در گفتگو با قم فردا مطرح شد؛

شروع استعدادیابی شنا از مدارس است

مدرس و کارشناس شنا استان قم گفت: شنا جزو رشته‌هایی است که بازدهی و به‌ثمررسیدن آن زمان بر است و برای استعدادیابی این رشته باید از مدارس شنا شروع به این کار صورت گیرد.

علی عبدالحی مدرس و کارشناس شنا استان قم در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»   با اشاره به وضعیت رشته شنا در کشور اظهار داشت: متأسفانه وضعیت شنا در کشور آن‌طور که شاید و باید رضایت‌بخش نبوده و بایستی مسئولین فدراسیون بیش‌ازپیش با مدیریت و برنامه‌ریزی بیشتر و با سرمایه‌گذاری در رده پایه در مسابقات آسیایی و المپیک حرفی برای گفتن داشته باشند.
 وی با اشاره به اینکه بازدهی در رشته شنا زمان‌بر است بیان داشت: شنا جزو رشته‌هایی است که بازدهی و به‌ثمررسیدن آن زمان بر است و برای استعدادیابی این رشته باید از مدارس شنا شروع به این کار صورت گیرد، برای استعدادیابی در مدارس شنا باید از مربیان درجه یک و عالی‌رتبه بتونم استفاده شود چرا که در سنین پایه می‌توان تکنیک‌ها، مهارت‌ها و فنون را به‌خوبی آموزش داد.
 مدرس و کارشناس شنا با اشاره به حضور سامیار عبدلی در المپیک ابراز داشت: حضور سامیار عبدلی در المپیک تا حدودی جای خوشحالی دارد؛ اما عدم موفقیت وی و نرسیدن به جایگاه شانزده نفر هم به نبود به زیرساخت‌های بر می‌گردد.
 وی با اشاره به استخر آزادی که تنها استخر مجهز کشور است، گفت: استخر آزادی تنها استخر مجهز کشور برای قهرمان‌پروری در رشته شنا است که هم از لحاظ ابعاد و هم از لحاظ دمای آب برای تمرین قهرمانان مناسب است.
 عبدالحی با اشاره به اهمیت دمای آب استخر برای تمرین حرفه‌ای بیان داشت: شناگری که برای قهرمانی تلاش می‌کند بایستی تمام استانداردهای لازم جهت انجام این مهم برای وی رعایت شود، گاهی اوقات این مسئله پیش خواهد آمد که یک استخر در اختیار فدراسیون یا هیئت شنا با تعدادی سانس محدود و اختصاصی برای ورزشکار در نظر گرفته می‌شود که مثمرثمر نخواهد بود چرا که دمای آبی که برای قهرمان موردنیاز است با دمای آبی که برای افراد عادی وجود دارد تفاوت زیادی دارد.
 وی با اشاره به مشکلات رشته شنا در قم افزود: زمانی که کمبودها در سطح کشور این‌گونه باشد به‌مراتب در سطح استان‌ها کمبودها بیشتر مشاهده خواهد شد؛ در استان قم متأسفانه هیات شنا یک استخر اختصاصی در اختیار خود ندارد و این عامل باعث شده که رئیس هیات شنا نیز انگیزه‌های لازم برای فعالیت نداشته باشد، چرا که گاهی اوقات این کمبودها انتقادهایی را به سمت‌وسوی رئیس هیات می‌کشاند.
مدرس و کارشناس شنا با اشاره به اینکه باید امکانات لازم در اختیار هیات‌ها قرار بگیرد بیان داشت: استخری که در اختیار هیات شنا قرار می‌گیرد باید استاندارهای لازم برای تمرینات این رشته را نیز دارا باشد به طور مثال آب استخر بایستی دمای مناسب را برای تمرین شنا داشته باشد و دارای سکوهای استارت، لاین شنا و خیلی از تجهیزاتی که برای یک مربی حرفه‌ای و یا یک قهرمان شنا لازم است باشد تا انگیزه لازم برای مربیان و شناگران برای فعالیت در سطح قهرمانی ایجاد شود.
 وی با اشاره به ایجاد انگیزه برای مربی و ورزشکار گفت: انگیزه برای شروع و ادامه روند قهرمانی بسیار مهم است چه انگیزه مادی و چه معنوی؛ مربیان و ورزشکاران که در مسیر قهرمانی حرکت می‌کنند نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نیاز به رفع مشکلات و ایجاد انگیزه دارند که در کشورهای پیشرفته آکادمی‌های شنا با تأمین نیازهای مربی و ورزشکار به‌صورت تأمین مخارج و شرایط و تجهیزات ایجاد انگیزه می‌کند.
 عبدالحی با اشاره به نبود استخر تخصصی برای شناگران حرفه‌ای در قم افزود: متأسفانه در چند سال اخیر هیچ استخر تخصصی که برای شناگران حرفه‌ای در استان قم نداشته‌ایم ما داشته باشد نداشتیم که این موضوع باعث عدم پیشرفت این رشته خواهد شد و مسئولین اداره کل ورزش جوانان باید در مورد این موضوع اظهارنظر کنند که چرا این اتفاق نیفتاده است.



انتهای خبر /


 
http://javaneparsi.ir/50145
اخبار مرتبط

نظرات شما