قم فردا گزارش می‌دهد؛

پیاده‌روی اربعین در حال تمدن‌سازی است

پیاده‌روی اربعین به‌عنوان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی در دنیا دارای آثار و برکات بسیاری است که این برکات نه‌تنها شامل زائران که نصیب کل جامعه اسلامی و جهان اسلام نیز می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» زیارت قبور اولیای دین و به‌خصوص معصومان (ع) مورد سفارش پیشوایان دین است. در این میان، سفارش ویژه‌بر زیارت امام حسین (ع) شده است. ازجمله، زیارت سیدالشهدا در سالروز اربعین حسینی است که در روایت امام صادق و امام عسکری (ع)، بدان سخن رفته است.  سالیان زیادی است که شیعیان در ایام اربعین حسینی با پای پیاده به زیارت آن حضرت مشرف می‌شوند.
پیاده‌رَوی اربعین، یا راهپیمایی اربعین، از آیین‌های شیعی است که در روزهای منتهی به ۲۰ صفر (اربعین حسینی) برگزار می‌شود. این پیاده‌روی از نقاط مختلف عراق و برخی شهرهای ایران به‌طرف کربلا و باهدف زیارت اربعین انجام می‌شود. بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند.
به گفته برخی پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان معصوم (ع) در بین شیعیان رایج بوده است. سید محمدعلی قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهدا، زیارت امام حسین در روز اربعین را سنت و رفتار مداومِ شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند.

ایجاد گفتمان جهانی با پیاده‌روی اربعین
از همین رو عبدالوهاب فراتی، کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به آثار پیاده‌روی اربعین اظهار داشت: طبیعتاً پیاده‌روی اربعین یک نوع ایجاد هویت در سطح فراملی است.
وی ادامه داد: درواقع پیاده‌روی اربعین با عبور از مرزها  پیوندهای قومی، زبانی و حتی ملیتی، یک هویت جدید را خلق می‌کند. درواقع این هویت جدید بدون اینکه هویت قومی، ملی و حتی مذهبی فرد را نفی کند او را وارد یک هویت بزرگ‌تری می‌کند. به همین دلیل می‌بینیم که در پیاده‌روی اربعین حتی پیروان مسیحیت، برادران اهل سنت و... شرکت می‌کنند.
عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه بیان کرد: پیاده‌روی اربعین یک گفتمان جهانی و بین‌المللی از عاشورا در سطح ملت‌ها به وجود می‌آورد که البته این تبعات زیادی دارد که شاید یکی از این تبعات بین‌المللی سازی گفتمان عاشورا بحث ترویج رویکرد مقاومت در خاورمیانه است که تأثیر زیادی بر این مسئله گذاشته است.
وی ادامه داد: بنابراین کسانی که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند بدون اینکه زبان یکدیگر را متوجه شوند و اشتراک زبانی داشته باشند؛ اما عشق و علاقه به امام حسین آن‌ها را دورهم جمع می‌کند.
فراتی اشاره کرد: به همین دلیل نه از هم تنفر پیدا می‌کنند و نه از محبت به دیگری خسته می‌شوند و نه از هزینه‌کردن برای دیگری خسته می‌شوند و اوج مفاهیم دینی مثل ایثار، محبت، عشق و علاقه در پیاده‌روی اربعین موج می‌زند.
این پژوهشگر حوزه خاطرنشان شد: هویت بین‌المللی پیاده‌روی اربعین آن‌چنان عناصر مهمی دارد که می‌تواند برای جهانیان الگویی از هویت‌های فراملی بین انسان‌ها باشد و آن‌ها را بدون توجه و نفی هویت‌های خودی و فردی کنار هم جمع کند.

 شعار “حب الحسین یجمعنا” به معنی واقعی کلمه جوامع اسلامی را حول محور امام حسین علیه‌السلام متحد می‌کند که راه آزادگی و یکپارچگی در مکتب و مدرسه حسینی فرابگیرند. طبق بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند به قله نزدیک هستیم. یکی از راه‌های رسیدن به قله، وحدت جامعه اسلامی در پیاده‌روی اربعین است.
بله یکی از محاسن مهم پیاده‌روی اربعین با حضور ملیت‌های مختلف مسئله وحدت و همبستگی بین کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است که این امروز تبدیل به یکی از ترس‌های دشمنان شده است.

