قم پیشتاز سوادآموزی؛

۹۲ درصد جمعیت قم باسواد هستند

۹۲ درصد جمعیت استان قم باسواد هستند و تعداد افراد بی‌سواد و کم‌سواد به ۱۸ هزار فرد رسیده که نشان‌دهنده پیشتازی سوادآموزی در این استان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری مهر، دانیال قنبری: یونسکو در ۲۶ اکتبر ۱۹۶۶ میلادی در چهاردهمین نشست کنفرانس عمومی یونسکو، ۸ سپتامبر را روز جهانی سوادآموزی و مبارزه با بی‌سوادی نام‌گذاری کرده و دلیل این نام‌گذاری، نشان‌دادن اهمیت سواد برای افراد و جوامع و تلاش برای کاهش نرخ بی‌سوادی در کشورهای دنیا و بیداری ملت‌ها و حساسیت آنها نسبت به سواد است.
آمار افراد باسواد استان قم در سال ۱۳۵۷ نزدیک به ۴۷ درصد و میانگین کشور نیز زیر ۵۰ درصد بود که با تشکیل نهضت سوادآموزی این آمار امروز به ۹۸ درصد رسیده است.
در حال حاضر ۹۲ درصد جمعیت استان قم باسواد هستند و طبق سرشماری و آمار مسکن که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، نزدیک به ۳۲ هزار فرد در قم بی‌سواد و کم‌سواد وجود داشت که امروز این تعداد به ۱۸ هزار رسیده است.
استان قم طی سال ۱۴۰۲ در جذب و شناسایی افراد کم‌سواد و بی‌سواد نسبت به سال‌های گذشته یک درصد رشدیافته و شاخص‌های تخصصی و عمومی معاونت سوادآموزی استان قم رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
افزایش سواد موجب کاهش وقوع جرایم می‌شود
در زمینه سوادآموزی معاونت سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان قم به همراه ۱۷ دستگاه دیگر فعالیت دارند و بررسی‌های صورت‌گرفته حاکی از آن است که افزایش سواد موجب کاهش وقوع جرایم می‌شود.
در شهر مقدس قم چهار ناحیه آموزش‌وپرورش مستقر است که در هر ناحیه کارشناسانی هستند که این امر را پیگیری می‌کنند و افرادی که خواستار سوادآموزی هستند می‌توانند به مدارس به‌ویژه مقاطع ابتدایی مراجعه کنند و توسط مدیر مدرسه نسبت به ثبت اقدام آنها می‌شود.
در دو شهر کهک و جعفریه قم نیز کارشناسانی هستند که امر ثبت‌نام را انجام می‌دهند و همچنین این ثبت‌نام به‌صورت سامانه‌ای صورت می‌پذیرد.
گفتنی است از این افراد حمایت‌های ویژه‌ای صورت خواهد گرفت و بسته‌های حمایتی به سوادآموزان اختصاص داده می‌شود.
غلامرضا رضایی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۳۰۰ نفر در دوره‌های سوادآموزی شرکت دارند و تعدادی از این افراد در ورودی دانشگاه‌های عالی کشور پذیرفته شده‌اند و در حال تحصیل هستند و همچنین ۱۳۸ نفر از افرادی که در دوره‌های سوادآموزی شرکت می‌کردند، امروز در پست‌های کلان مدیریتی در حال فعالیت هستند.
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان قم بیان کرد: اطلاع‌رسانی این دوره‌ها از طریق نواحی استان انجام می‌شود و حتی پس از ثبت‌نام دانش‌آموزان، والدین آنها شناسایی می‌شوند و پس از احصا به اداره آموزش پرورش انتقال داده می‌شوند.
وی ادامه داد: طرح‌های روستای باسواد، سواد قرآن پایه، نهضت دانش‌آموزی و طرح مدرسه محور از جمله طرح‌هایی است که در راستای سوادآموزی در استان قم اجرا می‌شود.
رضایی خاطرنشان کرد: درگذشته سوادآموزی فقط محدود به خواندن و نوشتن بود، ولی امروز سوادآموزی به روش نوینی پیش می‌رود و فراتر از این اوامر است، ضمن اینکه در کلاس‌های سوادآموزی مسائل خانه‌داری، دینی، مهارت‌های فردی و فناوری آموزش داده می‌شود.

انتهای خبر /

 
http://javaneparsi.ir/50467
اخبار مرتبط

نظرات شما