با اجرای طرح‌های جاده‌ای؛

قم در مسیر تردد روان قرار گرفته است

استان قم با اجرای پروژه‌های عمرانی گسترده در حوزه راه و شهرسازی، گام مهمی در جهت بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و کاهش ترافیک برداشته است، احداث این پروژه‌ها، علاوه بر تسهیل تردد، به کاهش بار ترافیکی درون‌شهری و افزایش ایمنی جاده‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» قم به‌عنوان یکی از استان‌های پرتردد کشور، همواره با چالش‌های ترافیکی مواجه بوده است. اما با اجرای طرح‌های عمرانی گسترده در حوزه راه و شهرسازی، تحولات چشمگیری در شبکه ارتباطی این استان ایجاد شده است.

 یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها، احداث آزادراه شهید سلیمانی است که در راستای تکمیل شبکه آزادراهی کریدور شمال به جنوب کشور در حال اجراست. فاز نخست این آزادراه که از محدوده جاده قدیم تهران تا ابتدای جاده جعفریه به طول ۱۲ کیلومتر امتداد دارد، پیشرفت قابل‌توجهی دارد. این پروژه باهدف کاهش ورود خودرو به داخل شهر قم و هدایت خودروهای به مقصد جنوب کشور طراحی شده است.

 این مسیر که گذر غربی قم نیز معروف است، یک‌تکه از پازل بزرگ کریدور شمال به جنوب کشور است که بخشی از آن در محدوده استان قم قرار دارد و به گفته مسئولان راه و شهرسازی قم تلاش می‌شود ۳۲ کیلومتر نخست آن طی ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

 طول مسیر محور قم - سلفچگان - راهجرد - اراک در مجموع ۱۳۰ کیلومتر است و فاز نخست این طرح ۳۲ کیلومتر است که از محدوده شهرک شکوهیه آغاز و تا سلفچگان ادامه پیدا می‌کند.

 همچنین بزرگراه قم - کهک به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم در حوزه راه استان قم است که اردیبهشت امسال به‌صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بخشی از بار ترافیکی این محور پرتردد و پرخطر را توانست در شرایط ایمن‌تری مدیریت کند.

 این پروژه به طول ۱۷ کیلومتر ادامه مسیر بزرگراهی قم - کهک است که دسترسی به بلوار آیت‌الله بروجردی و بزرگراه پردیسان - ورجان این استان را تسهیل می‌کند. برای بهره‌برداری از این طرح مهم حمل‌ونقلی افزون بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده است.

 مسیر بزرگراهی و جدید قم - کهک، از تپه سلام جاده اراک آغاز و بعد از گذر از عرض رودخانه و پردیسان به ورجان، کهک و روستای دستگرد قم ختم می‌شود.

 شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تأسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری تبدیل شد.

 کهک در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز شهر قم واقع شده و دو بخش مرکزی و فردو و دارای ۱۸ روستاست که ۱۰ روستای آن جزء بخش مرکزی و هشت روستا نیز جزء بخش فردو است.

 ورجان یکی از روستاهای گردشگری شهرستان کهک در استان قم است که در فاصله ۳۷ کیلومتری شهر قم و ۶ کیلومتری کهک واقع شده است

 علاوه بر این، اصلاح و بهسازی جاده‌های قم - نیزار، قم - جعفریه و جاده قدیم قم به تهران نیز به طور قابل‌توجهی به بهبود کیفیت و ایمنی این مسیرها کمک کرده است.

 اصلاح و بهسازی جاده قم به نیزار با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال، در سه قطعه و به طول ۱۰ کیلومتر اجرا شده است. محور قم - نیزار کوتاه‌ترین مسیر قم - اصفهان بوده و از تردد چشمگیر ماشین‌آلات نیمه‌سنگین برخوردار است، طرح بهسازی این محور مردادماه سال جاری مورد بهره قرار گرفت.

 همچنین در محور قدیم قم - تهران همواره شاهد تردد وسایل نقلیه و خودروهای عبوری و ترانزیتی سنگین هستیم و از طرفی استقرار ۲ شهرک صنعتی شکوهیه در محدوده قم و شهرک صنعتی حسن‌آباد در محدوده تهران، اهمیت ارتقای محور را دوچندان می‌کند.

