قم فردا گزارش می‌دهد؛

پیاده‌روی اربعین و زمینه‌سازی برای ظهور

اربعین فرصتی است که منتظران با عشق عمیق و جدیت آمادگی برای ظهور و یاری امام مهدی(عج) را در عمل نشان دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  پیاده‌رَوی اربعین، یا راهپیمایی اربعین، از آیین‌های شیعی است که در روزهای منتهی به ۲۰ صفر (اربعین حسینی) برگزار می‌شود. این پیاده‌روی از نقاط مختلف عراق و برخی شهرهای ایران به‌طرف کربلا و باهدف زیارت اربعین انجام می‌شود. بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند. به گفته برخی پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان معصوم (ع) در بین شیعیان رایج بوده است.
امروز می‌بینیم که عشق به امام حسین (ع) باعث گردهمایی هزاران نفر از سرتاسر دنیا در عراق شده است. در این پیاده‌روی مردمانی از تمام دنیا بدون اینکه زبان یکدیگر را بفهمند دور هم جمع می‌شوند که فقط به خاطر علاقه به امام حسین (ع) است.
شعار “حب الحسین یجمعنا” به معنی واقعی کلمه جوامع اسلامی را حول محور امام حسین علیه‌السلام متحد می‌کند که راه آزادگی و یکپارچگی در مکتب و مدرسه حسینی فرابگیرند. طبق بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند به قله نزدیک هستیم. یکی از راه‌های رسیدن به قله، وحدت جامعه اسلامی در پیاده‌روی اربعین است.
بله یکی از محاسن مهم پیاده‌روی اربعین با حضور ملیت‌های مختلف مسئله وحدت و همبستگی بین کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است که این امروز تبدیل به یکی از ترس‌های دشمنان شده است.

تحقق وحدت بین تمام ادیان با اربعین
از همین رو  زهرا دلاوری، استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به آثار چشمگیر پیاده‌روی اربعین در بُعد وحدت، اظهار داشت: در بحث امام حسین(ع) در درجه اول تجمع شیعیان است که امام حسین را به‌عنوان امام قبول دارند،  در درجه بعدی این تأثیر شگرف به‌گونه‌ای می‌تواند باشد که پیروان ادیان و مذاهب دیگر را با خود همراه کند. یعنی پیاده‌روی اربعین باعث وحدت شیعه و سنی می‌شود.
این پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از ابعاد دیگر این پیاده‌روی در بُعد وحدت می‌تواند وحدت بین همسایگان باشد.
وی اضافه کرد: در کنگره اربعین در زمینه وحدت می‌توانیم از سه فاکتور مهم استفاده کنیم؛ ابتدا اهل‌بیت را به‌عنوان الگوی آزادی در جهان، برای ظلم‌ستیزی در هر جای این دنیا که فرقی ندارد این ظلم علیه چه کسی باشد به دنیا معرفی کنیم. وقتی این الگوی آزادگی به دنیا معرفی شود کسی مثل آقای گاندی که اصلاً مسلمان نیست می‌گوید رهبر من آن پیشوای آزادگان جهان حسین‌ابن‌علی که در برابر ظلم ایستاد است.
دلاوری با اشاره به اینکه در درجه دوم می‌توانیم اسلام و آن رفتار ایثارگرانه ای که در اربعین رخ می‌دهد را به دنیا معرفی کنیم، گفت: بُعد دیگر این پیاده‌روی وحدت در دفاع از مظلومین است.

رونق گرفتن مراسم اربعین طی سال‌های جاری و حضور ده‌ها میلیون عاشق حسینی از سراسر جهان، بشارت آماده شدن سپاه بزرگ اسلام برای یاری آخرین حجت حق، و فراگیر شدن نام و یاد امام حسین (علیه‌السلام) است.
 
