابتدا باید به خشونت رفتاری و کشتار آن‌ها اشاره‌کنیم.
وی افزود: موضوع دوم تجاوز و تعدی به اموال و ناموس سرزمین‌هایی که حمله می‌کردند و موضوع سوم آن چهره تندرو و غیرمنطقی که اسلام داعشی داشت، است.
اسلام داعشی چهره ضد دین، ضد اسلام و ضد عقلانیت دارد
دلاوری با اشاره به اینکه اسلام داعشی چهره ضد دین، ضد اسلام و ضد عقلانیت دارد، گفت:  چهره ضد دین آنجایی است  که فقط دنبال کشتار و خشونت است در حالی که دین در نگاه و گام اول با گفتگو شروع می‌کند و پیامبر هم در ابتدا با گفتگو شروع به دعوت کردند و در گام آخر شمشیر به دست می‌گرفتند آن‌هم برای کسانی که دشمنی می‌کردند.
وی تصریح کرد: اسلام داعشی درجایی که تجاوز و تعدی به اموال و ناموس سرزمین‌هایی که فتح می‌کند یک چهره ضد انسانی از خود نشان می‌دهد و اصول اولیه را هم قبول ندارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد:آنجایی که چهره تندرو و غیرمنطقی از دین نشان می‌دهد درواقع ضد عقلانی بودن اندیشه خود را به تصویر می‌کشد و اینکه ما چون منطق نداریم می‌خواهیم با زور شما را تسلیم کنیم.
پیاده‌روی اربعین چهره اسلام داعشی را از بین برد
وی افزود:  اربعین و پیاده‌روی اربعین برخلاف چهره اسلام داعشی یک چهره مهربان و یک چهره همراه با گفتگو و صلح و یک چهره آرام از دین را به تصویر می‌کشد. موکب‌هایی در مسیر وجود دارد که موکب‌هایی از جنس گفتگوهای دینی است گفتگوهایی که از مکاتب و مذاهب و ادیان مختلف در مسیر حاضر هستند تا با یکدیگر گفتگو کنند.
دلاوری یادآور شد: در عمود 172 پیکر یک زن فرانسوی دفن شده است. این فرد کسی است که با اربعین و پیاده‌روی اربعین آشنا می‌شود و در مورد آن تحقیق و پژوهش می‌کند و درنهایت هم مسلمان می‌شود و وقتی از دنیا می‌رود وصیت می‌کند که مرا در مسیر پیاده‌روی اربعین دفن کنید. درواقع این نشان دهند راه‌های گفتگو و آن روی باز اسلام است برای کسانی که به سمت اسلام بیایند.
پیاده‌روی اربعین شیعه انگلیسی را رسوا کرد
این پژوهشگر با اشاره به نقش اربعین در رسوا کردن شیعه انگلیسی، گفت:  شیعه انگلیسی می‌گوید ما نباید حکومت تشکیل دهیم تا دنیا پر از ظلم شود تا امام زمان ظهور کند و هر حکومتی که قبل از حکومت امام زمان تشکیل می‌شود محکوم به شکست است و باعث می‌شود ظهور به تأخیر بیافتد
وی افزود: حال ما باید بدانیم که در منابع دینی آورده شده است که یکی از دلایل غیبت امام زمان ترس از کشته شدن است اگر امام بخواهد ظهور کند و همچنان این ترس وجود داشته باشد طبیعتاً غیبت به تأخیر خواهد افتاد.
دلاوری خاطرنشان کرد: امام زمان در منطقه خاورمیانه ظهور خواهد کرد و باید این مناطق ایمن باشد و یکی از عوامل که می‌تواند این مناطق را ایمن کند همان صلح و هم‌زیستی مسلمانان است که بروز آن در پیاده‌روی اربعین است که همه مسلمانان از کشورهای مختلف در مسیر حاضر هستند.



انتهای خبر /160

 
http://javaneparsi.ir/50171
اخبار مرتبط

نظرات شما