 چهارخطه کردن این محور از شهریورماه سال گذشته آغاز شده و مدت‌زمان اجرای پروژه ۳۶ ماه و اعتبار موردنیاز آن بالغ بر ۹۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

 محور بزرگراهی قم - جعفریه نیز به طول ۳۵ کیلومتر در طول یک دهه گذشته احداث شده که باتوجه‌به تردد بسیار زیاد وسایل نقلیه سبک‌وسنگین، به‌صورت مستمر نیازمند حفظ و نگهداری است. برای تکمیل بهسازی و اصلاح این محور در مجموع حدود ۹۵ میلیارد تومان اعتبار دیده شده است.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد: استان قم با قرارگیری در محور مواصلاتی شرق به غرب و جنوب به شمال، شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور بوده و از حجم بالای خودروهای ورودی و خروجی در طول روزهای سال برخوردار است.

 حسین زنجیرانی فراهانی ادامه داد: عملیات احداث کنارگذر غربی قم به نام آزادراه شهید سلیمانی در راستای تکمیل شبکه آزادراهی کریدور شمال به جنوب کشور و به‌منظور کاهش ورود خودرو به داخل شهر قم و هدایت خودروهای به مقصد جنوب کشور در دست اجراست که هم اینک فاز نخست آن از محدوده جاده قدیم تهران تا ابتدای جاده جعفریه به طول ۱۲ کیلومتر از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

 وی ادامه داد: همچنین بزرگراه قم - کهک به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم در حوزه راه استان قم است که اردیبهشت امسال به‌صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و بخشی از بار ترافیکی این محور پرتردد و پرخطر را توانست در شرایط ایمن‌تری مدیریت کند.

 وی اظهار کرد: اصلاح و بهسازی جاده‌های قم - نیزار، قم - جعفریه و جاده قدیم قم به تهران نیز باهدف ارتقای کیفیت و ایمنی آن‌ها از سال‌های گذشته آغاز و هم اینک به وضعیت مطلوبی رسیده است.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان قم، با اشاره به احداث تقاطع غیرهمسطح شهدای جبهه مقاومت در روستای ورجان شهرستان کهک، افزود: این پروژه باهدف رفع نقطه حادثه‌خیز بزرگراه قم - کهک از سال ۱۴۰۱ آغاز و تیرماه سال جاری به بهره‌برداری رسید.

 زنجیرانی فراهانی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای تکمیل زیرساخت‌های سایت‌های نهضت ملی مسکن نیز طرح‌هایی مانند احداث راه دسترسی خیابان شهدای فردو پردیسان به بلوار آیت‌الله بهجت، احداث تقاطع غیرهمسطح در بلوار آیت‌الله بروجردی، اصلاح و تعریض شوارع و معابری مانند بلوار شهید مکیان، امام صادق (ع)، بلوار شهروند و غیره اجرا شده است.

 وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تملک و بازگشایی محورهای شهری نیز گفت: احداث فاز پنج عمار یاسر، احداث خیابان شهیدان برقعی، واحدهای تجاری گیت امنیتی حرم مطهر حضرت معصومه (س)، تملک مغازه‌های قبرستان نو و غیره از جمله این موارد بوده است.

 استان قم به‌عنوان یکی از استان‌های پرتردد کشور، به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س)، همواره با حجم بالای ترافیک مواجه بوده است. تکمیل و توسعه شبکه راه‌های این استان، نه‌تنها بر بهبود شرایط ترافیکی و کاهش تصادفات تأثیرگذار است، بلکه به توسعه اقتصادی، اجتماعی و گردشگری نیز کمک شایانی خواهد کرد.

 قم به‌عنوان شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور، نقش بسیار مهمی در حمل‌ونقل کالا و مسافر ایفا می‌کند. تکمیل شبکه راه‌های این استان، موجب تسریع در جابه‌جایی کالا، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و در نهایت کاهش قیمت تمام‌شده محصولات می‌شود. همچنین، با بهبود دسترسی به قم، زمینه برای توسعه صنایع و جذب سرمایه‌گذاری فراهم خواهد شد.

 در پایان باید گفت که توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای استان قم، یکی از مهم‌ترین عوامل در توسعه پایدار استان است. باتوجه‌به اهمیت این موضوع، باید برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و جامع برای توسعه شبکه جاده‌ای استان انجام شود. همچنین، مشارکت بخش خصوصی در این زمینه، می‌تواند به تسریع روند توسعه کمک کند.

 در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

 استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان می‌توان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.




انتهای خبر /


 
منبع:ایرنا
http://javaneparsi.ir/50399
اخبار مرتبط

نظرات شما