انتظار ظهور امام زمان تنها منوط به یک امر قلبی نمی‌شود، بلکه این انتظار باید همان‌طور که در زیارت اربعین به آن اشاره شد در عمل شیعیان نیز جلوه پیدا کند. شیعه‌ای که قلباً تسلیم امر امامت است و در شئونات زندگی از اوامر اهل‌بیت (ع) اطاعت کند و نسبت به دشمنان ایشان بیزاری داشته باشد را می‌توان در جریان ظهور و انتظار فعال دانست. نکته‌ای که در زیارت اربعین به آن اشاره‌شده این است که شیعیان همواره برای یاری‌دادن امام زمان (عج) خود باید آماده باشند.
پیاده‌روی عظیم و چندمیلیونی اربعین فرصتی است برای رزمایش حضور منتظران تا نشان دهند آن‌ها که نسبت به امام شهید ارادت و محبت دارند نسبت به امام حی(عج) نیز در عصر ظهور این ارادت و محبت را نشان خواهند داد.
ازاین‌رو، اربعین فرصتی است که منتظران با عشق عمیق و جدیت آمادگی برای ظهور و یاری امام مهدی(عج) را در عمل نشان دهند.

آماده‌سازی برای ظهور از برکات اربعین است
از همین رو خانم فاطمه حامدی استاد حوزه علمیه خواهران در گفتگو با ما با اشاره به آثار پیاده‌روی اربعین، اظهار داشت: باتوجه‌به اینکه مهم‌ترین مسئله دنیای امروز غیبت حجت بن الحسن (عج) هست برای پایان‌دادن به این مسئله عظیم و یاری برای تعجیل در امر فرج عناصری لازم و ضروری است.
 وی با اشاره به این عناصر، گفت: نظام آفرینش جهان هستی مبتنی بر محور توحید بناشده است. فلسفه ارسال انبیا نیز در میان جامعه بشری زدودن اختلافات و حرکت به‌سوی وحدت کلمه است وحدتی که مبتنی بر توحید است.
 این استاد حوزه و مبلغ دانشگاه اضافه کرد: ازآنجایی‌که حکومت مهدوی نتیجه و ادامه راه انبیا و پیامبران الهی است بر همان محور توحید نهاده شده است و تا این امر مهم محقق نشود ظهور تحقق نمی‌یابد به تعبیر قرآن کریم جامعه اسلامی امت واحده است؛ یعنی جماعتی که در مسیر واحدی باشند.
 وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به شرایط زمانی فعلی یکی از عوامل وحدت‌بخش در میان امت اسلامی پیاده‌روی جهانی اربعین است که نقطه مشترک امت واحده است شعاری که چند سالی است در راهپیمایی عظیم اربعین می‌شنویم: «حب الحسین یجمعنا» می‌تواند بستر اجتماع امت اسلامی علی‌رغم تفاوت‌های ملیتی مذهبی و قومیتی باشد چرا که محبت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به‌خصوص محبت سیدالشهدا (علیه‌السلام) عنصر مشترک بین همه مسلمین است.
 حامدی بیان کرد: در پیاده‌روی اربعین به‌وضوح مفهوم وحدت را در بین مسلمین لمس می‌کنیم همکاری و همدلی و هم‌زیستی بین مؤمنین فارغ از هر نوع ملیت و قومیتی به زیباترین شکل، خود را در اربعین به نمایش می‌گذارد و در سایه وحدت و الفت بین قلوب مؤمنین زوال تمدن غرب به ارمغان آورده می‌شود.
 وی تصریح کرد: چنانچه هدف تمدن غرب چیزی جز لذت فردی و انتفاع شخصی نیست در مقابل تمدن اصیل اسلامی لذتی بالاتر را به جهانیان معرفی می‌کند؛ یعنی ایثار و فداکاری و انفاق مال که در اربعین به اوج خود می‌رسد.
 این استاد حوزه خواهران در خاتمه گفت: خلاصه کلام اینکه از آثار چشمگیر پیاده‌روی اربعین در بُعد وحدت می‌توان به آماده‌سازی امت اسلامی برای ظهور حضرت حجت (عج الله) اشاره کرد.



انتهای خبر /160

 
http://javaneparsi.ir/50222
اخبار مرتبط

نظرات شما