پیاده‌روی اربعین در حال تمدن‌سازی است
 آیت‌الله عباس کعبی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به آثار و برکات پیاده‌روی اربعین، اظهار داشت: زیارت اربعین رسانه عاشورا است؛ یعنی آنکه بازتاب عاشورا در زیارت اربعین بر پایه مخاطب قرار دادن صفت انسان‌ها است.
 وی ادامه داد: زیارت اربعین علاوه بر دادخواست معنوی و تأثیر اخروی می‌تواند زیارتی باشد که تمدن تولید کند.
 این استاد حوزه با اشاره به اینکه به لطف خدا زیارت اربعین هرساله باشکوه بیشتر برگزار می‌شود، گفت: قدرت امام حسین (ع) بالاتر این قدرت‌ها است و شاید هیچی قدرتی بالاتر از قدرت امام حسین برای جذب دل‌ها و تحول و پیشرفت و عدالت و تدین و تمدن وجود نداشته باشد.
 وی اضافه کرد: این وسیله‌ای است که خدا قرار داده برای اینکه جهان بشریت را به سمت نجات هدایت کند.
 آیت‌الله کعبی خاطرنشان کرد: علی‌رغم گرمای ۵۰ درجه ما می‌بینیم که زائران حسینی با کوله‌پشتی و تحمل سختی راه و تحمل گرما و بدون داشتن امکانات آسایشی آن‌چنانی از هر نقطه تلاش می‌کنند خود را به امام حسین برسانند و این چیزی جز اراده الهی برای دریافت دین از امام حسین نیست.
 وی تأکید کرد: مسئله عاشورا و اربعین بیانگر نقشه الهی برای پیشرفت دنیوی و اخروی از طریق صفات امام حسین است.
 عضو خبرگان رهبری ادامه داد: همان‌طور که امام راحل می‌فرماید مسئله عاشورا و قضیه امام حسین یک قضیه سیاسی و اجتماعی است.
 وی افزود: امروز شاهد هستیم که در موسم زیارت اربعین، عتبه حسینی همایش بین‌المللی با حضور ۶۴ کشور را به نام از مبارزه سرزمین کربلا تا طوفان الاقصی را برگزار می‌کند.
 آیت‌الله کعبی با اشاره به مسئله فلسطین و قدس، گفت: امروز طرفداران آزادی قدس از جای‌جای جهان در مسیر اربعین حاضر هستند و موکبی هم بانام به‌سوی اقصی راه‌اندازی کرده‌اند که شعار امسال زیارت اربعین آن‌ها از کربلا تا قدس است.
 وی ادامه داد: همان‌گونه که امام راحل فرموده بودند راه قدس از کربلا می‌گذرد، امروز بازتاب این مطلب را روشن‌تر می‌بینیم و افق‌های روشنی می‌بینیم. برای همه این ظلم‌ها و ستم‌های صهیونیست‌ها آزادی قدس با الهام از نهضت امام حسین (ع) و این زیارت اربعین نزدیک است و طوفان القصی تبدیل به طوفان آزادگان خواهد شد.
پیاده‌روی اربعین سبک زندگی اسلامی است
 همچنین در این خصوص حجت‌الاسلام قاسمی نیا، استاد حوزه علمیه قم و دانشگاه فرهنگیان قم با اشاره به جایگاه وحدت در پیاده‌روی اربعین، گفت: صراط مستقیم و نور خورشید حماسه بزرگ راهپیمایی اربعین حسینی در مسیر عاشقی نجف تا کربلا، نوید بصیرت، بیداری اندیشه‌ها، ایجاد و تقویت همدلی و برادری عصر‌ها و نسل‌ها را به ارمغان می‌آورد و پیوندی ناگسستنی و مستحکم بین ملت‌ها  را خلق می‌کند.
وی ادامه داد: حضور برجسته و فعال جوانان عزیز در این راهپیمایی بزرگ جهانی و حماسی از ویژگی‌های منحصر آن است و لازم است چنین فرصتی را غنیمت شمرد.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: ایمان به خداوند متعال و امید به رحمت الهی در ضمیر و باور راه‌پیمایان عزیز اربعین حسینی نقش بسته است و هجرت از شهر و دیار خود را باتحمل سختی‌ها و خطرات احتمالی با قدم برداشتن در این راه و زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی موعود علیه‌السلام برای تشکیل تمدن نوین اسلامی نشان می‌دهند.
پیاده‌روی اربعین یک سبک زندگی اسلامی است
وی اضافه کرد: همدلی، ایثار، گذشت، فداکاری، هجرت، جهاد، شهادت، شجاعت، مقاومت، ایستادگی، دین‌داری، مهربانی، دوستی، وحدت، صمیمیت، بصیرت، پیروی از ولایت، جهل‌زدایی، عزتمندی، نجات از گمراهی، نفی سلطه و ذلت ناپذیری از درس‌ها و پیام‌های سعادت‌بخش و انسان‌ساز پیاده‌روی اربعین است. پیاده‌روی اربعین حسینی علیه‌السلام الگویی برای پیمودن سبک زندگی اسلامی شمرده می‌شود.


انتهای خبر /160

 
http://javaneparsi.ir/50221
اخبار مرتبط

نظرات شما