استاد برجسته حوزه علمیه خواهران:

حضرت زینب بعد از کربلا نقش کلیدی داشت

پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جمله معروف کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود، گفت: حضرت زینب (س) در روز عاشورا و اتفاقات بعدازآن در دفاع از امام و اهل‌بیت و اسلام نقش کلیدی داشت.

دکتر زهرا دلاوری، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به نقش محوری حضرت زینب (س) در کربلا و موضوع مهم محافظت از خانواده، اظهار داشت: اگر بخواهیم در یک جمله این مسئله را بیان کنیم باید به همان جمله معروف کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود اشاره کرد.
وی ادامه داد: همان‌طور که در اسلام سه مرتبه بار اسلام روی دوش زن گذاشته شد و آن‌ها خیلی خوب از پس این مأموریت برآمدند و خوب توانستند وظیفه خود را انجام دهند حضرت زینب (س) هم در این زمینه بهترین عملکرد را از خود به‌جا گذاشتند.
این استاد حوزه علمیه خواهران بیان کرد: اولین بانو حضرت خدیجه (س) در شعب ابی‌طالب که به همراهی پیامبر  اکرم(ص) ازنظر جانی و اقتصادی سنگ تمام گذاشتند و بعد هم براثر این سختی‌ها از دنیا رفتند، دومین بانو حضرت زهرا (س) است.
وی اضافه کرد: حضرت زهرا (س) در دفاع از حضرت علی و آن اتفاقاتی که بعد از رحلت پیامبر (ص) افتاد، نقش مؤثری داشت. در جریان سقیفه و آن حق کشی و غصب حق امامت که اتفاق افتاد حضرت زهرا در این زمینه قهرمانان آگهی بخشی کردن و درنهایت هم جان خود را در این مسیر فدا کردند.
دلاوری بیان کرد: بانوی سوم حضرت زینب (س) است که علاوه بر مصیبت‌هایی که در روز عاشورا و چند روز قبل از آن دید بعد از حادثه کربلا هم جانانه و استوار پای دفاع از دین و امام ایستادند تا جایی که سپر بلای امام سجاد (ع) شدند و جان خود را برای حفظ جان امام سجاد به خطر انداختند.
وی با اشاره به اینکه حضرت زینب چندین کار کلیدی و اساسی را انجام دادند، گفت: ابتدا با سخنرانی‌های افشاگرانانه خود ماهیت یزیدیان و امویان را نشان دادند که همان جهاد تبیین است و بعد هم در شناساندن چهره اهل‌بیت (ع) نقش کلیدی را ایفا کردند و جایگاه آن‌ها در اسلام را در دو مقطع زمانی یکی در مجلس عبیدالله در کوفه و دیگری در مجلس یزید در شام را با سخنرانی‌های خود نشان دادند.
این پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه افزود: بحث دیگری که حضرت زینب به آن اشاره می‌کنند حفظ ناموس و حرمت با استفاده از مفاهیم انسانی نه‌فقط مفاهیم دینی است. در آن گفتگویی که بین یزید و حضرت زینب شکل می‌گیرد حضرت زینب می‌گوید شما خجالت نمی‌کشید که زنان شما پوشیده باشند و صورت زنان رسول‌الله این‌گونه عریان در بین مردم باشند. درواقع حضرت زینب در اینجا می‌خواهد نه‌فقط آن حس دینی و مسلمان بلکه آن حس انسانی یزید را بیدار کند. یعنی شما چه مسلمان باشی و چه مسلمان نباشی این رسم نیست که این زنان را در برابر چشم نامحرمان و بیگانگان نشان بدهید.
وی خاطرنشان کرد: کار دیگری که حضرت زینب (س) انجام دادن درواقع جامعه را با آن جریان سازی و افشاگری که انجام دادند علیه ظلم و حکومت ظالم شوراندند. همین سخنرانی‌ها باعث شد تا حکومت ظالم خیلی زود منقرض شود.
دلاوری افزود: از طرفی هم زنان اهل‌بیت و زنان مخاطب خود را از انفعال، سرسپردگی و اسیر روزمرگی و دنیاپرستی شدن و تنگ‌نظری نجات دادند و از بُعد دیگر حضرت زینب امانت‌دار امام نسبت به اهل‌بیت ایشان بودند که به‌خوبی از آن‌ها دفاع کردند.
وی تصریح کرد: در کربلا حضرت زینب درراه امام و ولی خود نه‌تنها از جان خود بلکه از جان فرزندان خود هم می‌گذرد و در این راه فرزندان خود را هم تقدیم امام می‌کند. در کربلا دلگرمی برای امام بودند و سخنانی که بین این خواهر و برادر گفته می‌شود نشان از سطح معرفت است.



انتهای خبر /160

 
http://javaneparsi.ir/50199
اخبار مرتبط

نظرات شما