کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی قم خبر داد:

۴۰۰ هزار هکتار از مساحت قم مستعد گردوغبار

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی قم گفت: ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت استان قم مستعد گردوغبار است، یکی از علت‌های گردوغبار در قم عدم تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی از استان‌های بالادست است.

​​​​محمدمهدی فتاحی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: گردوغبار و بیابان‌زایی یکی از مسائلی مهمی است که سال‌هاست تبدیل به یک دغدغه جدی در قم شده است، پدیده بیابان‌زایی تخریب اراضی نواحی خشک، نیمه‌خشک و نیمه‌مرطوب ناشی از عوامل متعدد از جمله فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی است، بیابانی شدن پدیده‌ای است که در اثر عملکرد نادرست انسان در طبیعت ایجاد می‌شود.

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی استان قم ادامه داد: راه‌حل بیابان‌زایی، بیابان‌زدایی است به این معنی که اثرات تخریبی که به دست انسان در طبیعت ایجاد شده است و طبیعت در معرض بیابانی شدن قرار گرفته شده است کاهش داده شود.

وی تصریح کرد: پیامد بیابان‌زایی، گردوغبار است این پدیده در قم دلایلی دارد در استان قم هم منشأ خارجی دارد و هم منشأ داخلی اما در چند سال اخیر منشأ اصلی گردوغبار در قم داخلی و محلی بوده است.

فتاحی بیان داشت: تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی، خشکسالی‌های مکرر، تغییرات کاربری اراضی، چرای بی‌رویه دام، سدسازی‌های بی‌رویه در بالادست استان، عدم تخصیص حقابه‌های زیست‌محیطی، مدیریت ناصحیح منابع آب‌وخاک و فعالیت‌های معدنی که باعث ازبین‌رفتن پوشش گیاهی و فرسایش خاک شده  از جمله دلایل گردوغبار در قم است.

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: طبق آمار و گزارش‌ها ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت استان قم مستعد تولید گردوغبار است که  از این میزان ۱۰۰ هزار هکتار وضعیت چالشی دارد و بین ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار وضعیت بحرانی دارد.

فتاحی گفت: کانون‌های فعال گردوغبار استان بیشتر در مناطق دشت مسیله، کوه نمک، حسین‌آباد میش مست و دشت قم است؛ یعنی بیشتر در سمت شرق استان شاهد کانون‌های گردوغبار هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای جلوگیری از تولید گردوغبار در استان قم انجام شده است؟ عنوان داشت: گردوغبار یک پدیده چندوجهی و پیچیده است که برای کاهش اثرات آن باید برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت انجام شود چند سال پیش یک طرح جامع مقابله با گردوغبار در سطح ملی تهیه شد و برش استانی این طرح برای قم هم انجام شد.

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی استان قم اضافه کرد: در حال حاضر چالشی که برای اجرای این جامع وجود دارد مسئله بودجه و اعتبارات اجرایی آن است که باید به‌صورت کلی تخصص داده شود؛ زیرا اعتبارات اندک استانی جوابگوی اجرای این برنامه نیست، این برنامه جامع یک طرح ۱۰ساله است که از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۱۰ باید اجرا شود و سند آن در پنج فصل تعریف شده است.

فتاحی تأکید کرد: این طرح جامع یک برنامه فرااستانی است و در خود استان نیز ۲۲ دستگاه اجرایی عضو این گروه هستند که باید برای اجرای این طرح طی یک فرایند ده‌ساله مشارکت کنند تا این کار به سرانجام برسد.

کارشناس مرکز تحقیقات کشاورزی استان قم بیان داشت: برای مقابله با گردوغبار در قم راهکارهایی وجود دارد از جمله تالاب‌ها و رودخانه‌هایی که به دلیل اینکه حقابه‌های آنها از بالادست داده نمی‌شود مجدداً احیا شود؛ زیرا بسیاری از رودخانه و‌ تالاب‌های قم به دلیل اینکه حق خود را دریافت نکردند خشک شده است و بستری برای فرسایش بادی و کرد و غبار شده است.

وی افزود: همچنین الگوی کشت کشاورزی در قم اصلاح شود و اقلامی که به خشکی مقاوم هستند در دستور کار کشت قرار گیرد تا حداقل نیاز آبی داشته باشند تا یک پوشش گیاهی مناسب در مناطقی که مستعد گردوغبار هستند ایجاد شود و مناطقی که بیابانی شدند با نهال‌کاری و بوته کاری احیا شوند و کمربندهای سبز در مناطق جمعیتی و سکونتگاه‌ها ایجاد شود، همچنین چرای بی‌رویه مدیریت شود.

انتهای خبر /170

 
http://javaneparsi.ir/50796
اخبار مرتبط

نظرات شما